[scheikunde] pH berekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 416

pH berekening

Gegeven:

Voor een gegeven oplossing geldt: [H3O+] = 2.[OH-]

Gevraagd:

Bereken de pH-waarde?

Oplossing:

[H3O].[OH] = 10^-14

Dus: 2[OH].[OH] = 10^-14

[OH] = 10^-14/3 = 3,33 . 10^-15

Dus: pOH = -log (3,33.10^-15) = 14.48

pH kan maw niet. Tenzij neg.

Kan iemand nakijken of dit klopt?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: pH berekening

2x[OH-].[OH-] = 1,0 x 10-14



1x[OH-].[OH-] = ........

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: pH berekening

Margriet schreef: ma 30 apr 2012, 23:29
2x[OH-].[OH-] = 1,0 x 10-14

1x[OH-].[OH-] = ........
](*,)

Duidelijk al te lang bezig vandaag...

Bedankt!
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: pH berekening

Dus: 2[OH].[OH] = 10^-14 ok.

[OH] = 10^-14/3 = 3,33 . 10^-15 nee.

jij beweert. 2x*x = 3x

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: pH berekening

Dit moet dus zijn:

2[OH-]² = 10-14 (aangezien [H³O] = 2[OH]

dus: [OH-] = 5-7= 1,28 . 10-5

en dus is pOH = 4,9 of de pH = 9.1

Kan dit kloppen?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: pH berekening

intuïtief voor mij niet. ph is logaritmisch en 2 keer zoveel OH als H+ is vrijwel niets en moet veel dichter bij ph 7 zitten.

// 2[OH-]² = 10-14 ok..

maar dan verlies ik je..

[OH-]² = 5-15

[OH-]= 7.07*10-8

dus ph ligt ergens tussen de 7 en 8

zit ergens een - teken fout geloof ik

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: pH berekening

Wat soepkip zegt klopt, de pH ligt héél dicht bij 7.

Hier ga je in de fout
Dit moet dus zijn: 2[OH-]² = 10-14 (aangezien [H³O] = 2[OH] dus: [OH-] = 5-7= 1,28 . 10-5 en dus is pOH = 4,9 of de pH = 9.1 Kan dit kloppen?
Schrijf eens rustig op:
2 [OH-][OH-] = 1.10-14
2 [OH-]2 = 1.10-14
[OH-]2= ...
[OH-] = ...
@Soepkip: de pOH ligt tussen de 7 en de 8 ;)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: pH berekening

Grr... Idd...

10-14 delen door 2 is niet gewoon 5 -14 #-o

En dan kome je idd een pOH uit van 7,15 en een pH van 6,85.

Maar we moeten dit dus kunnen zonder ZRM...

Enige tips om bv. 8-5 zonder ZRM te delen door 2?

Alvast bedankt voor de hulp!
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: pH berekening

Maar we moeten dit dus kunnen zonder ZRM...
toevallig bezig met oefenen voor toelatingsexamen arts-tandarts?

een paar nuttige logaritme-waarden vind je in het formuleblad.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: pH berekening

Enige tips om bv. 8-5 zonder ZRM te delen door 2?
Schrijf het eens als 1 . 8-5 of als 8 . 8-6

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: pH berekening

Jan van de Velde schreef: di 01 mei 2012, 23:19
toevallig bezig met oefenen voor toelatingsexamen arts-tandarts?

een paar nuttige logaritme-waarden vind je in het formuleblad.


Idd. En idd. Maar bij een dergelijke oefening geen ZRM hebben, is niet zo leuk moet ik zeggen. Als je dit met of zonder ZRM kan oplossen, zegt dat toch niet veel meer over je kennis chemie, om eerlijk te zijn
Margriet schreef: di 01 mei 2012, 23:47
Schrijf het eens als 1 . 8-5 of als 8 . 8-6


Ja, dat lijken me ook de beste oplossingen, maar toch niet zo handig als een ZRM ;)
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: pH berekening

Grasshopper schreef: di 01 mei 2012, 23:53
Als je dit met of zonder ZRM kan oplossen, zegt dat toch niet veel meer over je kennis chemie, om eerlijk te zijn
basiskennis wiskunde mag worden verondersteld op dit niveau. De aangeboden alternatieven in de 4 antwoorden liggen veelal zodanig uiteen dat het juist eerder op begrip van de chemische principes aankomt dan op kundig rekenwerk. Al die vragen zitten op dat gebied juist héél slim in elkaar.

[H3O+] = 2.[OH-]

log [H3O+] = log(2.[OH-]) = log 2 + log.[OH-]

het verschil tussen pH en pOH mag dus om en nabij

de volgende logaritmewaarden: log 2 = 0,301 ; log 3 = 0,477 ; log 5 = 0,699 ; log 7 = 0,845
wetend dat pH en pOH samen 14 bedragen, lijkt me daarmee het probleem opgelost.

Als je dus nog eens met vragen afkomt, geef dan even de alternatieven erbij. In het subforum "toelatingsexamens" hierboven vind je een kleine tweehonderd scheikundevragen van dit allooi. Is bovenstaande vraag toevallig een deelvraag van

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/109932-modelopgaven-chemie-voor-toelatingsproef-arts-tandarts/page__view__findpost__p__707247

Zo niet, als je dus een set vragen hebt waarmee we onze lijst kunnen uitbreiden, dan houden we ons ten zeerste aanbevolen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: pH berekening

Jan van de Velde schreef: wo 02 mei 2012, 09:38
Als je dus nog eens met vragen afkomt, geef dan even de alternatieven erbij. In het subforum "toelatingsexamens" hierboven vind je een kleine tweehonderd scheikundevragen van dit allooi. Is bovenstaande vraag toevallig een deelvraag van

http://www.wetenscha...post__p__707247

Zo niet, als je dus een set vragen hebt waarmee we onze lijst kunnen uitbreiden, dan houden we ons ten zeerste aanbevolen.
Zal ik zeker doen :)

Hoewel ik wou dat ik dit hier eerder geraadpleegd had. Zo'n hoop vragen, en een pak meer dan ik er zelf heb.

Alvast bedankt om me in die richting te wijzen!

Kan ik ook bij jullie terecht voor de uitwerking als ik de oplossing niet vind, of is dat te veel van het goede?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: pH berekening

Grasshopper schreef: wo 02 mei 2012, 14:16
Kan ik ook bij jullie terecht voor de uitwerking als ik de oplossing niet vind, of is dat te veel van het goede?
Natuurlijk niet, dit is één van de redenen waarom we dit forum in het leven hebben geroepen!

Dus als je vragen hebt: schroom niet!
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: pH berekening

Kravitz schreef: wo 02 mei 2012, 15:45
Dus als je vragen hebt: schroom niet!
=D>

Dank u zeer. Ik zit dit hier nl. helemaal in mijn eentje voor te bereiden (met oude (anno 2005 en vroeger) cursussen die ik van 5-6 verschillende studenten via tweedehandswebsites heb weten te bemachtigen), en buiten een pc heb ik verder geen andere bronnen (zoals medestudenten of leraars bv.).

Als ik er door geraak zal ik menig eiwit vouwen!

En als ik er niet door geraak ws. ook - als ik over mijn teleurstelling heen ben.
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Reageer