[wiskunde] Bewijs Propositie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Bewijs Propositie

"Beschouw A ⊆ Rn en a ∈ A. Veronderstel dat a een ophopingspunt is van A. Zij

f: A \ {a} -> R en g: A -> R functies die gedefinieerd zijn op resp. A \ {a} en A die samenvallen op A \ {a}. Als lim a g bestaat, dan bestaat ook Lim a f en beide limieten zijn gelijk."


Ik begrijp dus de bedoeling van deze propositie niet. :shock:
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Bewijs Propositie

Wat bedoel je met 'bedoeling'? Het nut van deze propositie?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Re: Bewijs Propositie

Drieske schreef: za 05 mei 2012, 15:43
Wat bedoel je met 'bedoeling'? Het nut van deze propositie?
Het laat blijkbaar toe om het berekenen van een limiet van een "moeilijk" functie te reduceren tot het bereken van de limiet van een "gemakkelijke" functie.

Maar ik zie niet goed hoe dit hieruit voort vloeit, ik zie niet goed hoe de propositie in elkaar zit.

bv. "...en die samenvallen op A \ {a}." Wat bedoelen ze met samenvallen op ? Dat ze in de omgeving 'rond' a gelijke waardes aannemen ?
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Bewijs Propositie

Biesmansss schreef: za 05 mei 2012, 15:46
bv. "...en die samenvallen op A \ {a}." Wat bedoelen ze met samenvallen op ? Dat ze in de omgeving 'rond' a gelijke waardes aannemen ?
Dat is inderdaad wat ze daarmee bedoelen. En over een exact voorbeeld zou ik even moeten denken (misschien dat iemand anders eentje weet), maar wat je zelf al aanhaalt, is inderdaad wel het nut van die stelling/propositie.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer