Springen naar inhoud

Zwaarte energie berekenen van een springend persoon

• Log in om te kunnen reageren

Jessiejaja

Jessiejaja

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 april 2012 - 14:07

Hey allemaal,

Als ik de zwaarte energie wil berekenen van een springend persoon d.m.v. de formule:
Ez=m.g.h , welke hoogte moet ik dan voor h kiezen;
- de afstand tussen de voeten en de grond
- de afstand tussen het zwaartepunt (rond de navel) en de grond
- de maximale afstand tussen de persoon en de grond (dus de top van het hoofd)

Zou ik ook die energie kunnen berekenen dmv Ev=1/2.C.u^2 als je ervan uitgaat dat het menselijk lichaam een soort veer is?
Dan zou ik voor u de afstand kunnen nemen die de persoon ''inkrimpt'' voordat hij de sprong maakt.(dus bij de afzet)
Dan zou ik alleen de C nodig moeten hebben, weet iemand of dit mogelijk is?
Of heeft iemand hiervoor een heel andere benadering?

Groetjes,
Jessie
ps ik ben hier nieuw dus ik hoop dat ik dit op de goede plek heb geplaats..

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

soepkip88

soepkip88

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 april 2012 - 14:20

Afhankelijk van hoe de mens springt. Je bedoelt dus gewoon als iemand op een bepaalde hoogte naar beneden springt? Als hij gewoon op zijn voetjes neerkomt rechtopstaand, dan moet je de afstand van de grond tot de voetjes nemen denk ik. (of beginzwaartepunt tot eindzwaartepunt, wat op hetzelfde neerkomt.

Jessiejaja

Jessiejaja

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 april 2012 - 14:43

Ja ik bedoel dat de persoon zich eerst afzet van de grond, dan springt tot een bepaalde hoogte, en vervolgens weer neerkomt op de grond, gewoon de voetjes dan?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 april 2012 - 14:58

Met de sequentie zoals jij die beschrijft, is de zwaarte-energie gelijk aan 0. De begin- en eindhoogte zijn namelijk aan elkaar gelijk.

Jessiejaja

Jessiejaja

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 april 2012 - 15:00

maar dan wil ik de zwaarte energie berekenen op het hoogste punt

soepkip88

soepkip88

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 april 2012 - 15:23

Dan zou ik zeggen het hoogteverschil tussen het zwaartepunt op je hoogste punt en je eindpunt.

*_gast_Antares_*

• Gast

Geplaatst op 29 april 2012 - 15:30

inderdaad. je moet die formule (denk ik) altijd toepassen in het zwaartepunt van een voorwerp.
Want als je de hoogte van de voetjes neemt, kan je gewoon springen, en in de lucht uw voeten nog extra naar boven trekken, wat dus op een foutieve waarde neerkomt omdat je voeten ineens veel hoger raken. Maar hierdoor zal de bovenkant van je lichaam naar beneden komen (behoud van impuls). Als je gewoon het zwaartepunt, navel, neemt; heb je volgens mij hier geen last van en moet je er dus geen rekening mee houden.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 april 2012 - 15:35

Antares, dat maakt niet veel uit. Als je die voetjes optilt en daar laat, val je ook met een groter hoogteverschil. Je meet geen foutieve waarde, maar hebt de meting in-situ veranderd ;)

*_gast_Antares_*

• Gast

Geplaatst op 29 april 2012 - 15:52

Antares, dat maakt niet veel uit. Als je die voetjes optilt en daar laat, val je ook met een groter hoogteverschil. Je meet geen foutieve waarde, maar hebt de meting in-situ veranderd ;)

ja, dat is waar, maar als je springt (cfr hoogspringer) trek je de voetjes in (en als je terug op de voetjes wilt landen) ga je je toch niet als een kikker laten vallen? :P dan ga je toch, naarmate je meer naar beneden komt, je voetjes toch terug uitstrekken... ('t zal wel zijn zeker dat deze 2 elkaar opheffen? :o)

Jessiejaja

Jessiejaja

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 april 2012 - 17:57

maar moet ik dan het verschil meten tussen zwaartepunt 1 (dus als de persoon staat/gehurkt of hoe je ook springt) of de hoogte van het zwaartepunt op het hoogste punt?

ik bedoel zwaartepunt 1 en zwaartepunt 2 (als de persoon in de lucht is)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 april 2012 - 18:29

Biomechanica is toegepaste natuurkunde. Dit is een probleem waar je met één punt aan te wijzen niet uitkomt, tenzijn de "vorm" van de persoon op het hoogste en laagste punt gelijk zijn (en dan kun je het hoogteverschil van om het even welk punt op het lichaam gebruiken om mee te meten, omdat dan elk punt evenveel omhoog gaat). Want het maakt voor het zwaartepunt ook nog wel wat uit of je gehurkt of gestrekt bent. Aangezien bij springen uit stand een hoogte van 50 cm al een aardige prestatie is kan 10-15 cm verschuiving van dat zwaartepunt dus al veel uitmaken.
Je moet eigenlijk een foto maken van de persoon vlak voor de start, en eentje op het hoogste punt. Van beide foto's probeer je zo netjes mogelijk het zwaartepunt te bepalen, en het hoogteverschil is dan dat waarmee je rekent.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

tempelier

tempelier

• >1k berichten
  • 1765 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 april 2012 - 18:57

Lijkt mij dat er eerst een nul nivo moet worden afgesproken.
Immers iemand kan recht op staan, opspringen en plat neerkomen.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures