ADSL-lijn stabiliteit testen!

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 111

ADSL-lijn stabiliteit testen!

Hallo,

Is er een bepaald script/programma om te testen hoe stabiel je ADSL is?

Normaal gesproken bieden de ISP's een bepaalde profiel aan.

Een voorbeeld van een profiel: 13 Mbps (download)

Als je een ADSL test doet, zie je dat je het niet behaalt!!!

Hoe ga ik dan kunnen weten of dit aan de lijn of aan de capaciteit ligt?

Soms gebeurt het dat de internet verbinding wegvalt en je krijgt te maken met onderbrekingen of dat de speed van internet afwisselend is: soms goed, soms traag en soms snel.

Hoe verhouden deze twee, speed en stability, tot mekaar?

Stel ik ben in het bezit van de volgende gegevens:

Actual bitrate, attainable bitrate, capacity occupation, attenuation (in dB), loop attenuation (in dB), noise margin (in dB), actual PSD (in dBm per Hz), output power (in dBm), user traffic en afstand tot en met de directe telefooncentrale.

Hoe kan ik op basis daarvan afleiden hoe goed of stabiel/snel mijn ADSL lijn is?

Merci, :)

Berichten: 12.262

Re: ADSL-lijn stabiliteit testen!

Hier grote problemen gehad met periodiek optredende storingen, en allerlei metingen gedaan:

Die attenuation (verlies) getallen zeggen iets over de lengte en kwaliteit van de verbinding, en de modems aan beide kanten passen hun output power hierop aan (voor zover mogelijk), waardoor de noise margin eigenlijk weinig verschilt, die blijft normaliter op 6-7 dB oid staan.

Sommige modems (bijv fritzbox) kunnen ook het lijnspectrum laten zien, zeg maar de SN verhouding per blokje bandbreedte. Als hier bijv 'gaten' in zitten kan dat gevolg zijn van rare kronkels in de verbinding en dergelijke.

Maar daarmee houdt het wel een beetje op qua zelf onderzoeken: Om de kwalteit van de lijn goed te meten is een speciale analyzer nodig die communiceert met de centrale en dan allerlei aspecten van de lijn kan nameten. Storingsmonteurs beschikken over zo'n ding en komen het uitzoeken als de lijn veel slechter is dan je mag verwachten.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: ADSL-lijn stabiliteit testen!

Wat zou deze speciale analyzer allemaal kunnen zeggen over de kwaliteit?

Ik bedoel, je kan toch een zeer zwakke lijn, dus trage verbinding, hebben en toch is het stabiel en vice versa.

Zo'n alayzer zou dus in dit geval kunnen uitrekenen hoe attenuatie zich verhoudt tot die noise margin en andere 'dingen' die de kwaliteit mee bepalen?

Attentuatie is verlies van signaalsterkte (in dB).

Afstand speelt een rol hierin:

++ afstand tussen mijn modem en de centrale = hogere attenuatie = zwakte van het signaal wordt verhoogd.

Ik zie dat noise margin ook in dB te bereken is maar is dat praktisch om achter te halen wat de interferenties en storingen op heel de lijn (verschillende lijnen) effectief bepalen?

In de praktijk zijn er verschillen lijnen dus ook verschillende soorten van koperparen (verschil in de doorsnede van het koperpaar).

Berichten: 12.262

Re: ADSL-lijn stabiliteit testen!

Dat soort dingen kun je met zo'n analyser dus bepalen. Bijvoorbeeld de exacte lengte van de verbinding (op een meter of wat nauwkeurig), maar ook reflecties en dergelijke problemen. Als de kabel over gaat naar een ander type is de kans bijvoorbeeld groot dat de impedanties van beide typen niet gelijk zijn, en ontstaat vanaf dat knooppunt een reflectie. Zoiets kan de signaaloverdracht behoorlijk verstoren, zonder dat er direct sprake is van een groot verlies.

Je kunt het vergelijken wat er bij analoge televisie wel eens gebeurd: ondanks weinig ruis toch een slecht beeld doordat het signaal 'dubbel' binnenkomt, en als gevolg van het tijdsverschil tussen de signalen een beeld ontstaat dat er ook dubbel uitziet.
Victory through technology

Reageer