Vergelijking creëren aan de hand van data

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

Vergelijking cre

Hallo,

Ik heb een vraag. Ik heb een data verzameld in een tabel waar in ik voor verschillende waardes van x een waarde van y heb. Kan iemand mij uitleggen hoe je daar een wiskundige vergelijking van kunt maken? Is er bepaalde software waarmee dat kan?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Vergelijking cre

Zijn diverse methode voor de gemakkelijkste vind via de polynomen van Lagrange.

Die zitten op het programma Maple maar heten daar niet zo, gaat onder interp(.......)

Onder Excel gaat het ook maar met de beperking dat de graad beperkt is tot ???
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Vergelijking cre

tempelier schreef: ma 30 apr 2012, 17:23
Onder Excel gaat het ook maar met de beperking dat de graad beperkt is tot ???


6, dacht ik.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Vergelijking cre

Typhoner schreef: ma 30 apr 2012, 18:53
6, dacht ik.
Klopt

Je moet trouwens voorzichtig zijn met hogere ordes. Je kan best je basiswaarden nauwkeuriger vinden ten koste van een minder nauwkeurige interpolatie en nog meer risico's in functie van extrapolatie.

Als je daar wil achter googlen zijn goede zoektermen Curve-fitting en regression analysis.

Er is software die automatisch naar de beste methode zoekt (en dus op een no-time honderden algoritmes kan testen en sorteren volgens hun statistische nauwkeurigheid). Maar ik ken geen goede freeware die dat kan (zal mogelijk wel bestaan).

In Wiki:

http://en.wikipedia....itting_software

http://en.wikipedia....ession_analysis

http://en.wikipedia....ession_analysis

http://en.wikipedia....i/Curve_fitting
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Vergelijking cre

Er kunnen best redenen zijn het niet zo te doen, maar dan moet wel iets bekend zijn waar die data over gaan. Zodat je weet wat voor soort kromme (rechte) het ongeveer moet zijn. Het is in Maple overigens niet zo moeilijk om de meest waarschijnlijke 2de graads kromme te bereken of een andere meestwaarschijnlijke kromme als dat raadzaam is.

PS. Als er weinig bekend over de aard van de kromme dan is extrapoleren altijd heel riskant.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 12

Re: Vergelijking cre

Kan iemand me vertellen hoe dat moet in excel? Kon het zo 123 niet vinden op google.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Vergelijking cre

Een scattergrafiek maken (spreidingsgrafiek).

Dan een trendlijn toevoegen.

Zoeken/selecteren welke trendlijn je wil (via opties).

Bij die trendlijn de formule toevoegen. Eventueel het aantal decimalen verhogen.

Deze formule overschrijven of kopiëren.

Even met spelen en vertellen waar je strop valt.

Zoektermen in Google: "formule trendlijn Excel" "trendlijn Excel" enz .....

http://www.google.co...=utf-8&oe=utf-8

http://www.google.co...=utf-8&oe=utf-8

Maar je kan ook in de Helpfile van Excel zoeken.

Wat jij zoekt is de formule van die trendlijn en die kan je toevoegen in die grafiek.
Eric

Berichten: 12

Re: Vergelijking cre

Ga ik mee aan de slag! Bedankt voor de hulp.

Berichten: 12

Re: Vergelijking cre

Ik heb de trendlijn ingevoegd maar bij de 3e stap die je noemde liep ik vast. Ik zie echt nergens 'opties' staan. Ik heb alle tabbladen afgezocht en gezocht op de links die je stuurde, maar het is gewoon nergens te vinden. Daarna in excel hulp gezocht en ook nergens gevonden. Daarna gegoogled, gegoogled en nog meer gegoogled naar hoe je nou in gods naam een grafiek tot formule kan converten, maar het is gewoon nergens te vinden. Ik vraag me nu goed af waarom zo'n "standaard probleem" anno 2012 schijnbaar nergens op internet staat uitgelegd, of in ieder geval niet te vinden is na ruim een uur zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Vergelijking cre

Jij kan dus niets in de help vinden, noch via de Google links die ik gaf???

Heb je als eens dingen geselecteerd en dan op de rechter muisknop geklikt?

Ik ging er van uit dat jij reeds een basiskennis hebt van Excel.

Als jij nu de tabel (geheel of deels) hier al eens entert kan ik een voorbeeld uitwerken met de exacte stappen.

Anders moet ik hier zelf een tabel bij elkaar fantaseren en praten we nog naast elkaar.

En als je nu nog exact vertelt in welke Excel en taalversie je aan het werken bent kan ik je ook nog waarschuwen dat mijn figuurtjes en dialoogboxjes er iets anders kunnen uitzien.
Eric

Berichten: 12

Re: Vergelijking cre

Excel 2007, Nederlandse versie

X Y

1 1,3124

2 1,3144

3 1,3156

4 1,321

5 1,3192

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Vergelijking cre

Je hebt duidelijk 2 totaal onafhankelijke zaken:
  1. De praktische techniek in MS Excel waar je achter vroeg.

    Hier heb ik een figuur ingevoegd die je de stappen systematisch uitlegt.



    Je kan de diverse mogelijkheden zelf checken inzake keuze van regressie (type en ordergrootte).

    Ik heb me niet beziggehouden met de formatering van grafiek en trendlijn maar uitsluitend de kern van je vraag.

    .
  2. De statistische logica van je dataset.

    Wiskunde is een tool, geen magisch hulpmiddel dat kennis en inzicht vervangt.

    Ik geloof niet (zonder meer te weten) dat hier een statistische logica in die dataset zit.

    Ik bezit software waar ik meer dan 3000 algoritmes kan loslaten en testen op die dataset, maar het lijkt mij eerder zinloos en riskant.

    Hier zit één piek tussen die volkomen toevallig kan zijn.

    Je zou dit kunnen oplossen met bijvoorbeeld een cubic spline en dan kom je mooi op jouw uitgangswaarden. Maar dit betekent een geprogrammeerde functie en ten tweede kan dat evengoed zelfbedrog zijn.

    Je kan die punten lineair interpoleren met exact hetzelfde probleem.
Afbeelding
Eric

Berichten: 12

Re: Vergelijking cre

Begrepen, hartelijk dank!

Reageer