[natuurkunde] Afronden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Afronden

Heb over circa 2 weken het befaamde vwo natuurkunde examen. Ik maak een denkfout bij het afronden tijdens een berekening. Laat ik een voorbeeld geven uit een examen:

Een vogel maakt een beweging loodrecht naar beneden waarbij het zijn vleugels gebruikt. Wat is de vleugelkracht (even heel kort).

Mvogel= 2.8kg

Fres= Fvleugel+Fzw

Fzw=2.8*9.81 = 27,5 N (uitwerkingen)

Ik heb zelf afgerond op 27,47 N. Je mag geloof ik een decimaal ernaast zitten. Nu hoorde ik van iemand dat je tijdens tussenstappen niet mag/kan afronden, en dat je beter het getal dat in je GR staat kunt gebruiken. Tot dusver begrijp ik het.

Ik snap trouwens ook waarom het boek 27,5 N zegt (slaat op de 2.8 in de berekeningen).

Fres= m*a

a=v/t

v= 27 m/s

t=0.82s

a= 27/0.82= 32,9 m/s^2

Ik heb echter 32,93 m/s^2 gedaan. Waarom heeft het boek op 1 decimaal afgerond? Komt dat doordat 27 geen decimalen achter de komma kent? Of beter gezegd ; officeel is het 27,0, en door die decimaal achter de komma wordt het antwoord ook afgerond op 1 decimaal?

Fvleugel=Fres-Fz=m*a - Fz = 2,8 * 32,9 - 27,5 = 65 N

Echter, het antwoord is 64,62 N. Waarom heeft het boek op 65 N afgerond? En zou mijn antwoord 64,62 N als fout worden geacht?

Hoor het graag! :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Afronden

64,62 N is niet goed. Je gegevens staan in twee significante cijfers, je antwoord mag dan ook maximaal in twee significante cijfers staan.

uit het correctievoorschrift VWO 2010:

1 Een afwijking in de uitkomst van een berekening door acceptabel tussentijds

afronden wordt de kandidaat niet aangerekend.

2 De uitkomst van een berekening mag één significant cijfer meer of minder bevatten

dan op grond van de nauwkeurigheid van de vermelde gegevens verantwoord is,

tenzij in de vraag is vermeld hoeveel significante cijfers de uitkomst dient te

bevatten.


65 N is dus een antwoord met de correcte significantie, 64,62 N kost je een scorepunt, 64,6 N is nog acceptabel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Afronden

Jan van de Velde schreef: do 03 mei 2012, 17:02
64,62 N is niet goed. Je gegevens staan in twee significante cijfers, je antwoord mag dan ook maximaal in twee significante cijfers staan.

uit het correctievoorschrift VWO 2010:

[/size][/size][/font][/size][/font]

65 N is dus een antwoord met de correcte significantie, 64,62 N kost je een scorepunt, 64,6 N is nog acceptabel.
Zou je dan ook kunnen uitleggen waarom dat zo is? Moet het 65 N zijn, omdat 2,8 in de formule staat op het einde? Bedoel je dat?

Maar waarom is

Fzw=2.8*9.81 = 27,5 N (uitwerkingen)

Dan in 3 significante cijfers gegeven? Zou dat dan niet 28 N moeten zijn?

Berichten: 4

Re: Afronden

Heb een video bekeken op youtube en snap het geloof ik nu! Hoewel dat over Fzw een beetje onduidelijk is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Afronden

Ranniks schreef: do 03 mei 2012, 17:29
Zou je dan ook kunnen uitleggen waarom dat zo is? Moet het 65 N zijn, omdat 2,8 in de formule staat op het einde? Bedoel je dat?

Maar waarom is

Fzw=2.8*9.81 = 27,5 N (uitwerkingen)

Dan in 3 significante cijfers gegeven? Zou dat dan niet 28 N moeten zijn?
dat zou eigenlijk 27 N moeten zijn, want onafgerond levert dat 27,468, en je gegeven "2,8" kent maar 2 significante cijfers.

De vraag is, is die 27,5 N uit het boek een gevraagd antwoord, of is dat maar een tussenantwoord waarmee je nog verder moet rekenen? Als je er nog mee door moet rekenen, NIET (tussentijds) afronden.

Dus, hoort het bij een serie samenhangende vragen, zoals bijv:

a) bereken de zwaartekracht

b) bereken ..... (met die zwaartekracht)

Dan moet je antwoord in a) dus 27 N zijn, en moet je voor b doorrekenen met 27,468, of anders minstens met 27,5, dwz minstens 1 --en liever nog meer-- significante cijfer meer dan je eindantwoord bij b gaat worden. (dat dus ook in niet meer dan 2 significante cijfers mag omdat daar per slot van rekening uitinedelijk óók die 2,8 in verwerkt zit
Ranniks schreef: do 03 mei 2012, 18:00
Hoewel dat over Fzw een beetje onduidelijk is.
En mij is hiermee onduidelijk wat jouw probleem is. :?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Afronden

Mijn excuses. Ja, Fzw is een tussenwaarde waarmee je het uiteindelijke antwoord moet berekenen. Dus je 'mag' 27 N opschrijven, maar je gebruikt het getal in je GR om verder te rekenen. Begrijp ik het zo goed?

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: Afronden

Als ze om het eindantwoord vragen, moet je het eigenlijk op 27 houden. Voor het doorrekenen moet je niet afronden. Afronden doe je aan het eind. Dan bekijk je naar al je getallen en kijkt naar de minste significante cijfers. Je antwoord geef je in dezelfde significantie.

Reageer