[natuurkunde] Verschillende formules voor berekenen stroomsterkte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Verschillende formules voor berekenen stroomsterkte

Hallo allemaal,

Gemakkelijk vraag in feite, denk ik. Dacht zo ook de goede formules te hebben gebruikt maar helaas. Het gaat de eerste opgave vraag 2 van het Natuurkunde 1 examen uit 2001, tijdvak 1. Gegeven is:

Tussen Rotterdam en Ommoord ligt een 3,0 km lange ondergrondse hoogspanningskabel.

De kabel heeft een weerstand van 7,2⋅10-2Ω.Hij bestaat uit een bundel koperdraden.

Elke draad heeft een cirkelvormige doorsnede met een diameter van 0,80mm. De hoogspanningskabel moet een elektrisch vermogen kunnen afleveren van maximaal


400MW bij een spanning van 150 kV.

Voor het berekenen van Pverlies zou ik eerst I willen berekenen door middel van I=U/R. Kennelijk kan/mag dit niet en moet I=P/U gebruikt worden!

Ik zie niet in waarom en hoe dit in het vervolg te herkennen is! Zou iemand mij dit kunnen uitleggen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Verschillende formules voor berekenen stroomsterkte

Com schreef: ma 07 mei 2012, 14:36
Voor het berekenen van Pverlies zou ik eerst I willen berekenen door middel van I=U/R.
Welke U zou ja daarvoor dan willen gebruiken? ;)

Berichten: 4

Re: Verschillende formules voor berekenen stroomsterkte

Dank voor snelle reactie.

U=150 kV

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Verschillende formules voor berekenen stroomsterkte

Die 150 kV wordt niet gemeten OVER die draad (dwz tussen begin- en eindpunt) , maar over de verbruiker aan het eind van die draad. Als je hier I=U/R gaat gebruiken doe je net alsof de spanningsval over die draad 150 kV zou gaan bedragen, en dat zou een énorm vermogensverlies opleveren.
zhoogspanning.png
zhoogspanning.png (12.88 KiB) 161 keer bekeken
ofwel, de gegevens die je in formules stopt moeten wel met elkaar te maken hebben. Met I=U/R stop je een Ustad en een Rdraad in één formule. Dat is zoiets als een remweg berekenen aan de hand van een reactietijd van een bestuurder
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Verschillende formules voor berekenen stroomsterkte

Dank voor de helder uitleg! Helemaal duidelijk! Bedankt allemaal!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Verschillende formules voor berekenen stroomsterkte

Nog een tip bij dit soort vraagstukken: doe wat Jan doet, maak een tekening van de situatie, dan zie je beter waar je mee bezig bent.

Reageer