[scheikunde] Toegangsexamen vraag 160

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 416

Toegangsexamen vraag 160

In de bovenste luchtlagen van onze atmosfeer kunnen sommige gassen ozon, O3, afbreken.

Eén van deze stoffen is stikstofmonoxide, de reactie met ozon is als volgt:


NO + O3 ----> NO2 +O2
In een testreactie reageert 5,4 mg NO met 9,6 mg O3.

Welk volume neemt het gevormde NO2 in als de reactie volledig naar rechts verloopt?
  • 4,03 mL
  • 44,8 mL
  • 4,48 mL
  • 44,8 L
,

Ok, ik snap deze oefening , maar afhankelijk van hoe je afrondt kom je ofwel antwoord A (het juiste) ofwel antwoord C uit.

nNO = 0,179 . 10-3

en

nO3= 0,2 . 10-3

De nNO2kan je nu gaan afronden naar 0, 2 wat hier dus niet de bedoeling is, anders klopt de uitkomst niet meer, want dan kom je antwoord C uit.

Kan iemand me vertellen waarom precies je dat hier niet mag doen?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Toegangsexamen vraag 160

Je zit met een overmaat van O3, er kan maar maximum 0,179 mmol (ongeveer 0,18) reageren.

Ik begrijp dat de getallen wat dicht bij elkaar liggen waardoor het niet erg een mooie vraag wordt...
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Toegangsexamen vraag 160

Kravitz schreef: wo 02 mei 2012, 15:47
Je zit met een overmaat van O3, er kan maar maximum 0,179 mmol (ongeveer 0,18) reageren.


Ja, idd. Maar, zoals jezelf zegt liggen de getallen een beetje te dicht bij elkaar om afrondingen gevaarlijk te maken.

Ok. Bedankt.
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Toegangsexamen vraag 160

Ik ga de originele vraag een klein beetje aanpassen, want dat zijn inderdaad vuile instinkertjes.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Toegangsexamen vraag 160

Kravitz schreef: wo 02 mei 2012, 15:47
Ik begrijp dat de getallen wat dicht bij elkaar liggen waardoor het niet erg een mooie vraag wordt...
hoezo?

uit het overmaatgebeuren volgt dat je met NO moet rekenen, en niet met O3 (en wie wel met O3 rekent komt op antwoord C).

Overigens is Grasshopper vermoedelijk weer met zijn rekenmachine bezig :twisted: . NO heeft een molmassa van 30 g. Met 54 (vergeet de komma's en de milli's even) geeft dat een mooie breuk, nl 54/30 = 9/5 mol

9/5 x 22,4 L/mol is niet 10/5 x 22,4 = 44,8 maar minder.

Hier zijn werkelijk heel mooie getallen gekozen die prima uit het hoofd te behandelen zijn - in combinatie met de gegeven alternatieven uiteraard- , niks aan veranderen. Onnodig en ongewenst rekenmachinegebruik, en verkeerde afrondingsneigingen, dwz onderweg ipv aan het eind, worden hier netjes en terecht afgestraft.

Het is zo juist wel een erg mooie vraag. (zoals de meeste toelatingsexamenvragen)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Toegangsexamen vraag 160

Je hebt over de volledige lijn gelijk!

En ik was ook niet met breuken aan het rekenen :oops: .
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer