wederzijdse oplosbaarheid

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 278

wederzijdse oplosbaarheid

Hallo,

Weet iemand waarom bijvoorbeeld de ene stof een grotere oplosbaarheid heeft in de andere en omgekeerd veel minder?

Bijvoorbeeld Cu lost relatief weinig op in Al, terwijl er meer Al in Cu kan opgelost worden.

Oorspronkelijk dacht ik dat dit o.a. te maken had met de kristalroosters van de waardatomen en de verstoring van de gastatomen.

Maar zowel Al als Cu zijn kvg. Terwijl dit fenomeen zich ook voordoet bij heel veel andere stoffen met al dan niet een kristalrooster.

vriendelijk groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: wederzijdse oplosbaarheid

Het gaat er niet alleen om of de atomen hetzelfde rooster hebben, maar ook hoe groot ze zijn. Een atoom dat 10% kleiner is in een rooster passen gaat nog wel, maar 10% groter wordt heel lastig.

Berichten: 278

Re: wederzijdse oplosbaarheid

Bedankt,

maar bestaat er ook een meer thermodynamische ipv materiaalkundige uitleg voor dit fenomeen?

Berichten: 278

Re: wederzijdse oplosbaarheid

Om mijn vorig bericht te verduidelijken

Voor het vak chemische thermodynamica werd bijvoorbeeld het vloeistof/vloeistof evenwicht berekend voor water en butanol met het temperatuursonafhankele activiteitsmodel NRTL.

Het resultaat was 2mol% butanol in water

en 36mol% water in butanol

Hoe komt er dat er toch zo'n verschillen mogelijk zijn naargelang butanol in waterfase oplost of water in butanolfase

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: wederzijdse oplosbaarheid

Ehm.. wat ik me voor zou kunnen stellen is dat bv kijken naar water in butanol. De butanol dan als het ware met alle alcoholen om het watermolecuul gaan zitten. Als een soort omgekeerde micellen. (in natuurlijk niet echt zo, maar als voorstelling). Hetzelfde is niet mogelijk met butanol in water. Je hebt de butaanstaart die graag met het water in contact komt. Dan zouden de butanol moeten gaan samengaan tot een soort micellen (dus niet opgelost) met de alcoholkant naar buiten.

Dit is denk ik een logische verklaring waarom water in butanol beter gaat.

overigens zul je ook zien dat er weinig (goede) data is van oplosbaarheden van water in organische oplosmiddelen. Omgekeerd is het vaak beter beschreven. Het hangt ook heel erg sterk af van de condities waaronder gemeten wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: wederzijdse oplosbaarheid

soepkip88 schreef: di 08 mei 2012, 20:36
Je hebt de butaanstaart die graag met het water in contact komt.


Moet natuurlijk nog een niet bij, maar dat is uit de context ook wel duidelijk
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: wederzijdse oplosbaarheid

Julie145 schreef: di 08 mei 2012, 19:15
Hoe komt er dat er toch zo'n verschillen mogelijk zijn naargelang butanol in waterfase oplost of water in butanolfase
Watermoleculen zijn heel klein, en er zitten heel veel watermoleculen in een liter. De moleculen trekken bovendien behoorlijk sterk aan elkaar. Daartegenover zijn butanolmoleculen een stuk groter en trekken ze elkaar relatief gezien minder sterk aan.

Je hoeft butanolmoleculen dus maar een klein beetje uit elkaar te trekken om er een watermolecuul tussen te stoppen; en dit uit elkaar trekken gaat ook nog eens relatief gemakkelijk.Op grond hiervan kun je je misschien wel voorstellen dat het gemakkelijker is om water in butanol op te lossen dan omgekeerd.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer