Vermogen bereken van een generator

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 10

Vermogen bereken van een generator

Hallo

Ik ben leraar in België en enkele leerlingen van mij hebben voor een project een generator gemaakt op basis van een kleine windmolen.

Nu hebben ze het vermogen berekent over een led-lampje, maar is dit wel de juiste manier om het vermogen te bepalen van een generator? Dat hangt toch af van de belasting die je er op plaatst? Dus mijn vraag: hoe bepaal je op een zo correct mogelijke manier (voor leerlingen van 17jaar) het vermogen van een generator.

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Vermogen bereken van een generator

Welk vermogen "van een generator"? Het geleverde vermogen (in kVA)? Het maximaal te leveren vermogen van de generator? Het ontwerp-vermogen?

Wat (en waar) zit dat ledlampje daar te doen?

Nogal een onduidelijke vraagstelling...

Berichten: 12.262

Re: Vermogen bereken van een generator

Allereerst zul je een toerental (of beter, windsnelheid) moeten kiezen om het vermogen bij te meten. In de praktijk zal dat het maximum aanvaardbare zijn waarbij geen oververhitting optreedt.

Vervolgens is het zaak met diverse belastingen het vermogen te meten: bij constante windsnelheid zal de molen vertragen bij zwaarde belasting, maar ook bij constant toerental neemt het vermogen op een gegeven moment af bij te zware belasting door verliezen in de wikkelingen etc.

Je krijgt dan bijvoorbeeld waarden als:

belasting - voltage

geen - 10v (onbelaste spanning)

100 ohm - 9v

80 ohm - 8 v

60 ohm - 7v

40 ohm - 4v

20 ohm - 3v

0 ohm - 0v (kortsluitstroom)

Dit kent ergens in de grafiek een optimumvermogen. Bij iets dat alleen beperkt wordt door inwendige weerstand (zeg, een zonnepaneel) kun je de lijn recht tusssen onbelast en kortsluiting trekken om het optimum te vinden, maar ik vrees dat je voor zon generatortje een grafiek moet tekenen.
Victory through technology

Berichten: 10

Re: Vermogen bereken van een generator