Springen naar inhoud

Kleuren op voorruit van treinen?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

jkien

    jkien


  • >1k berichten
  • 3041 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 april 2012 - 20:16

Wat is de oorzaak van de zeepbelkleuren op de voorruit van veel treinen?

trein_kleur.JPG

Je ziet de kleuren als de ruit een helder vlak zoals de lucht weerspiegelt, niet iets donkers zoals een stationsoverkapping.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Fuzzwood

    Fuzzwood


  • >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 april 2012 - 20:57

Ik denk gebrek aan poetsen. Organisch materiaal wat zich ophoopt en een film vormt die licht op verschillende manieren breekt.

#3

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 april 2012 - 21:12

Ik denk eerder aan een coating, op of in het glas.

http://temp.wordtoyo...Iridescence.pdf
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#4

Fuzzwood

    Fuzzwood


  • >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 april 2012 - 21:14

Is het dan de bedoeling dat deze invallend zonlicht tegenhoudt en ongewenste reflecties (vooral 's nachts)?

#5

jkien

    jkien


  • >1k berichten
  • 3041 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 april 2012 - 23:10

Een coating verklaart de zeepbelkleuren inderdaad. Alleen zag ik de kleuren niet over het glasoppervlak verschuiven bij heen en weer lopen, dat is vreemd.

Het is me ook niet precies duidelijk waartoe de coating zou dienen (waarmee ik aansluit bij Fuzzwood).

#6

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 april 2012 - 08:41

misschien een anti-vervuilingscoating??
http://www.materials...an-coating.html
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#7

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 8782 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 april 2012 - 13:08

Dat zou inderdaad kunnen, of het is een ontspiegelende coating - dat soort coatings doen hun werk goed, maar alleen in de kijkrichting waarvoor ze aangebracht zijn. Reflecties van licht onder andere hoeken geeft gekleurde spiegelingen, en de kleur hangt daarbij ook weer af van de hoek.

Het nut van ontspiegelen zal vooral voor de nacht zijn, zodat de machnist niet naar de reflectie van zichzelf of de cabine zit te kijken. Bij autoruiten is dat niet zo'n probleem omdat die onder een minder verticale hoek staan, maar als je bijv een telefoon oid op je dashboard legt met het schermpje aan is het probleem wel duidelijk ;)
Victory through technology

#8

jkien

    jkien


  • >1k berichten
  • 3041 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 april 2012 - 23:19

Veroudering/slijtage van het glas leek me nog een mogelijke verklaring van de zeepbelkleuren, omdat ik die kleuren ook zag op een oude hondekoptrein in deze video. Maar de zeepbelkleuren zijn ook zichtbaar op deze foto uit 2008 van een dubbeldekker die nog maar drie maanden oud was. Veroudering is dus geen verklaring.

#9

jkien

    jkien


  • >1k berichten
  • 3041 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 mei 2012 - 19:56

Vandaag nog twee foto's gemaakt om te bevestigen dat de plaats van de kleuren niet of nauwelijks afhangt van de hoek van inval. Misschien betekent dat dat de coating (als die bestaat) niet egaal van dikte is, en dat er een geringe kuil in zit (of een berg). De kleuren geven dan de diktecontouren aan.

Het is voorstelbaar dat de ruitenwissers door wrijving (druk, warmte of slijtage) een kuil in de coating veroorzaken. Hoewel ik dan zou verwachten dat de kleurzones beter overeenkomen met de veegbaan.


combi2.JPG

#10

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 mei 2012 - 21:49

Toch heeft het daar wel erg veel van weg. Vooral de lichte blauwe kleur onderin de veegbaan is heel mooi gedefinieerd:

zveegbaan.jpg

En dat overtuigt me er sterk van dat we toch wel aan iets dergelijks moeten denken

De rest van de ruit wordt, ik zou bijna zeggen uiteraard, wat warrig. Ik zeg "uiteraard", want ik heb ooit wel eens een artikel gelezen over hoe moeilijk het is om een mooie gelijkmatige streeploze veeg te krijgen met een ruitenwisser. Gebogen glas (hier dan weliswaar niet het geval), grote snelheidsverschillen, sterk wisselende windbelasting etc etc. Men vergeleek het maken van een goede ruitenwisser wel met zwarte magie.

EDIT>>>>>>>>>
Ik ben zo vrij geweest eens een mailtje te sturen naar nedtrain services. Wie weet.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#11

jkien

    jkien


  • >1k berichten
  • 3041 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 mei 2012 - 23:36

Stel dat de coating bedoeld is voor ontspiegeling dan zou het funest zijn dat de laag onder de ruitenwissers dunner wordt. Dan zou glas zonder ontspiegelcoating wellicht beter en goedkoper zijn.

Op deze video is te zien dat de machinist in de cabine van een dubbeldekker weinig last heeft van reflecties in de voorruit. Bij daglicht zie je een onopvallend spiegelbeeld van de bovenkant van het besturingpaneel. In de donkere Hemtunnel wordt het spiegelbeeld van de handen van de bestuurder zichtbaar. Verder geen storende reflecties.

stof3.JPG
Een anti-vervuilingscoating zit er kennelijk niet op deze ruit, want buiten het bereik van de ruitenwissers kleeft een laag vuil.


ik heb ooit wel eens een artikel gelezen over hoe moeilijk het is om een mooie gelijkmatige streeploze veeg te krijgen met een ruitenwisser.


Op deze video bewegen de ruitenwissers van de trein (een dubbeldekker, 'virm') wonderlijk ongelijkmatig. Misschien gaat het stroef als de ruiten niet kletsnat zijn. Of, gezien de slingering in de rustpositie: misschien wordt de druk op de wissers in de rustpositie opzettelijk verminderd.

#12

jadatis

    jadatis


  • >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2012 - 21:27

zou hier mogelijk ook polarisatie mee kunnen spelen?

#13

jkien

    jkien


  • >1k berichten
  • 3041 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 mei 2012 - 21:49

Ja, ik heb het kleurenpatroon bekeken door een polarisatiefilter dat ik ronddraaide, en het kleurenpatroon veranderde daardoor. Maar niet zo eenvoudig dat ik er iets zinnigs mee kon.

#14

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 mei 2012 - 21:51

de hondenkop heeft het ook:

zhondenkop.jpg

de witte strepen zijn schuim van sproeimiddel om de ruiten schoon te vegen.

filmpje http://www.youtube.c...feature=related
(helemaal in het begin)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#15

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 03 mei 2012 - 22:31

Op deze video bewegen de ruitenwissers van de trein (een dubbeldekker, 'virm') wonderlijk ongelijkmatig.

De beweging is inderdaad anders dan we van een auto gewend zijn. Volgens mij komt dat doordat de ruitenwissers van een trein pneumatisch worden bewogen.

de hondenkop heeft het ook:

Dit is een apenkop.
Hondekop heeft een vergelijkbare neus, maar is een ouder type trein.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures