Springen naar inhoud

modelleren

• Log in om te kunnen reageren

Eline.

Eline.

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2012 - 14:15

Hallo,

Wij hebben een probleem, want we moeten zelf een model maken van een stuiterende basketbal, we hebben de baan van de bal in een diagram, en het is nu de bedoeling dat we een hierbij passend model krijgen.
deze modelregels zijn er al, maar we krijgen in het model de bal niet meer omhoog als y=0.

v=sqrt(vx^2+vy^2)
Fwr=k*v^2
Fwrx=Fwr*(vx/v)
Fresx=-Fwrx
ax=Fresx/m
dvx=ax*dt
vx=vx+dvx
dx=vx*dt
x=x+dx
Fwry=Fwr*(vy/v)
Fresy=-Fz-Fwry
ay=Fresy/m
dvy=ay*dt
vy=vy+dvy
dy=vy*dt
y=y+dy
als y<0 dan stop eindals
t=t+dt

startwaarde:

m=0,005 'kg
g=9,81 'm/s^2
Fz=m*g 'N
dt=0,001 's
t=0 's
x=0 'm
y=1,3 'm
v=8,5 'm/s
k=0,0030 'kg/m
alpha=66
vx=v*cos(alpha) 'm/s
vy=v*sin(alpha) 'm/s

als het goed is moeten we een soort stuiterconstante toevoegen, hoe krijgen we de bal stuiterend in het model?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

sirius

sirius

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2012 - 16:04

je stopt nu als y<0.

Echter zodra y<0 heeft de eerste botsing plaatsgevonden.
Check voor y<0 en pas in dat geval de parameters aan, waarschijnlijk zoiets als:
y=-y
vy=-vy
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Eline.

Eline.

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2012 - 16:11

ja die hadden we al bedacht, maar dan gaat hij heel vaak op en neer dus krijg je een streep op ongeveer y=0
maar we weten dat je iets met een stuiterconstante moet doen, maar we begrijpen niet wat? en hoe groot de stuiterconstante is?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 mei 2012 - 17:20

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 mei 2012 - 17:23

Een stuiterende bal gaat toch ook heel vaak op en neer?

Ik ken je definitie van stuiterconstante niet, maar je kunt wel wrijving met de grond meenemen in het stuiterproces door te stellen vy = -k * vy, waarbij k een getal tussen 0 en 1 is (typisch 0,95 of zoiets). Deze zou je eventueel stuiterconstante kunnen noemen. Is dit wat je bedoelt?

Eline.

Eline.

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2012 - 09:42

ja we hebben nu dit:

dvx=ax*dt
vx=vx+dvx
dx=vx*dt
x=x+dx
Fwry=Fwr*(vy/v)
Fresy=-Fz-Fwry
ay=Fresy/m
dvy=ay*dt
vy=vy+dvy
dy=vy*dt

y=y+dy
als y<=0 dan vy=-k*vy
vx=k*vx y=0 eindals
t=t+dt

en de bal begint ook wel met stuiteren alleen nu moeten we hem nog zo krijgen dat het klopt? maar zouden we dan de startwaarde aan moeten passen of moeten er meer regels bij?

Eline.

Eline.

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2012 - 09:50

en ik vraag me ook af hoe je de snelheid in het begin kan weten

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 mei 2012 - 12:46

en de bal begint ook wel met stuiteren alleen nu moeten we hem nog zo krijgen dat het klopt?

dat wát klopt?

maar zouden we dan de startwaarde aan moeten passen of moeten er meer regels bij?

dat hangt dan mogelijk met die vorige vraag samen?

en ik vraag me ook af hoe je de snelheid in het begin kan weten

welk begin? Want je geeft in een model toch n principe zélf je beginwaarden op? Op het moment dat je hem vóór de eerste stuit op een zekere hoogte loslaat? En alles wat daarna komt moet het model uitrekenen.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Eline.

Eline.

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2012 - 17:17

oké, we hebben een videometing gedaan van een echt filmpje van een bal die werd weggegooit, ik denk dat we daar de beginsnelheid in moeten meten, verder stuitert de bal wel, maar stuitert hij veel vaker dan in onze videometing, maar dit kan samenhangen met de snelheid en ik denk met de startwaarde.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 mei 2012 - 19:42

maar dit kan samenhangen met de snelheid en ik denk met de startwaarde.

....en met de stuitfactor die je veronderstelt.

Als een bal wordt weggegooid kun je ook de horizontale afstand tussen de twee eerste stuiten, en de dartussenin maximaal bereikte hoogte uit je video halen neem ik aan?
Dat is dan als het goed is een nagenoeg perfecte kogelbaan, en daaraan kan makkelijk genoeg gerekend worden om je juiste richting en snelheid direct na de eerste stuit te bepalen, zodat je je model kunt "tweaken" totdat het die waarden ook geeft.

Eline.

Eline.

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2012 - 12:06

Een stuiterende bal gaat toch ook heel vaak op en neer? Ik ken je definitie van stuiterconstante niet, maar je kunt wel wrijving met de grond meenemen in het stuiterproces door te stellen vy = -k * vy, waarbij k een getal tussen 0 en 1 is (typisch 0,95 of zoiets). Deze zou je eventueel stuiterconstante kunnen noemen. Is dit wat je bedoelt?

Sorry voor deze late opmerking hierover, maar hoe kom je op deze formule: vy = -k * vy.

---------------------------------

En we hebben nu een diagram van Ekin+Ezw. Maar die loopt tot 0 J, maar doordat wij maar 4 stuiters hebben, loopt die dus net NIET tot 0 J. Waarom is dit? Want energie gaat toch nooit verloren?

Groetjes

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 mei 2012 - 12:18

hoe kom je op deze formule: vy = -k * vy.

bedoeld wordt vy,na = -k * vy,voor
als de stuitfactor 0,9 is (90 procent van de kinetische energie blijft behouden) dan zal de snelheid na de stuit dus 09 x de snelkheid vóór de stuit zijn. Het minnetje duidt aan dat de snelheid andersom gericht is (snelehid is een vectorgrootheid)

Dit doet me trouwens denken dat die formule niet kan kloppen. Dit zal eerder zijn: v²y,na = -k * v²y,voor
Omdat (bewegingsenergie) een kwadratisch verband kent met snelheid.

En we hebben nu een diagram van Ekin+Ezw. Maar die loopt tot 0 J, maar doordat wij maar 4 stuiters hebben, loopt die dus net NIET tot 0 J. Waarom is dit? Want energie gaat toch nooit verloren?

Hoe bedoel je dat je maar 4 stuiters hebt? Dat jouw bal na 4 stuiters stilligt?

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures