Springen naar inhoud

standaardelektrodepotentiaal

• Log in om te kunnen reageren

AItt

AItt

• >100 berichten
  • 235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2012 - 13:26

Hallo,

In mijn boek staat over standaardelektrodepotential dat hoe positiever deze waarde is, hoe sterker de oxidator en hoe negatiever hoe sterker de reductor is. En de eletrodepoten... wordt in volt uitgedrukt.

Maar ik snap eigenlijk niet hoe ze hier bij komen. Want ik dacht dat je met volt de elektrisch potentiaal(elektrisch energie per coulomb) weergeeft. Maar er kan dan toch alleen sprake zijn van elek potentiaal als er een elektrisch veld is. Hoe moet ik me in een redox reactie een elektrisch veld voorstellen? En ten opzichte van wat wordt deze potentiaal dan gemeten?
Kortom ik zit met heel veel vragen en in mijn boek wordt het zomaar vermeld zonder enige opbouw hoe ze eraan komen. Hopelijk kan iemand mij dit iets verduidelijken.

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 mei 2012 - 17:54

Een spanning of potentiaalverschil kan je je voorstellen dat er 'aan de ene kant' meer negatieve ladingen zijn dan 'aan de andere kant'. Als je aan die ene kant een 'ophoping' hebt van negatieve ladingen, dan zullen de elektronen willen gaan stromen, net als je je dat bij water kan voorstellen. Om nu aan te duiden wat de grootte is aan één kant, kan je eigenlijk niet, want het gaat om een potentiaalverschil ten opzichte van de andere kant van de elektrodecel.

Het zou niet evident of praktisch zijn om een lijst te maken van alle mogelijke combinaties en hun potentiaalverschil. Daarom heeft men ervoor gekozen om ergens een referentie vast te leggen en dat is de cel met waterstof, men spreekt dan ook wel van de standaardwaterstofelektrode. Wat hoger ligt in potentiaal is een sterke(re) oxidator, wat lager ligt (negatiever) is een sterkere reductor.

Verduidelijkt dit wat?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

AItt

AItt

• >100 berichten
  • 235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2012 - 20:13

Daarom heeft men ervoor gekozen om ergens een referentie vast te leggen en dat is de cel met waterstof, men spreekt dan ook wel van de standaardwaterstofelektrode. Wat hoger ligt in potentiaal is een sterke(re) oxidator, wat lager ligt (negatiever) is een sterkere reductor.

Dank u. Het verduidelijkt zeker. Maar bedoelt u hier dat ze eigenlijk de potentiaalverschil meten tussen een elektrode met een metaal(of iets anders) en een elektrode met waterstof. En door dan de waterstof elektrode als de nulpunt te stellen ze daarmee de potentiaal bepalen ten opzichte waterstof?

Veranderd door AItt, 04 mei 2012 - 20:13

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 mei 2012 - 20:44

Daarom heeft men ervoor gekozen om ergens een referentie vast te leggen en dat is de cel met waterstof, men spreekt dan ook wel van de standaardwaterstofelektrode. Wat hoger ligt in potentiaal is een sterke(re) oxidator, wat lager ligt (negatiever) is een sterkere reductor.

Dank u. Het verduidelijkt zeker. Maar bedoelt u hier dat ze eigenlijk de potentiaalverschil meten tussen een elektrode met een metaal(of iets anders) en een elektrode met waterstof. En door dan de waterstof elektrode als de nulpunt te stellen ze daarmee de potentiaal bepalen ten opzichte waterstof?

Dat klopt. Uiteindelijk is het ook niet echt van belang wat die referentie nu precies is, gezien je om een potentiaalverschil van een willekeurige combinatie reductor/oxidator te kennen, deze van elkaar aftrekt.
This is weird as hell. I approve.

AItt

AItt

• >100 berichten
  • 235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2012 - 21:20

jaa klopt ik denk dat ik het nu snap, maar hoe maken ze eigenlijk een elektrode van waterstof? :twisted:

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 mei 2012 - 21:57

http://nl.wikipedia....erstofelektrode Zo dus :)

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures