Kleuren op voorruit van treinen?

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Kleuren op voorruit van treinen?

Wat is de oorzaak van de regenboogkleuren op de voorruit van veel treinen?
trein_kleur.JPG
trein_kleur.JPG (118.88 KiB) 2318 keer bekeken

Het is vooral zichtbaar bij dubbeldekkers. De kleuren verschijnen als de ruit een helder vlak zoals de hemel weerspiegelt, niet iets donkers zoals een stationsoverkapping.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kleuren op voorruit van treinen?

Ik denk gebrek aan poetsen. Organisch materiaal wat zich ophoopt en een film vormt die licht op verschillende manieren breekt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Kleuren op voorruit van treinen?

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kleuren op voorruit van treinen?

Is het dan de bedoeling dat deze invallend zonlicht tegenhoudt en ongewenste reflecties (vooral 's nachts)?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Kleuren op voorruit van treinen?

Een coating verklaart de kleuren inderdaad, dan zijn het eigenlijk zeepbelkleuren in plaats van regenboogkleuren. Alleen zag ik de kleuren niet over het glasoppervlak verschuiven bij heen en weer lopen, dat is vreemd.

Het is me ook niet precies duidelijk waartoe de coating zou dienen (waarmee ik aansluit bij Fuzzwood). Bij auto's wordt het rubber van ruitenwissers soms ingesmeerd met siliconenspray tegen het piepen. Zou dat een dun laagje afgeven op de ruit? Onwaarschijnlijk, omdat je die kleuren bij autoruiten nooit ziet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Kleuren op voorruit van treinen?

misschien een anti-vervuilingscoating??

http://www.materialsnet.com.tw/eng/Easy-clean-coating.html
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Kleuren op voorruit van treinen?

Dat zou inderdaad kunnen, of het is een ontspiegelende coating - dat soort coatings doen hun werk goed, maar alleen in de kijkrichting waarvoor ze aangebracht zijn. Reflecties van licht onder andere hoeken geeft gekleurde spiegelingen, en de kleur hangt daarbij ook weer af van de hoek.

Het nut van ontspiegelen zal vooral voor de nacht zijn, zodat de machinist niet naar de reflectie van zichzelf of de cabine zit te kijken. Bij autoruiten is dat niet zo'n probleem omdat die onder een minder verticale hoek staan, maar als je bijv een telefoon of iets dergelijks op je dashboard legt met het schermpje aan is het probleem wel duidelijk ;)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Kleuren op voorruit van treinen?

Veroudering/slijtage van het glas leek me nog een mogelijke verklaring van de zeepbelkleuren, omdat ik die kleuren ook zag op een oude hondekoptrein in deze video. Maar de zeepbelkleuren zijn ook zichtbaar op deze foto uit 2008 van een dubbeldekker die nog maar drie maanden oud was. Veroudering is dus geen verklaring.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Kleuren op voorruit van treinen?

Vandaag nog twee foto's gemaakt om te bevestigen dat de plaats van de kleuren niet of nauwelijks afhangt van de hoek van inval. Misschien betekent dat dat de coating (als die bestaat) niet egaal van dikte is, en dat er een geringe kuil in zit (of een berg). De kleuren geven dan de diktecontouren aan.

Het is voorstelbaar dat de ruitenwissers door wrijving (druk, warmte of slijtage) een kuil in de coating veroorzaken. Hoewel ik dan zou verwachten dat de kleurzones gelijk zijn aan de veegbaan.
combi2.JPG
combi2.JPG (120.44 KiB) 2322 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Kleuren op voorruit van treinen?

Toch heeft het daar wel erg veel van weg. Vooral de lichte blauwe kleur onderin de veegbaan is heel mooi gedefinieerd:
zveegbaan.jpg
zveegbaan.jpg (12.16 KiB) 2315 keer bekeken
En dat overtuigt me er sterk van dat we toch wel aan iets dergelijks moeten denken

De rest van de ruit wordt, ik zou bijna zeggen uiteraard, wat warrig. Ik zeg "uiteraard", want ik heb ooit wel eens een artikel gelezen over hoe moeilijk het is om een mooie gelijkmatige streeploze veeg te krijgen met een ruitenwisser. Gebogen glas (hier dan weliswaar niet het geval), grote snelheidsverschillen, sterk wisselende windbelasting etc etc. Men vergeleek het maken van een goede ruitenwisser wel met zwarte magie.

EDIT>>>>>>>>>

Ik ben zo vrij geweest eens een mailtje te sturen naar nedtrain services. Wie weet.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Kleuren op voorruit van treinen?

Stel dat de coating bedoeld is voor ontspiegeling dan zou het funest zijn dat de laag onder de ruitenwissers dunner wordt. Dan zou glas zonder ontspiegelcoating wellicht beter en goedkoper zijn.

Op deze video is te zien dat de machinist in de cabine van een dubbeldekker weinig last heeft van reflecties in de voorruit. Bij daglicht zie je een onopvallend spiegelbeeld van de bovenkant van het besturingpaneel. In de donkere Hemtunnel wordt het spiegelbeeld van de handen van de bestuurder zichtbaar. Verder geen storende reflecties.
stof3.JPG
stof3.JPG (22.05 KiB) 2308 keer bekeken
Een anti-vervuilingscoating zit er kennelijk niet op deze ruit, want buiten het bereik van de ruitenwissers kleeft een laag vuil.
ik heb ooit wel eens een artikel gelezen over hoe moeilijk het is om een mooie gelijkmatige streeploze veeg te krijgen met een ruitenwisser.
Op deze video bewegen de ruitenwissers van de trein (een dubbeldekker, 'virm') wonderlijk ongelijkmatig. Misschien gaat het stroef als de ruiten niet kletsnat zijn. Of, gezien de slingering in de rustpositie: misschien wordt de druk op de wissers in de rustpositie opzettelijk verminderd.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Kleuren op voorruit van treinen?

zou hier mogelijk ook polarisatie mee kunnen spelen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Kleuren op voorruit van treinen?

Ik heb het kleurenpatroon toevallig ook bekeken door een polarisatiefilter, en de aanblik van het kleurenpatroon veranderde in de zin dat het min of meer fragmenteerde. Er verscheen een masker van donkere hokjes (vlekjes) over het kleurenpatroon, en de plaats van de donkere hokjes inverteerde als ik het polarisatiefilter 90° draaide. Maar ik had de indruk dat dit masker zelf kleurloos was, alleen licht/donker, en dat het het kleurenpatroon daardoor niet wezenlijk veranderde, de plaats van de kleuren bleef hetzelfde.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Kleuren op voorruit van treinen?

de hondenkop heeft het ook:
zhondenkop.jpg
zhondenkop.jpg (31.03 KiB) 2312 keer bekeken
de witte strepen zijn schuim van sproeimiddel om de ruiten schoon te vegen.

filmpje http://www.youtube.c...feature=related

(helemaal in het begin)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kleuren op voorruit van treinen?

jkien schreef: do 03 mei 2012, 00:36
Op deze video bewegen de ruitenwissers van de trein (een dubbeldekker, 'virm') wonderlijk ongelijkmatig.
De beweging is inderdaad anders dan we van een auto gewend zijn. Volgens mij komt dat doordat de ruitenwissers van een trein pneumatisch worden bewogen.
Jan van de Velde schreef: do 03 mei 2012, 22:51
de hondenkop heeft het ook:
Dit is een apenkop.

Hondekop heeft een vergelijkbare neus, maar is een ouder type trein.

Reageer