[biologie] weefselbeschadiging bij shock

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

weefselbeschadiging bij shock

Cholera kan leiden tot shock: een plotselinge verminderde doorbloeding van vitale organen wat zuurstofgebrek tot gevolg heeft. Daardoor kunnen weefsels beschadigen.

Vraag: Treedt de weefselbeschadiging door shock vooral op aan de slagaderzijde of aan de aderzijde van de weefsels? Of aan beide zijden evenveel? Licht je antwoord toe.

Antwoord: Aan de aderzijde, daar komen de weefsel voor het eerst in aanraking met het dikke bloed. Mogelijk zullen lever en hart relatief snel aangetast raken, gezien de korte route darm-poortader-leverader-holle ader-hart.

Ik begrijp dat lever en hart relatief snel aangetast raken, maar ik snap niet waarom het aderverhaal ook geldt voor andere organen? Die komen toch pas voor het eerst in contact met het dikke bloed in de slagaders?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: weefselbeschadiging bij shock

106_4207.JPG
106_4207.JPG (76.51 KiB) 162 keer bekeken
Tijdens de shock zal de perfusie van de capillairen afnemen (doordat de spiertjes die normaal gesproken het bloed in de weefsels stuwen verslappen, net als de gladde spieren in arteriolen), zal de hoeveelheid vocht en zuurstof voor het weefsel dat grenst aan deze capillairen drastisch afnemen aangezien de capillairen zelf veel vasthouden.

Als je kijkt naar bovenstaande tekening dan zie je dat via de slagaderzijde er inderdaad zuurstofrijk bloed de capillairen bereikt...de capillairen houden het bloed wel vast maar dat wat er nog naar de weefsels kan is toch nog zuurstofrijk, dus het weefsel aan de slagaderzijde heeft ook een probleem, maar minder dan aan de aderzijde. Want het bloed dat verder door de capillairen gaat, richting aderzijde, is zuurstofarmer geworden (doordat het zuurstof heeft afgestaan). Als de capillairen de uitwisseling met het aanliggende weefsel niet 'toestaan', dan is de kans dat dit weefsel nog voldoende zuurstof krijgt veel kleiner dan aan de slagaderzijde, waardoor weefselbeschadiging bij shock aan de aderzijde sneller verloopt.

Dit is hoe ik het zou interpreteren, maar mogelijk zit ik er ook naast, dus wellicht kan iemand anders dit ook nog even bekijken?!

Wat ze precies met dik bloed bedoelen zou ik overigens zo niet weten...
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: weefselbeschadiging bij shock

Pectus schreef: di 01 mei 2012, 10:29
Tijdens de shock zal de perfusie van de capillairen afnemen (doordat de spiertjes die normaal gesproken het bloed in de weefsels stuwen verslappen, net als de gladde spieren in arteriolen), zal de hoeveelheid vocht en zuurstof voor het weefsel dat grenst aan deze capillairen drastisch afnemen aangezien de capillairen zelf veel vasthouden.
Wat zorgt ervoor dat die spiertjes verslappen?
Pectus schreef: di 01 mei 2012, 10:29
Dit is hoe ik het zou interpreteren, maar mogelijk zit ik er ook naast, dus wellicht kan iemand anders dit ook nog even bekijken?!
Zo had ik het eerst ook geïnterpreteerd. Misschien is dit de verklaring van het boek:

Aan de (linker)ader op jouw plaatje is het dikke bloed dat van de darmen komt. Het bloed in de capillairen aan de aderzijde ondervindt problemen met in de 'grote' ader te stromen, omdat het bloed daarvan stroperiger is dan normaal. Dus aan de aderzijde vinden de eerste complicaties plaats.
Pectus schreef: di 01 mei 2012, 10:29
Wat ze precies met dik bloed bedoelen zou ik overigens zo niet weten...
Ik dacht dat ze bedoelden dat het bloed stroperiger werd omdat de darmen minder water resorberen bij cholera.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: weefselbeschadiging bij shock

Shadow schreef: di 01 mei 2012, 18:53
Wat zorgt ervoor dat die spiertjes verslappen?
In principe niets behalve mogelijke uitputting van de gladde spieren door langdurige aanspanning en gebrek aan nutriënten. In eerste instantie zul je zien dat bij een hypovolemische shock de arteriolen zich goed aanspannen. Dit in tegenstelling tot een septische shock waarbij de door de bacterie geproduceerde toxines vasodilaterend kunnen werken.

Dat verhaal over 'dik bloed' klinkt mij maar vaag in de oren. Je droogt uit bij cholera dus je verlies water, maar geen ery's. Je dikt dus inderdaad in. De doorbloeding neemt dan relatief af. Zoals pectus terecht aangeeft is de zuurstofspanning aan aderzijde lager dan aan slagaderzijde. Deze weefsels zullen dus het eerst leiden onder hypoperfusie waardoor ischemie optreedt en -bij aanhoudende ischemie- necrose.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: weefselbeschadiging bij shock

anusthesist schreef: di 01 mei 2012, 20:01
In principe niets behalve mogelijke uitputting van de gladde spieren door langdurige aanspanning en gebrek aan nutriënten.


Bedoel je met gebrek aan nutriënten in deze context dat er te weinig calciumionen zijn, waardoor tropomyosine niet verschuift op het actine-filament --> sacromeer niet verkort?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: weefselbeschadiging bij shock

Pectus schreef: di 01 mei 2012, 22:39
Bedoel je met gebrek aan nutriënten in deze context dat er te weinig calciumionen zijn, waardoor tropomyosine niet verschuift op het actine-filament --> sacromeer niet verkort?


Ja, maar ook zuurstof en glucose.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: weefselbeschadiging bij shock

Mijn docente zei dat de aderzijde van de darmen werd bedoeld, oftewel de poortader. Dit sluit wel aan bij het antwoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: weefselbeschadiging bij shock

Mijns inziens niet. Dat de poortader aan de aderzijde zit is nogal wiedes, gezien de naam poortADER.

Hoe dat het verhaal van het 'dikke bloed' verklaart is mij een raadsel (behoudens dat water onttrokken wordt in je darmen, lijkt mij dit niet significant).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer