Springen naar inhoud

plotten van grote hoeveelheid data in excel

• Log in om te kunnen reageren

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 mei 2012 - 17:27

Ik begrijp niet goed waarom, maar ik heb een dataset die vrij groot is, de grootste column heeft zo'n 12000 waardes.

Deze wil ik plotten in een grafiek, maar op een of andere manier heeft mijn pc, Corei3 met windowsXP64 er enorm veel moeite mee.

Nou hoef ik natuurlijk niet zo veel punten hebben om te plotten, is er een manier om van die 12000 naar zeg maar 1200 punten te gaan zonder dat de kwaliteit van de grafiek al te veel word beinvloed?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 mei 2012 - 18:13

Het is altijd nuttig om van Excel het type en taal op te geven.
http://office.micros...P005199291.aspx
Deze specificaties staan ook in de 'Help'

Laat jij de markers zien of alleen de lijnen?

Wil jij om de x rijen een rij verbergen, die dan niet mee opgenomen wordt?
Zet dan een formule naast je tabel die reageert met waar of onwaar of true en false (bijv. met de rij of row functie).
Schakel dan het autofilter in. De onzichtbare rijen worden niet mee geïntegreerd in je grafiek.
Laat liefst een lege kolom tussen deze nieuwe kolom en je tabel (anders selecteert die automatisch aansluitende kolommen en/of moet je dit manueel controleren).

Veranderd door E.Desart, 03 mei 2012 - 18:22

Eric

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 mei 2012 - 19:07

Je zit trouwens ook nog met de resolutie van je scherm enerzijds en je printer anderzijds.
Eric

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 mei 2012 - 21:40

Nou, ik heb het thuis geprobeert en daar is geen vuiltje aan de lucht. Geen probleem om een vrij groot curve te plotten.
Het zal dus weer aan de software liggen, raar want het geeft me geen foutmelding.

Een grafiek die je plot op het scherm zal nooit groter zijn dan het scherm, en dus maar 1280 of zo punten hoeven te tekenen. Doet de software dit eigenlijk automatisch niet? een gemiddelde berekenen zodat enkel per pixel iets geplot word?

Dan heb je dus dit filteren niet nodig.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 mei 2012 - 21:41

Als ik me niet vergis gaat Excel meestal tot 32.000 datapunten per (2D) grafiek. Dat zou geen probleem moeten zijn dus..
Uit ervaring: de boel zal er moeite mee hebben en dat is niet te voorkomen met zo veel datapunten.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 mei 2012 - 23:25

Een grafiek die je plot op het scherm zal nooit groter zijn dan het scherm, en dus maar 1280 of zo punten hoeven te tekenen. Doet de software dit eigenlijk automatisch niet? een gemiddelde berekenen zodat enkel per pixel iets geplot word?

Naar mijn ervaring vallen er soms verticale lijnen weg, en worden bepaalde lijnen te dik of te dun getoond (vermoedelijk hoe die lijnen aaneensluiten of overlappen) waardoor de grafiek er grafisch onverzorgd kan uitzien.
Maar je kan het best zelf zien natuurlijk hoe het eruit ziet (afhankelijk type grafiek).

Veranderd door E.Desart, 03 mei 2012 - 23:26

Eric

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 mei 2012 - 14:08

Ik ben toevallig met een ander onderzoek bezig.

Om het effect op grafieken weet te geven van grote hoeveelheden data points versus de schermresolutie kwam ik iets tegen waarbij dit fenomeen extreem duidelijk werd.

Zo duidelijk zelf dat de grafiek getoond in een software oscilloscoop zelfs totaal waardeloos is om een representatief beeld te krijgen van de getoonde waarden.

Naar mijn ervaring werkt Excel vergelijkbaar en is de wijze waarop grafieken (met zéér grote datasets) getoond worden eerder afhankelijk van je scherm- c.q. printerdrivers eerder dan van je programma zelf.
Bij bepaalde types van grafieken zal dit weinig opvallen (smooth op- of aflopende waarden).

Wat heb ik hier gedaan:
  • Een sinus digitaal gegenereerd van 10 kHz over een periode van 10 seconde met een sampling frequentie van 48 kHz bij 24 Bit. Dit resulteert in 480.000 datapunten.
    .
  • Dit signaal getoont in een software oscillator.
    .
  • Zonder enige wijziging aan de dataset zelf gewoon de breedte van het venster lichtjes verkleint naar verschillende pixelbreedtes.
    Het gevol is dat die figuur compleet wijzigt gewoon afhankelijk hoe die datapunten overeenkomen met die screenpixels.
    Hoe dit juist werkt is mij onduidelijk maar ik heb reeds dezelfde ervaring gehad met Excel.
    .
  • Van verschillende van de resulterende grafieken figuren gemaakt om dit probleem duidelijk te visualiseren. Ik heb de instellingen juist gemeten en op de volgende figuur bij de respectievelijke grafieken gezet.
Het is haast niet te geloven dat je hier telkens naar dezelfde dataset kijkt:
Die grafische representatie wijzigt constant naargelang ik met de breedte van dat venster speel, van oersimpel tot uiterst complex.

Geplaatste afbeelding

Nota: in geluid zijn 480000 datapunten geen zeldzaamheid om geluidsgolven over een zekere periode te kunnen weegeven. Dit is gemakkelijk te verveelvuldigen.

Veranderd door E.Desart, 18 mei 2012 - 14:18

Eric

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juni 2012 - 17:35

Ik weet dat het in feite overbodig is:

Geplaatste afbeelding

Dit is wel gemaakt in Excel.
Excel doet juist niets met de berekeningen wanneer het aantal dataponten te hoog wordt voor de schermresolutie.

Wat je hier ziet is gewoon hoe de schermdriver hier mee omgaat. Excel geeft gewoon data door aan de grafische kaart via betrokken driver.

Ik heb bewust de delen die door een tekort aan resolutie een fout beeld kunnen geven in het lichtblauw gezet.
En dit zijn niet eens zoveel data.
Dit is dus een grafiekje niet bedoeld voor nauwkeurige weergave, maar om een indruk te hebben van het akoestisch fenomeen (kamfiltereffect).

Samenvatting: Als je dus een grafiek maakt in Excel met veel datapunten stoort deze bestaande afwijking wel of niet, gewoon afhankelijk van in hoever deze (haast) willekeur wel of niet opvalt of stoort in je type van grafiek.
Bij zacht oplopende of aflopende lijnen zal dit niet storen.

Veranderd door E.Desart, 23 juni 2012 - 17:46

Eric

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures