Springen naar inhoud

Aantal matrices waarbij det(A) = 0

• Log in om te kunnen reageren

bsc.j.j.w

bsc.j.j.w

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 april 2012 - 19:32

Beste leden,
ik heb een klein probleem met het vaststellen van het aantal LaTeX matrices waarbij de elementen gehele getallen kunnen zijn in LaTeX (dus van LaTeX tot en met LaTeX ).

Ik heb dus een matrix van LaTeX waarbij LaTeX . De vraag is hoe ik eigenlijk het aantal mogelijkheden hiervan kan vaststellen zonder dat ik alle mogelijkheden moet gaan opschrijven.

Kan iemand mij een hint geven?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 29 april 2012 - 20:42

Begin eens met een oplossing... Overigens zijn het de getallen modulo 26, dus 0 t/m 25

bsc.j.j.w

bsc.j.j.w

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 april 2012 - 22:49

Oh, inderdaad. Bedankt voor de tip van modulo 26.

Ik denk laat ik maar met het makkelijkste geval beginnen en dat is wanneer LaTeX , dan heb ik namelijk een determinant van 0. Dit zijn dan LaTeX mogelijkheden, daarna zijn er nog 4 andere soortgelijke mogelijkheden*. Dus uiteindelijk zijn er in het makkelijkste geval: LaTeX mogelijkheden.

Nu loop ik volledig vast, want hoe kan ik het aantal mogelijkheden vinden waarbij LaTeX ? Ik weet bijvoorbeeld dat een mogelijkheid is LaTeX . Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste kan structueren?

*Ik heb het berekent als volgt: LaTeX omdat er twee mogelijkheden zijn die niet kunnen, namelijk als LaTeX en LaTeX .

Veranderd door bsc.j.j.w, 29 april 2012 - 22:51

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 30 april 2012 - 09:33

Ik heb het berekent als volgt: LaTeX

omdat er twee mogelijkheden zijn die niet kunnen, namelijk als LaTeX en LaTeX .

En alle 4 kentallen gelijk 0. En 3 van de 4 gelijk 0 ...

bsc.j.j.w

bsc.j.j.w

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 april 2012 - 13:27

Er is maar één mogelijkheid waarbij alle LaTeX van de kentallen gelijk zijn aan LaTeX . Daarnaast zijn er maar LaTeX mogelijkheden waarvan er LaTeX van de LaTeX kentallen gelijk zijn aan LaTeX . Dit kan je dan nog daarbij optellen, dit snap ik op zich wel.

Maar iemand nog een hint hoe ik verder moet?

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 mei 2012 - 10:10

Er is een veel efficiëntere manier... Bekend met de Chinese Reststelling?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures