Springen naar inhoud

Inhoud spiraal berekenen

• Log in om te kunnen reageren

erik de bruin

erik de bruin

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2012 - 11:46

Beste leden,

Voor mijn werk ben ik op zoek naar een formule om de inhoud van een spiraal te berekenen. Om te verduidelijken wat ik nodig heb, zal ik eerst omschrijven wara het om gaat.

Voor het maken van betonnen funderingspalen wordt er een stalen buis de grond in geschroefd met aan de punt een los deksel dat iets uitsteekt. Wanneer de buis op diepte is, wordt deze gevuld met beton waarna hij, tegen de klok indraaiend, weer getrokken wordt. Door deze methode onstaat er een betonnen paal waarvan de kern massief is (pi/4.d2) maar om deze kern heen ontstaat een betonnen spiraal (vergelijk het beeld maar met een massieve rond as waar omheen een flexibele rond buis gedraaid wordt met een bepaalde spoed) (zie foto). Nu wil ik de inhoud van deze spiraal berekeken maar ik weet absoluut niet hoe dit moet.

Heeft iemand van jullie wellicht een idee?

Bi jvoorbaat dank voor de reactie.

M. vr. gr.

Erik de Bruin

Bijgevoegde miniaturen

• atlaspaal01.jpg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

tempelier

tempelier

• >1k berichten
  • 1767 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2012 - 08:55

Als het niet al te precies hoeft is het gemakkelijk.

Het is dan een soort helix achtige kromme.

Bedenk dat een cylinder kan worden afgewikkeld op een plat vlak.

Hier wordt je helix dan een een verzameling (rechten) lijn stukken,
de lengte van een slag is nu gemakkelijk met Phytagoras te berekenen.

Doe nu net of de vorm een staaf is die om de cylinder is gewikkeld en je hebt de inhoud van een slag.

------------------
Ga uit van het hart van de staaf, dan is de fout (want die is er) op zijn kleinst.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures