Springen naar inhoud

discrepanties rondom de opstanding

• Log in om te kunnen reageren

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 december 2005 - 13:18

Deze tekst trof ik aan op de freethinker site. Ik kende hem al maar gezien de discussie op dit forum momenteel rond geloven/ niet geloven - het zal de advent zijn - leuk om onder de aandacht te brengen op welke manieren de bijbel zichzelf onder meer tegenspreekt als het gaat om een basisassumptie van het christendom, de opstanding:

DISCREPANTIES RONDOM DE OPSTANDING.

Wanneer bezochten de vrouwen het graf?
Mattheüs: ‘Bij het aanbreken van de eerste dag.’ (28:1)
Marcus: ‘heel vroeg toen de zon juist op was.’ (16:2)
Lucas: ‘zeer vroeg in de morgen.’ (24:1)
Johannes: ‘Het was nog donker.’ (20:1)

Wie waren deze vrouwen?
Mattheüs: Maria Magdalena en de andere Maria. (28:1)
Marcus: Maria Magdalena, Maria de moeder van Jakobus, en Salóme, (16:1)
Lucas: Maria Magdalena, Johanna, Maria de moeder van Jakobus en andere vrouwen. (24:10)
Johannes: Maria Magdalena. (20:1)

Waarvoor kwamen ze naar het graf?
Mattheüs: Om naar het graf te kijken. (28:1)
Marcus: Ze hadden het graf reeds gezien. (15:47) ‘Kochten welriekende kruiden…Om Hem te gaan balsemen.’ (16:1)
Lucas: Ze hadden het graf reeds gezien. (23:55) Ze kwamen met de kruiden die ze eerder al hadden klaargemaakt. (24:1)
Johannes: Het lichaam was al gebalsemd door Jozef van Arimatea en Nicodémus, voordat ze arriveerden. (19:39)

Was het graf open toen ze arriveerden?
Mattheüs: Nee. (28:2)
Marcus: Ja. (16:3)
Lucas: Ja. (24:2)
Johannes: Ja. (20:1)

Wie waren al bij het graf toen ze arriveerden?
Mattheüs: Eén engel (aangekondigd door een aardbeving, en hij straalde als een bliksemschicht). (28:2)
Marcus: Een jongeman. (16:5)
Lucas: Twee mannen. (14:4)
Johannes: Twee engelen. (20:12)

Waar zat(en) de boodschapper(s)?
Mattheüs: De engel zat op de steen. (28:2)
Marcus: De jongeman zat binnenin de graftombe, aan de rechterkant. (16:5)
Lucas: De twee mannen stonden binnenin de graftombe. (24:4)
Johannes: De twee engelen zaten aan het hoofd en voeteneinde van de plaats waar Jezus was opgebaard. (20:12)

Wat zei(den) de boodschapper(s)?
Mattheüs: ‘Hij hoeft niet bevreesd te zijn; ik weet dat gij Jezus zoekt, de gekruisigde. Hij is niet hier. Hij is verrezen zoals Hij gezegd heeft; Komt zien naar de plaats waar Hij gelegen heeft. Gaat nu terstond aan zijn leerlingen zeggen: Hij is verrezen van de doden, en nu gaat Hij u voor naar Galilea; daar zult hij Hem zien. Dat had ik u te zeggen.’ (28:5-7)
Marcus: ‘Schrikt niet. Hij zoekt Jezus de Nazarener, die gekruisigd is. Hij is verrezen. Hij is niet hier. Kijk, dit is de plaats waar men Hem neergelegd had. Gaat aan Zijn leerlingen en aan Petrus zeggen: Hij gaat u voor naar Galilea: daar zult ge Hem zien, zoals Hij u gezegd heeft.’ (16:6-7)
Lucas: ‘Wat zoekt ge de levende bij de doden? Hij is niet hier. Hij is verrezen. Herinnert u, hoe Hij nog in Galilea tot u gezegd heeft: De mensenzoon moet overgeleverd worden in zondige mensenhanden en aan het kruis geslagen, maar op de derde dag verrijzen.’ (24:5-7)
Johannes: ‘Vrouw, waarom schreit ge?’ (20:13)

Vertelden de vrouwen wat ze hadden meegemaakt?
Mattheüs: ‘Terstond gingen zij weg van het graf,… en haastten zich het nieuws aan Zijn leerlingen over te brengen.’ (28:8)
Marcus: ‘Uit vrees zeiden ze er niemand iets van.’ (16:8)
Lucas: ‘Zij keerden terug van het graf en brachten alles over aan de elf, en aan al de anderen.‘ (24:9)
Johannes: ‘Maria Magdalena ging aan de leerlingen berichten dat zij de Heer gezien had, en wat Hij haar gezegd had.’ (20:18)

Toen Maria terugkeerde van het graf, wist zij dat Jezus was opgestaan?
Mattheüs: Ja. (28:7)
Marcus: Ja. (16:10)
Lucas: Ja. (24:6-9,23)
Johannes Nee. (20:2)

Wanneer zag Maria Jezus voor het eerst?
Mattheüs: Voordat ze terugkeerde naar de discipelen. (28:9)
Marcus: Voordat ze terugkeerde naar de discipelen. (16:9,10)
Johannes: Nadat ze terugkeerde naar de discipelen. (20:2)

Aan wie verscheen Jezus het eerst, na de vrouwen?
Mattheüs: Elf leerlingen. (28:16,17)
Marcus: Eerst aan twee discipelen die te voet waren naar buiten, later aan elf. (16:12,14)
Lucas: Aan twee discipelen te Emmaüs, en later aan de elf. (24:13,36)
Johannes: Tien discipelen, Thomas was niet aanwezig. (20:19,24)
Paulus: Hij verscheen eerst aan Kefas, en daarna aan de twaalf. (Twaalf? Dat kan niet want Judas was al dood.) (1 Korintiërs 15:5)

Waar verscheen Jezus voor het eerst aan de discipelen?
Mattheüs: Op een berg in Galilea. (28:16,17)
Marcus: Eerst aan twee die buiten liepen, later aan elf toen ze aan tafel zaten. (16:12,14)
Lucas: In Emmaüs. Later aan de anderen in Jeruzalem. (24:31,36)
Johannes: S’avonds in de verblijfplaats der leerlingen. (20:19)

Geloofden de discipelen de twee mannen?
Marcus: Nee. (16:13)
Lucas: Ja. (24:34, het is de groep die hier spreekt, niet de twee.)

Wat gebeurde er tijdens de verschijning?
Mattheüs: Discipelen wierpen zich neer in aanbidding, sommigen twijfelden, Jezus sprak hen toe: ‘Gaat dus, en maak alle volkeren tot mijn leerlingen.’. (28:17-20)
Marcus: Jezus maakte hun een verwijt, en sprak tot hen: ‘Gaat uit… en verkondig het evangelie aan heel de schepping.’ (16:14-19)
Lucas: Jezus verschijnt incognito, verdwijnt plotseling, materialiseert zomaar uit het niets, gaat samen met de discipelen dineren en wordt ten hemel opgenomen. (24:13-51)
Johannes: Jezus passeert gesloten deur, de discipelen reageren verheugd, Jezus blaast over hen en zegt: ‘Ontvangt de heilige Geest…...’

Bleef Jezus nog lang op aarde?
Marcus: Nee, nadat Hij met de discipelen had gesproken, werd Hij ten hemel opgenomen. (16:19)
Lucas: Nee, nadat Hij met de discipelen had gesproken, werd Hij ten hemel opgenomen. (24:50-52)
Johannes: Ja, minstens acht dagen. (20:26, 21:1)
Handelingen: Ja, minstens veertig dagen (1:3)

bron: http://www.freethinker.nl

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

janos

janos

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2005 - 15:58

Wat maakt het uit? Er verandert hier niets door... enkel kun je ervaren dat de schrijvers gewoon mensen waren met hun eigen bewustzijn, hoop, liefde en fouten.
Er is geen dood maar voor ik het check eet ik normaal mijn brood.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 20 december 2005 - 17:05

Het is een perfecte onderbouwing van wat ik eerder verkondigd heb. De bijbel is niets anders dan een samenraapsel van vertellingen die op een gegeven moment op schrift gesteld zijn. En elke schrijver had zo zijn eigen interpretatie van de vertellingen. Net zoals het nu bij Sinterklaas is.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 december 2005 - 18:38

Wat maakt het uit? Er verandert hier niets door...

dat maakt heel veel uit natuurlijk, want

De bijbel is niets anders dan een samenraapsel van vertellingen die op een gegeven moment op schrift gesteld zijn. En elke schrijver had zo zijn eigen interpretatie van de vertellingen.

de wederopstandig is één van de fundamenten van het christelijk geloof. het feit dat hier zoveel tegenstrijdige verhalen in één en hetzelfde boek van zijn opgenomen, laat zien dat de bijbel eenvoudig mensenwerk is. dat haalt toch nogal wat mystiek weg zou ik zeggen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 december 2005 - 21:35

Het is een perfecte onderbouwing van wat ik eerder verkondigd heb. De bijbel is niets anders dan een samenraapsel van vertellingen die op een gegeven moment op schrift gesteld zijn. En elke schrijver had zo zijn eigen interpretatie van de vertellingen. Net zoals het nu bij Sinterklaas is.

Dat 'net zoals Sinterklaas' is overbodig, ik weet niet wat je daarmee wil zeggen, maar ik ga je geen reden geven om off-topic te geraken.

De vraag is echter waarom de bijbel een bundel is van verschillende schrijvers. Geen enkele twee schrijvers kunnen los van elkaar het zelfde verhaal schrijven. Echter zijn alle verhalen gebaseerd op een 'begin' verhaal. Waarschijnlijk door jezus zelf verkondigd. Gegeven is dat de bijbel uit verschillende boeken bestaat. Wat denk je dat dat betekend?

De tweede vraag is wat het uitmaakt voor het verhaal. Zijn alle discrepanties der mate botsend dat zij een andere draai geven aan het verhaal. Of maakt het voor de inhoud van het verhaal niet zo veel uit. Mischien wil de ene schrijver door het verhaal op zijn manier te vertellen er een andere boodschap mee verkondige dan de andere schrijver.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 21 december 2005 - 08:52

Het maakt in die zin uit, dat als je gaat zwaaien met "in de bijbel staat..." zoals ik hier op het forum nogal eens gelezen heb, dat de bijbel dus geen waardevolle bron is om mee te zwaaien. Het is evenveel waard als dat ik zou argumenteren met "Mijn vader zegt...".

Echter zijn alle verhalen gebaseerd op een 'begin' verhaal. Waarschijnlijk door jezus zelf verkondigd

Zou kunnen. Maar waar staat dat Jezus zo bijzonder was? Alleen in de bijbel en aanverwante teksten. Geen bewijs dus, afgaande op de eerste post.

Dat 'net zoals Sinterklaas' is overbodig, ik weet niet wat je daarmee wil zeggen,

Puur om aan te geven dat er over Sinterklaas ook allerlei achtergrondvertellingen bestaan die strijdig met elkaar zijn. Sinterklaas heeft bestaan (net als Jezus denk ik), maar waarschijnlijk zijn de verhalen schromelijk overdreven, verdraaid en verknipt, net zoals de verhalen in de bijbel over Jezus.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures