[biologie] histamine functie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

histamine functie

Hallo,

Weefsels die onvoldoende van bloed worden voorzien, gaan onder andere histamine afgeven. Hierdoor zwellen de cellen van de bloedvaten op, waardoor de bloedcirculatie zal afnemen.

Dit is in tegenstrijd met het bloedvatverwijdende effect van histamine. Hoe kan het dat histamine blijkbaar/schijnbaar twee tegengestelde effecten kan geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: histamine functie

Hallo Shadow,
Shadow schreef: ma 30 apr 2012, 20:50
Hierdoor zwellen de cellen van de bloedvaten op, waardoor de bloedcirculatie zal afnemen.
Waar haal je dit van? Kan je dit aantonen met een bron of een verklaring voor je redenering schrijven?
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: histamine functie

Ik citeerde een vraag en antwoord uit mijn biologieboek (Nectar, H15).

De vraag luidde:

Weefsels die onvoldoende van bloed worden voorzien, gaan onder andere histamine afgeven. Bedenk welk effect histamine zal hebben op de vaten en welke gevolgen dat heeft voor de totale bloedcirculatie.

Antwoord:

Hierdoor zwellen de cellen van bloedvaten op, waardoor de bloedcirculatie zal afnemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: histamine functie

Histamine zet een ontstekingsreactie in gang (zie H9, blz. 234), daardoor ontstaat ook hyperemie ( een sterkere doorbloeding). Het gevolg is dan dat aan de veneuze kant de doorbloeding toeneemt doordat de vaten wijder worden, waardoor de stroomsnelheid van het bloed afneemt.

Het antwoord spreekt over een verminderde bloedcirculatie, ze zouden daarmee kunnen bedoelen dat het bloed langzamer gaat stromen (verminderde stroomsnelheid), waardoor de cellen in de bloedvaten mogelijk gemakkelijker bloed kunnen opnemen dat naar de weefsels wordt getransporteerd.

Maar je zou het ook kunnen interpreteren dat door afgifte van histamine de ontstekingsreactie in gang wordt gezet --> de cellen in de vaten opzwellen --> ontstaat een grotere druk in de vaten --> (meer) bloed wordt uit de capillairen in de weefsels geperst --> hoeveelheid bloed dat rond circuleert neemt dan af ten opzichte van de situatie van voor de ontstekingsreactie --> verminderde bloedcirculatie.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: histamine functie

Op blz. 234 (H9) zie ik nu staan:

Bij een allergische reactie zijn mestcellen betrokken. Dit type witte bloedcellen bevindt zich vooral in je slijmvliezen. Ze vatten onder andere histamine. Dat werkt in op cellen van bloedvaten en spieren. Daardoor zwellen slijmvliezen op en ontstaat een onstekingsreactie.

Hier sluit jouw 2e verklaring goed bij aan zou ik zeggen, maar de bloedvatverwijdende functie van histamine vind ik dan nog steeds onlogisch. :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: histamine functie

Histamine zorgt voor vasodilatatie. Hierdoor gaat het bloed minder snel stromen. Hierdoor hebben ontstekingscellen meer tijd om uit te treden op de plek waar ze gewenst zijn (extravasatie).

Als dit gegeneraliseerd gebeurt, en bijna alle vaten gaan vasodilateren, dan krijg je een verminderd effectief circulerend volume en de zogenaamde anafylactische shock.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: histamine functie

anusthesist schreef: di 01 mei 2012, 20:04
Histamine zorgt voor vasodilatatie. Hierdoor gaat het bloed minder snel stromen. Hierdoor hebben ontstekingscellen meer tijd om uit te treden op de plek waar ze gewenst zijn (extravasatie).

Als dit gegeneraliseerd gebeurt, en bijna alle vaten gaan vasodilateren, dan krijg je een verminderd effectief circulerend volume en de zogenaamde anafylactische shock.
Ik lees in jouw reactie nog niets over het effect van de dilatatie op de omliggende weefsels, enkel over het effectief circulerend bloed (zoals TS vroeg), dus als TS tevreden is met het antwoord, dan zou ik graag nog even wat willen uitdiepen wat betreft het effect op de weefsels. :)

Bevestiging van TS is gewenst, vervolgvraag staat hieronder aangegeven.

Verborgen inhoud
Je (anusthesist) spreekt nu overigens specifiek over een shock-toestand...als we het van een wat minder ernstige kant bekijken, bijvoorbeeld in geval van urticaria en angio-oedeem, waarbij plotselinge (maar minder gevaarlijke) oedeemvorming ontstaat door histamine-afgifte, dan zal toch, ondanks de vasodilatatie alsnog veel vocht in de weefsels ophopen (oedeem)? Maar hoe kunnen de bloedvaten dan door histamine-afgifte verwijden én meer vocht in de weefsels stuwen, de druk in de capillairen is dan toch veel te klein om het vocht naar de weefsels te drukken? :-k
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: histamine functie

OK, ja ik vind het best :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: histamine functie

Pectus schreef: di 01 mei 2012, 22:20
Maar hoe kunnen de bloedvaten dan door histamine-afgifte verwijden én meer vocht in de weefsels stuwen, de druk in de capillairen is dan toch veel te klein om het vocht naar de weefsels te drukken? :-k [/hide]


De vaten worden ook meer permeabel. Dit is extra gunstig voor de extravasatie van ontstekingscellen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer