[scheikunde] ontstaan van zwavel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 108

ontstaan van zwavel

hoi,

we kregen op school een onbekende stof en dat moesten we bij zoutzuur gooien, hierbij ontstond een suspensie van zwavel.

het is een medicijn schijnbaar maar weten jullie misschien welk medicijn dat was?

want dat is mij namelijk niet echt duidelijk

Gebruikersavatar
Berichten: 43

Re: ontstaan van zwavel

Ik dacht persoonlijk Jood/Jodium want;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwavel

Hier lees je dat zwavel bij de productie van buskruit werd gebruikt (Ontdekking stukje lezen aub.)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jodium_(element)

hier lees je ( ook bij het stukje ontdekking) dat de zoon er zoutzuur over gooide.

Ik denk dus dat jullie dit op zijn klein hebben na gespeeld en vandaar de conclusie Jood Jodium.

Als ik er naast zit excuse en laat me aub nog horen wat het dan wel was ;p
Life is a riddle



Just like my grammer

Berichten: 108

Re: ontstaan van zwavel

maar het was een vaste stof wat we erbij gooide dus jood/jodium lijkt me dan niet. of is dat wel in vast?

Gebruikersavatar
Berichten: 43

Re: ontstaan van zwavel

Afbeelding Ik heb dit plaatje van wikipedia, (ff als voorbeeld) maar zo te zien is het hier redelijk vast. En een supensie is toch water met troebelheid er in ? ( al een paar jaar geleden dat ik sk heb gehad dus Xd ) maar als dat zo is is het zoutzuur het "zogenaamde" water en de jodium het "zogenaamde" troebelheid.
Life is a riddle



Just like my grammer

Berichten: 108

Re: ontstaan van zwavel

ja maar het was wit poeder hahaha dus het is een beetje vreemd:S

Gebruikersavatar
Berichten: 43

Re: ontstaan van zwavel

haha ik laat me niet vangen Xd

Afbeelding

even op google en zoals veel dingen in SK komt jodium in veel verschillende vormen en maten en kleuren voor.

dus ik hoop dat ik nu gelijk heb want meer weet ik ook niet XD

maar heb je geen leraar waar je even kan vragen of wij gelijk hebben ?
Life is a riddle



Just like my grammer

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: ontstaan van zwavel

Ben ik de enige die in de war is door het antwoord? Bij mijn weten is zwavel nog altijd een ander element dan jood. De enige connectie die ik vind op jouw Wikipedialink is dat jood voor het eerst werd geisoleerd door een ongeluk bij de productie van salpeter, maar dat de jood gewoon uit het zeewier afkomstig was.

Aan de vraagsteller: heb je misschien wat meer details? Op dit moment is het wat gissen naar wat het zou kunnen zijn...

Edit: en wat is het medicijn? Het poeder dat je erbij deed of de suspensie?
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Gebruikersavatar
Berichten: 43

Re: ontstaan van zwavel

mijn antwoord kan verwarrend zijn, maar door de info die we kregen was dit het enige wat ik er op kon vinden. De onbekende stof is het medicijn. want ze gooien zoutzuur erbij en krijgen een supensie van zwavel.

vandaar mijn conclusie maar iedereen kan fouten maken .
Life is a riddle



Just like my grammer

Berichten: 108

Re: ontstaan van zwavel

dit waren onze bevindingen:

er kwam CO2 vrij,

geen O2 of H2 aaangetoond

en de ph steeg van 1 naar 5

en het rook naar zwavel en werd licht gelig

de leraar heeft wel aangegeven dat het een suspensie met zwavel was

Gebruikersavatar
Berichten: 43

Re: ontstaan van zwavel

ph1 = zwavelzuur Ph5= lichte zure regen ( waar dus ook zwavel inzit ). dus van zuur gaat het meer naar neutraal. (denk dat ik dat wel zo mag zeggen.) Dus je gooit er iets bij waardoor de PH waard everandert dat moet dus iets basis zijn want daardoor gaat je ph waarde omhoog. alleen wat ? dat is de vraag...

Vloeibare jodium ( als medicijn ) heeft bij een kamertemp. een Ph van 6-6,4 ( hier een linkje met hoe ik aan de ph kom http://www.lactona.nl/profession/product_details.php?product_id=98&hproduct_id=84) dus zou dan mijn gedachtegang nu wel kloppen of klamp ik me nu te veel vast op die jodium ? er wordt gezegd dat het een medicijn is... ik kan er helaas niks ander van maken.

Als ik fout zit sorry van je tijd en als ik goed zit dan hebben we weer wat geleerd.
Life is a riddle



Just like my grammer

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: ontstaan van zwavel

@soepblik

Kijk eens naar de reactie van zoutzuur met natriumthiosulfaat.

Wat is de kleur van natriumthiosulfaat? Wat de formule?

Stel de reactievergl. op van natriumthiosulfaat met HCl. Er ontstaat zwavel.

Welk, naar zwavel ruikend, gas kan er zijn ontstaan?

Om geheel correct te zijn:

Naar zwavel ruikend moet eigenlijk zijn naar een zwavelverbinding ruikend.

Berichten: 108

Re: ontstaan van zwavel

@margriet

de kleur is wit

de formule is: Na2S2O3

de reactie met HCL = Na2S2O3 + 2HCl → 2NaCl + H2O + S + SO2

dit heb ik trouwens opgezocht;)

maar hoe kan het dan dat wij Co2 hebben aangetoont, het kalkwater werd toch duidelijk troebel:S

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: ontstaan van zwavel

Er ontstond een neerslag met kalkwater.

Welke stof (zwak zuur) die ontstond zou met kalkwater (base) kunnen reageren en een neerslag kunnen geven ?

Berichten: 108

Re: ontstaan van zwavel

So2 denk ik maar kalkwater kan dus ook So2 aantonen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: ontstaan van zwavel

Kalkwater vormt een neerslag met zowel CO2als met SO2. Je kunt dus met kalkwater beide gassen aantonen maar de gassen zijn door de reuk wel duidelijk te onderscheiden van elkaar.

Maar welk neerslag ontstaat er nu met SO2?

Reageer