[biologie] Netto primaire productie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Netto primaire productie

Eindexamen vwo biologie, 2011, 1e tijdvak

Activiteiten die in deze periode door boeren lokaal werden uitgevoerd, zijn:
  1. uitbreiding van het land- en tuinbouwareaal;
  2. verbetering van de teeltmethodes;
  3. meer gebruikmaken van genetisch gemodificeerde gewassen.
Welke van deze activiteiten kan of welke kunnen een verklaring zijn voor de toename van de NPP op bepaalde plaatsen?

A: alleen 1

B: alleen 1 en 2

C: alleen 1 en 3

D: alleen 2 en 3

E: 1, 2 en 3

Van optie twee was ik zeker dat dit bij zou dragen aan een toename van de NPP, producenten kunnen immers beter hun werk uitvoeren. Maar dan moet optie 1 en/of 3 ook goed zijn. Optie 1 kun je nog zo interpreteren dat de uitbreiding mogelijk inhoudt dat er eerst grond was waar producenten nauwelijks actief op konden zijn, terwijl ze dat sowieso wel op land- en tuinbouwgrond zijn.

Dus dan zou ik voor optie B gaan, maar nu blijkt het antwoord E te zijn...alle opties zijn dus mogelijk. Ik begrijp alleen niet waarom optie drie er ook aan zal bijdragen dan de NPP plaatselijk toeneemt. Moet ik dan gewoon over het genetisch gemodificeerd heenkijken, en denken: meer gebruikmaken van gewassen --> meer werk voor de producenten? Zo niet; wat is er aan die gemodificeerde gewassen dan zo bijzonder, in de zin dat de NPP er door zal kunnen stijgen?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Netto primaire productie

Gebruik van GGG lijkt me niks meer of minder dan een verbeterde teeltmethode (los van de politieke vragen errond)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Netto primaire productie

Dus het is gewoon een strikvraag, aangezien optie drie dan eigenlijk gewoon onder optie twee valt... :roll:
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Netto primaire productie

Pectus schreef: di 08 mei 2012, 16:25
Dus het is gewoon een strikvraag, aangezien optie drie dan eigenlijk gewoon onder optie twee valt... :roll:
Of dat als een strikvraag beschouwd moet worden weet ik niet zeker aangezien ik de kwestie meer als agronoom dan als bioloog beschouw, en ik in biologieboeken op dit gebied wel vaker wat "vreemde" gedachtengangen tegenkom (of misschien is mijn agronomische gedachtengang "vreemd"?).

GGG is goedbeschouwd een vérgaande vorm van selectie/veredeling, en misschien zien biologen dat hele verhaal (inclusief de "traditionele" veredeling) apart van "teeltmethoden"?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer