[scheikunde] Vraag 113 toelatingsexamen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 416

Vraag 113 toelatingsexamen

Beschouw onderstaande reactie in de gasfase:


A(g) <----> B(g) + C(g)
Men beschikt over respectievelijk 0,1mol A, 0,1mol B en 0,1 mol van stof C. Na het instellen van het evenwicht wordt opnieuw 0,1 mol van stof B aan het reactiemengsel toegevoegd. Welke van volgende uitspraken is correct?
  • De partiële druk van C verlaagt.
  • De partiële druk van A verlaagt.
  • Het aantal mol A verdubbelt.
  • Er gebeurt niets.
D. Er gebeurt niets: kan niet want de c wijzigt dus het evenwicht ook. In dit geval een verschuiving naar links

C. Het aantal mol verdubbelt? Volgens mij beschik je over te weinig gegevens daarvoor.

En dan, weet ik het even niet meer...

Partieeldruk is ook iets wat in niet alle middelbare scholen behandeld wordt, heb ik de indruk. Verder dan de algemene gaswet pV = nRT gaat men vaak niet.

Hoedanook, als (de c verhhoogt doordat men) n verhoogt (in dit geval) moet volgens de voorgaande formule ook p verhogen, aangezien V constant blijft. Dus meer B, betekent meer A dus een hogere p bij A - wat mogelijkheid B ook uitsluit?

Dus is het antwoord idd. A.

Maar ik vrees dat deze uitwerking niet helemaal klopt...

Enige suggesties?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Vraag 113 toelatingsexamen

partieeldruk is weinig anders dan de weerslag van het aantal moleculen dat van een zeker gas in een vat aanwezig is. Ruwweg is de partieeldruk van N2 in de atmosfeer 0,78 bar (78% van 1 bar, omdat lucht voor ruwweg 78% uit stikstof bestaat)) en van O2 0,21 bar.

Als de partieeldruk van een gas in een mengsel daalt is dat dus een teken dat het aantal moleculen van dat gas in het mengsel daalt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Vraag 113 toelatingsexamen

Ah, dus was mijn redenering wel ok. Min of meer. Het volledige antwoord zou zijn: de partieeldruk van A en B stijgt, en die van C daalt, niet?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Vraag 113 toelatingsexamen

Grasshopper schreef: wo 02 mei 2012, 23:39
Ah, dus was mijn redenering wel ok. Min of meer.
ja, met de redenering D klopt niet, C en B ook niet, dus moet A wel goed zijn kom je er natuurlijk ook. ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer