Ra ra, wat is dit?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Ra ra, wat is dit?

In een ver verleden, is er bij ons een persoon geweest die in een paar geboorde gaten grijs poeder, in enkele afgezaagde boomstronken, deed, waarna de boomstronken (incl. wortel) na enige tijd "verpulverde".

Er staat mij iets van bij dat de woorden

"Salpeter Zwavel en Ssulfaat er in zaten (of iets

dergelijks)

Zat in een plastic verpakking en was te bestellen via drogist.

Nu heb ik enkele diep gewortelde boomstronken en ik ben dus op zoek naar dat chemicalie.

Alleen ik kan niets vinden op het internet.

Heeft iemand enig idee, wat het zou kunnen zijn?

Met vriendelijke groet,

Peter Hoste

Berichten: 12.262

Re: Ra ra, wat is dit?

Volgens mij is het kaliumnitraat (salpeter).
Victory through technology

Berichten: 2

Re: Ra ra, wat is dit?

Kan niets vinden op het net (en hier) dat het wortels dood/verpulverd of een andere destructieve werking heeft..

Enkel dat het een meststof is en in buskruit/vuurwerk verwerkt wordt.

Zou toch logisch zijn dat er gelijk vermeld zou worden dat een "overdosis" van deze meststof een dodelijke werking op bomen/planten zou hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Ra ra, wat is dit?

Er kan gewoon een substantie zijn toegevoegd die de decompositie van de stronk doet versnellen. Gangbaar hiervoor is salpeter (KNO3), maar volgens mij zijn er zelfs specifieke middelen hiervoor te vinden met extra additieven tot enzymen aan toe.

Google eens op chemical stump remover zou ik zeggen.

Berichten: 12.262

Re: Ra ra, wat is dit?

Ik denk dat de werking gewoon berust op oxidatie door het nitraat. Uiteraard zijn de concentraties hier veel hoger dan wanneer je het gebruikt als kunstmest, al is het best mogelijk dat onverdunde kunstmest (korrels) kunnen werken om van die stronken af te komen. Je zou er wat dat betreft ook natronloog in kunnen gooien, maar dat is best een gevaarlijk goedje om mee te werken en misschien ook niet zo best voor wat er daarna over blijft.

De doelstelling van al deze middelen zal zijn om de celwanden open te breken zodat de stronk vervolgens op redelijk tempo kan wegrotten. Enzymatisch is daarbij natuurlijk mogelijk, of in combinatie met salpeter zolang het die enzymen niet denatureert.
Victory through technology

Reageer