[biologie] Hoe zwemmen spermatozoön?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Hoe zwemmen spermatozo

Het thema voortplanting is officieel gezien geen examenstof voor aankomend biologie eindexamen vwo, maar toch vraag ik mij het volgende af:

Hoe kunnen spermatozoön zwemmen in een ruimte waar niets is om ze te vervoeren? Ze hebben weliswaar een staart, die overigens pas is werking treedt als ze in contact komen met zaadvloeistof, maar is er na een zaadlozing dan nog voldoende sperma in de baarmoeder en eileider om al die spermatozoön te vervoeren (mogelijk) richting eicel?

(In geval dat vlak daarvoor een ovulatie plaats vond:) De eicel wordt door de trilharen vervoerd in de eileider, maar een spermacel legt het loodje als deze daar terecht komt, en een vliegende spermatozo binnen de eileider zie ik ook niet echt voor me... :P Dus dan klinkt het enkel logisch dat de spermatozoön in een vloeistof zwemmen, maar of dit het sperma is vraag ik mij hard af...want dan 'drijft' de eicel binnen de eileider in sperma en hoeven de spermatozoön helemaal niet meer te zwemmen aangezien ze al op plaats van bestemming zijn doordat ze zich gewoon rustig houden in het sperma...dus hoe zit dit?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hoe zwemmen spermatozo

De vrouw draagt het meeste bij. Onder invloed van oestrogenen worden grote hoeveelheden slijm geproduceerd in de cervix en door het endometrium. Dit slijm bevat veel mucopolysacchariden die zeer veel water kunnen vasthouden wat een goed medium is voor spermacellen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Hoe zwemmen spermatozo

anusthesist schreef: ma 30 apr 2012, 11:11
De vrouw draagt het meeste bij. Onder invloed van oestrogenen worden grote hoeveelheden slijm geproduceerd in de cervix en door het endometrium.
Aha...vergeten dat de man niet al het werk moet leveren! 8-)

Maar dan snap ik toch iets nog niet helemaal; waarom is de concentratie oestrogenen na de ovulatie dan juist laag, zoals op onderstaande illustratie zichtbaar is? Dat zou dan toch juist nadelig zijn voor de zwemmende spermatozoön? Of moet ik het zo interpreteren dat een verhoogde concentratie oestrogenen rond de 12e-13e dag van de menstruatiecyclus het endometrium dan toe aan zet om slijm te produceren, waarna deze concentratie zakt, maar het slijm toch nog enige dagen in stand blijft?

Afbeelding
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hoe zwemmen spermatozo

De concentratie oestrogenen daalt na de ovulatie omdat de geruptureerde follikel geen oestrogenen meer produceert. De productie wordt overgenomen door het corpus luteum waarbij een 2de oestrogeenpiek ontstaat ná de ovulatie. Deze belangrijke gebeurtenis kan ik niet terugvinden in de door jou geposte plaatje.

Zoals je zelf terecht aangeeft verdwijnt het slijm niet direct na daling van de oestrogeenspiegel, net zo min waarschijnlijk de hoeveelheid slijm maximaal is tijdens de 1ste oestrogeenpiek (maar waarschijnlijk iets hier na).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Hoe zwemmen spermatozo

anusthesist schreef: ma 30 apr 2012, 20:10
De productie wordt overgenomen door het corpus luteum waarbij een 2de oestrogeenpiek ontstaat ná de ovulatie. Deze belangrijke gebeurtenis kan ik niet terugvinden in de door jou geposte plaatje.


Wordt dat niet aangegeven met de rode grafiek Ovarian Hormones, en dan rond de 20e en 23e dag? (Dus gelijktijdig met de stijging van progesteron.) Het is weliswaar niet zo'n grote piek als voor de ovulatie, maar dat lijkt me ook wel logisch aangezien de eicel rond de 20e-23e dag niet echt bevruchtbaar meer is en veel slijm binnen de cervix en uterus geen nut meer heeft om een bevruchting gemakkelijker te maken.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hoe zwemmen spermatozo

Uiteraard heeft oestrogeen vele belangrijke nevenfuncties behalve louter slijmproductie, die nodig zijn na de innesteling. Dus zo logisch vind ik dat ook weer niet. Dat terzijde treedt er ontegenzeglijk een 2de piek op die weliswaar niet de spiegel haalt van de 1ste piek. De rode lijn tracht dat inderdaad weer te geven, maar faalt mijns inziens daarin:

Afbeelding
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Hoe zwemmen spermatozo

anusthesist schreef: ma 30 apr 2012, 20:37
Uiteraard heeft oestrogeen vele belangrijke nevenfuncties behalve louter slijmproductie, die nodig zijn na de innesteling. Dus zo logisch vind ik dat ook weer niet.


Huh, maar ze gaan er in (beide!) illustraties toch vanuit dat de eicel niet wordt bevrucht, dus waarom zou er dan nog een tweede oestrogeenpiek nodig zijn, waardoor het slijmvlies dikker wordt en er meer slijm wordt gevormd? Vrouw in kwestie heeft dan al lang geovuleerd, innesteling is dan uit den boze. Dus dan is het toch juist logisch dat als die piek er überhaupt al is, dat deze kleiner is dan de eerste binnen dezelfde cyclus?!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hoe zwemmen spermatozo

Pectus schreef: ma 30 apr 2012, 22:27
Huh, maar ze gaan er in (beide!) illustraties toch vanuit dat de eicel niet wordt bevrucht, dus waarom zou er dan nog een tweede oestrogeenpiek nodig zijn, waardoor het slijmvlies dikker wordt en er meer slijm wordt gevormd?
Na de ovulatie produceert het corpus luteum oestrogenen om optimale omstandigheden te creëren voor een eventuele innesteling en zwangerschap. Dat de illustraties laten zien wat er gebeurt als een eicel niet bevrucht wordt is niet relevant. Je ziet immers de door het corpus luteum geproduceerde oestrogeenpiek.

Als bevruchting uitblijft zal na ongeveer 7 dagen het corpus luteum in regressie gaan door middel van luteolyse. Dat wordt inderdaad weergegeven en uit zich onder andere door dalende oestrogeenspiegels.

Dat gezegd hebbende moet je goed het onderscheid maken tussen bevruchting en innesteling. Bevruchting vindt vaak al binnen 12 uur na de ovulatie plaats. Dan duurt het 3 dagen voordat het pre-embryo in het cavum uteri aankomt. Dan nog eens 3 dagen voordat er innesteling plaatsvindt. Dan zijn we dus bijna 7 dagen ná de ovulatie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Hoe zwemmen spermatozo

anusthesist schreef: di 01 mei 2012, 19:45
Na de ovulatie produceert het corpus luteum oestrogenen om optimale omstandigheden te creëren voor een eventuele innesteling en zwangerschap. Dat de illustraties laten zien wat er gebeurt als een eicel niet bevrucht wordt is niet relevant. Je ziet immers de door het corpus luteum geproduceerde oestrogeenpiek.

Als bevruchting uitblijft zal na ongeveer 7 dagen het corpus luteum in regressie gaan door middel van luteolyse. Dat wordt inderdaad weergegeven en uit zich onder andere door dalende oestrogeenspiegels.

Dat gezegd hebbende moet je goed het onderscheid maken tussen bevruchting en innesteling. Bevruchting vindt vaak al binnen 12 uur na de ovulatie plaats. Dan duurt het 3 dagen voordat het pre-embryo in het cavum uteri aankomt. Dan nog eens 3 dagen voordat er innesteling plaatsvindt. Dan zijn we dus bijna 7 dagen ná de ovulatie.
Aah, ik denk dat ik het snap, bedankt!

Dan rest mij nog 1 vraag hieromtrent. In beginpost gaf ik al aan dat de staart van de spermatozoïde pas in werking treedt als deze in contact komt met zaadvloeistof. Dat is vrij logisch, aangezien het anders een dolle boel in de testes en epididymis zou worden. Maar wat in de staart is dan zo gevoelig voor vloeistof? En is het enkel zo gevoelig voor mannelijk vocht, of zou het slijm in de cervix en uterus ook bijdragen aan de zwemsnelheid van de spermatozoïde, al kijkend naar omstandigheden als dikte (doorlaatbaarheid) en zuurgraad van dit slijm?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer