[scheikunde] basisvraag evenwichtsreacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 416

basisvraag evenwichtsreacties

Gegeven: een willekeurige evenwichtsreactie:

A + 3B <----> 2C + D

De evenwichtscte is dus K = ².[D] / [A].[B]³

[u]Mijn vraag is nu:[/u]

Als je het evernwicht (bv. door V vergroting) verlegt naar links, worden er dan meer A en B deeltjes gemaakt, of minder C en D deeltjes, of beide?

Da's iets wat me al even dwarszit en het zou leuk zijn indien iemand hier een duidelijk antwoord op zou kunnen geven.

NB. Ik ga nl. niet meer naar school, dus ik kan het ook niet even aan mijn leraar vragen ;)
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: basisvraag evenwichtsreacties

netto gaan er meer C en D reageren naar A en B, dan andersom.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: basisvraag evenwichtsreacties

Ok.

En hoe leg je dat dan uit bij een dergelijke oefeing?



Beschouw een evenwichtssysteem in de gasfase gekenmerkt door de reactie :


4 NH3 (g) + 5 O2 (g) <--> 4 NO (g) + 6 H2O (g)



Aan de ballon met constant volume die dit evenwichtsmengsel bevat voegt men nu bij constante temperatuur één mol NO toe. Wat is de invloed van deze toevoeging ?


A. De hoeveelheid O2 stijgt met 1,25 mol

B. De hoeveelheid H2O vermindert




Dan zou je denken antwoord A, maar het zou antwoord B moeten zijn.


Worden er dan toch niet tegelijk aan de ene kant meer en aan de andere kant minder deeltjes aangemaakt
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: basisvraag evenwichtsreacties

Grasshopper schreef: ma 30 apr 2012, 16:00
Worden er dan toch niet tegelijk aan de ene kant meer en aan de andere kant minder deeltjes aangemaakt
Er worden geen deeltjes "aangemaakt". Zet deze gedachte even uit je hoofd.

Wat er wél gebeurt: twee deeltjes reageren samen tot twee andere deeltjes, maar die twee andere deeltjes reageren vrolijk weer terug naar de oorspronkelijke twee deeltjes. Die twee reacties verlopen tegelijkertijd, maar niet noodzakelijk even makkelijk. Voordat de reactie in evenwicht is (naar links verandert er per seconde evenveel als terug naar rechts) moeten er meer beginstoffen zijn voor de reactie (van links naar rechts of v r n l ) die het moeilijkst verloopt.

Door een hoeveelheid moleculen die aan de rechtse kant voorkomen (NO) van buitenaf toe te voegen wordt de kans groter dat NO en H2O moleculen reageren. De reactie naar links wint dus eventjes totdat er een nieuw evenwicht is ontstaan, met meer NH3 en O2 in het vat dan eerst, ook meer NO (maar minder dan je extra toevoegde) en minder H2O dan eerst (dat nodig is om met NO tot NH3 en O2te reageren)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: basisvraag evenwichtsreacties

Jan van de Velde schreef: ma 30 apr 2012, 16:26
... ook meer NO (maar minder dan je extra toevoegde) en minder H2O dan eerst (dat nodig is om met NO tot NH3 en O2te reageren)


Kan je dat dan zien als minder H2O omdat er door de toevoeging van extra NO meer H2O gaat wegreageren.
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: basisvraag evenwichtsreacties

yep ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: basisvraag evenwichtsreacties

Ok :)

Nog even vragen hoe je dan kan verklaren dat er dan wel O2 bijkomt (logisch) maar geen 1,25 mol - niettegenstaande dat de verhouding NO to O2 daar wel bij lijkt te kloppen.
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: basisvraag evenwichtsreacties

Dan ga je er van uit dat álle extra toegevoegde NO zou wegreageren. Lijkt je dat logisch?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: basisvraag evenwichtsreacties

Jan van de Velde schreef: ma 30 apr 2012, 18:54
Dan ga je er van uit dat álle extra toegevoegde NO zou wegreageren. Lijkt je dat logisch?


Hmm, dat zou meteen het antwoord op mijn vraag zijn hé ;)

Maar ik heb echt geen idee... Als het hier om een standaard zuren en basen reactie ging zou ik kijken naar de sterkte om dat te voorspellen. Maar dat is het dus niet.

Het beste wat ik kan bedenken is "neen, want het is een evenwichtsreactie" maar een echte verklaring heb ik daar niet voor.
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: basisvraag evenwichtsreacties

Beetje ver van de scheikunde, maar toch logisch vergelijkbare (evenwichts)situatie, communicerende vaten:
zevenwicht.png
zevenwicht.png (3.46 KiB) 390 keer bekeken
giet er rechts 2 liter bij. Verdwijnt die hele twee liter naar de andere kant?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: basisvraag evenwichtsreacties

"Une image vaut mille mots."

Er reageert dus zoveel toegevoegd NO als nodig is om het evenwicht te behouden. Of niet?

Is er (hypothetisch) een geval mogelijk waarbij de toegevoegde hoeveelheid stof in een reactie die al in evenwicht is, wél volledig zal reageren? Of kan dat in een evenwichtsreactie per definitie niet?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: basisvraag evenwichtsreacties

Grasshopper schreef: ma 30 apr 2012, 21:04
Is er (hypothetisch) een geval mogelijk waarbij de toegevoegde hoeveelheid stof in een reactie die al in evenwicht is, wél volledig zal reageren?
For all practical purposes, nee. Als dat, op grotere schaal bijvoorbeeld met de koolstofkringloop op aarde, al eens het geval lijkt komt dat omdat we gedurende een te korte tijd en/of in een te klein deel van het totale reactievat zitten te kijken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: basisvraag evenwichtsreacties

Hartelijk dank!

:idea:
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Reageer