Springen naar inhoud

evolutietheorie

• Log in om te kunnen reageren

ezrafieremans

ezrafieremans

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2012 - 19:16

Dag iedereen,

ik moet op school een eindwerk maken. mijn vraag is de volgende: volgens de huidige evolutietheorie (basis v moleculaire biologie) zijn er vier grote peilers die de basis vormen van de evolutie. leg uit welke.
kan iemand me hierbij helpen?

bij voorbaat veel dank :)
groeten

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2012 - 06:23

Is dat een vraag van jezelf of van je boek/leraar?

Wat heb je zelf al gevonden? Het betreft een eindwerk, dus je hebt je vast heel goed verdiept in deze materie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Qeusted

Qeusted

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2012 - 09:51

volgens mij wordt hier --> http://www.wetenscha...volutietheorie/

ong. het zelfde gevraagd, lees en kijk of je daar mee wat kan.
En als dit van school is lijkt me dat er in je boek ook wel wat over staat, als je dat niet snapt/of niet voldoende is kan je vanuit daar weer verder zoeken.

(normaal ben ik niet direct van het antwoord voorzeggen, maar als je zelf een beetje overweg kan met google had je dit al kunnen vinden, dus laat ik maar je google zijn)

Hoop dat je der wat aan hebt. Succes
Life is a riddle

Just like my grammer

ingenium

ingenium

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2012 - 18:27

- genetische overerving
- natuurlijke selectie: de sterkste overleven
- een organisme produceert "veel" nakomelingen: er is een overschot
- er is variatie tussen individuen: mutaties

barthol

barthol

• >100 berichten
  • 154 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2012 - 22:13

- genetische overerving
- natuurlijke selectie: de sterkste overleven
- een organisme produceert "veel" nakomelingen: er is een overschot
- er is variatie tussen individuen: mutaties

Ik weet niet of dat het goede antwoord is ingenium ;)
Als het de bedoeling is om de 4 voornaamste evolutionaire mechanismen (van de moderne synthese) te noemen lijkt het lijstje me toch wat anders.

Veranderd door barthol, 03 mei 2012 - 22:20

Exception

Exception

• >100 berichten
  • 113 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2012 - 23:44

- genetische overerving

Er is iets da ik echt niet snap. Sommigen zeggen dat het Lamarck is en andere zeggen Darwin.
Stel, iemand is geboren met zesvingerige hand. Is dit een mutatie en indien wel kan dit overgeërfd worden (want er is geen reden om aan te nemen dat hij daardoor minder kans op leven heeft waardoor hij dus door natuurlijke selectie 'uitgeschakeld' wordt)?

Ericw

Ericw

• >250 berichten
  • 289 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2012 - 00:58

Er is iets da ik echt niet snap. Sommigen zeggen dat het Lamarck is en andere zeggen Darwin.

Het is geen van beiden, al zat Darwin dichter bij de waarheid dan Lamarck. (De wetenschap is de 150-200 jaar sinds die personen geleefd hebben ver gevorderd - DNA en genen waren in die tijd nog onbekend.)

Stel, iemand is geboren met zesvingerige hand. Is dit een mutatie en indien wel kan dit overgeërfd worden (want er is geen reden om aan te nemen dat hij daardoor minder kans op leven heeft waardoor hij dus door natuurlijke selectie 'uitgeschakeld' wordt)?

Het zou een mutatie van een gen kunnen zijn, het Engelstalige Wikipedia-artikel gaat daar op in.

Natuurlijk selectie is niet enige mechanisme dat van invloed is op de verdwijning of verspreiding van genen. Een ander mechanisme is genetische drift. Als een mutatie niet voordelig of nadelig is en dus niet vatbaar is voor natuurlijke selectie, dan zal genetische drift de belangrijkste factor zijn in de verspreiding van het gen. In principe zou een mutatie daardoor in de loop der tijd kunnen verdwijnen of zich kunnen verspreiden over alle individuen, maar de menselijke populatie is zo groot dat die kans heel erg klein is. In de praktijk zal zo'n mutatie dus 'driften' rond een bepaald niveau (Wikipedia noemt voor polydactylie 1 op 500).

barthol

barthol

• >100 berichten
  • 154 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2012 - 11:18

Het inzicht in evolutie is ook "geëvolueerd" in de loop der jaren. De evolutietheorie van Darwin is een belangrijke basis, maar de erfelijkheidsleer van Mendel is dat ook. Tegenwoordig praten we (als we het er voor het gemak over "evolutietheorie" wordt gesproken) over de Moderne Synthese , Op de wikipedia pagina waar ik hier naar verwijs staat meer info.

Stel, iemand is geboren met zesvingerige hand. Is dit een mutatie ...

Nee, maar wel het gevolg ervan. Tegenwoordig gaat het,als we het over mutaties hebben, over genmutaties. Veranderingen in het genetische materiaal (DNA of RNA). De eventuele secundaire gevolgen zoals het voorbeeld van die zesvingerige hand (polydactylie) is als een mutatie tot expressie komt in het fenotype. Overigens kunnen er verschillende mutaties ten grondslag liggen aan zulke gevallen van polydactylie.

.... en indien wel kan dit overgeërfd worden (want er is geen reden om aan te nemen dat hij daardoor minder kans op leven heeft waardoor hij dus door natuurlijke selectie 'uitgeschakeld' wordt)?

Bij overerving gaat het om de erfelijkheidsleer van Mendel en zoals gezegd zijn er verschillende vormen van Polydactylie, opzichzelf staand of als een van de symtomen van een syndroom, maar alles wel te beschouwen als erfelijke aandoening. (een die trouwens vrij vaak voorkomt) Bij polydactylie die op zichzelf staat gaat het om een dominant gen wat het heeft veroorzaakt en dan zou dominante overerving een rol spelen.

Je ziet het je ontkomt niet helemaal aan wat inzicht in erfelijkheid, als het om mutaties gaat en je vragen hebt over de overerving. ;)

Veranderd door barthol, 08 mei 2012 - 11:20

Exception

Exception

• >100 berichten
  • 113 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2012 - 18:06

In het notendop. Als ik het goed begrijp worden niet alle (gen)mutaties aan de nakomelingen doorgegeven want je ziet bepaalde mensen met "afwijkende" eigenschappen en toch zijn deze eigenschappen niet aanwezig bij hun kinderen.

Groetjes,

barthol

barthol

• >100 berichten
  • 154 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2012 - 18:43

Nu in het notendop dus als ik het goed begrijp worden niet alle (gen)mutaties aan de nakomelingen doorgegeven want je ziet bepaalde mensen met "afwijkende" eigenschappen en toch zijn deze eigenschappen niet aanwezig bij hun kinderen.

Groetjes,

Dat begrijp je goed.
Als iemand een mutatie heeft op een autosomaal gen, zal dat bij iemand tot expressie komen als dat op een dominant gen is, en de effecten verborgen blijven als het een recessief gen is.
Diegene zal dat gemuteerde gen doorgeven aan de helft (gemiddeld) van zijn/haar kinderen.
De andere helft zal de genmutatie niet krijgen.

Als het een dominant gen betreft komt het bij die helft van de kinderen ook tot expressie.
Als het een recessief gen betreft zijn die kinderen ook drager van de genmutatie maar komt die niet tot expressie, blijft het een verborgen mutatie.

Alleen als zowel de vader als de moeder beide drager zijn van de recessieve genmutatie (doordat zij de voorouder delen waarvan zij de genmutatie generaties geleden hebben geerfd) zal bij
1 van de 4 kinderen de genmutatie tot expressie komen omdat dat kind er twee van krijgt, zowel van de vader als de moeder.
2 van de 4 kinderen zullen wel drager zijn van de verborgen mutatie maar de genmutatie komt dan niet tot expressie (kan wel weer doorgegeven worden aan een volgende generatie kinderen),
en het 4e kind erft de genmutatie niet, die blijft onaangedaan.

Bij mutaties op het X-chromosoom of het Y-chromosoom en mutaties van het mitochondriale DNA werkt de overerving weer wat anders.

Veranderd door barthol, 08 mei 2012 - 18:55

Exception

Exception

• >100 berichten
  • 113 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2012 - 19:25

Ok, 4 kinderen: Fi, Fo, Fa en Fy van de ouders Lo en Do.

Fi heeft een zesvingerige hand.
Dat wil zeggen dat Lo en Do allebei dragers zijn van de recessieve genmutatie (verborgen en niet dominant).
Dus Lo en Do zelf hebben deze zesvingere hand helemaal niet.

Een van de kleinkinderen van Lo en Do zullen waarschijnlijk een zesvingere hand hebben omdat Fo en Fa dragers zijn van verborgene mutatie.

Fy is gelukkig!

Is het goed of moet er nog iets aan toegevoegd worden? :P

ps: Ik veronderstel dat een zesvingere hand een mutatie of gevolg daarvan is.

Bedankt!

Groetjes,

Veranderd door Exception, 08 mei 2012 - 19:26

Zifter

Zifter

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2012 - 20:30

Zie voor een overzicht van de evolutietheorie ook deze pagina's van kipofei.info

Succes met je werkstuk.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures