Theobromine scheiden van cafeïne en theofylline

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Theobromine scheiden van cafe

Hey!

Eerste keer op wetenschapsforum dus ben benieuwd :)

Ik wil theobromine scheiden van cafeine en theofylline, want ik neem aan dat deze stoffen ook meekomen als ik theobromine wil extraheren uit cacao d.m.v. soxhlet extractie.

Ik dacht zelf aan destillatie onder verminderde druk, maar dat is zo'n gedoe.

Mijn docent zei dat ik misschien kon kijken waar theobromine wel ik oplost en cafeïne en theofylline niet maar ik heb geen flauw idee want het is toch bijna hetzelfde?

Heeft iemand een goed idee? :)

Berichten: 772

Re: Theobromine scheiden van cafe

Tgo, dat lijkt me inderdaad een nogal moeilijke zaak. De drie stoffen lijken zeer goed op mekaar, dus een oplosmiddel zoeken waarin theobromine oplost, en cafeïne en theofylline niet zal niet makkelijk verlopen.

Wat is het uitendelijke doel van deze analyse? Bepaling van het gehalte aan deze stoffen in chocolade?

Berichten: 244

Re: Theobromine scheiden van cafe

Dit kan met HPLC.

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: Theobromine scheiden van cafe

pimmodenhollander1 schreef: do 10 mei 2012, 22:13
Dit kan met HPLC.
Analyseren zal op zo veel manieren kunnen. GC of HPLC is meer voor analyse, niet een goede scheidingsmethode (preparatief zelf maar een beetje).

Extractie lijkt me een lastig verhaal, daarvoor zijn de verschillen denk ik te klein. Je komt denk ik al gauw op destillatie uit. Voor kleinere hoeveelheden zou je ook kolom chromatografie kunnen gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Theobromine scheiden van cafe

soepkip88 schreef: do 10 mei 2012, 23:38
Voor kleinere hoeveelheden zou je ook kolom chromatografie kunnen gebruiken.


Voor grotere hoeveelheden kan je ook een Biotage of iets soorgelijk proberen. Moet je dan natuurlijk al wel hebben staan, wat ik vermoed ik niet het geval is. Als het een analyse betreft, moet je natuurlijk geen grote hoeveelheden scheiden.
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Reageer