Springen naar inhoud

F-test voor geneste modellen

• Log in om te kunnen reageren

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2012 - 22:09

Ik wil een F-test gebruiken om de fit van twee geneste modellen te vergelijken. Alleen vraag ik me af welke F-karakteristiek ik dan net moet gebruiken. Wikipedia zegt de volgende:

[(SSE1 - SSE2)/(p2 - p1)]/(SSE2/(n - p2))

Met p2 > p1 en dus SSE2 < SSE1

Maar deze pdf stelt dat er bij die tweede vrijheidsgraad nog -1 gedaan moet worden. Welke is de juiste?

Daarnaast, als ik de volgende modellen wil vergelijken:

Y = b + e

en

Y = aX + b + e

Dan p2 = 2 en p1 = 1? Een vaste term geldt ook als parameter?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 mei 2012 - 23:04

Is dat niet zoals bij de standaardafwijking? Je neemt de -1 in beschouwing wanneer je het gemiddelde al een keer gebruikt en daardoor in werkelijkheid een vrijheidsgraad minder overhoudt. Concreet houdt dat dan in dat je deelt door n wanneer het gaat over de volledige populatie en door n-1 wanneer het gaat over een steekproef.

Maar mogelijk heb ik he verkeerd, dus even bevestiging afwachten van iemand bij wie het iets frisser in het geheugen ligt.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2012 - 23:19

Een extra vraagje nog: wanneer zijn modellen net genest? Geldt dit bvb voor de volgende modellen:

Y = a + e

en

Y = a*A + b*B + e

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 mei 2012 - 12:38

Twee modellen zijn genest als één model alle termen van het tweede model bevat en ten minste nog één extra term.

Waar zit de moeilijkheid dan?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures