Springen naar inhoud

DNA ziekte van Huntington

• Log in om te kunnen reageren

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 mei 2012 - 19:26

Eindexamen biologie vwo, 2011, 1e tijdvak

Gaat over de ziekte van Huntington.

Afwijkend huntingtine heeft een langere aminozuurketen dan normaal huntingtine. Bij de ziekte van Huntington bevinden zich aan één einde van de aminozuurketen geen 9 tot 35 aaneengeschakelde glutaminemoleculen, maar veel meer dan 35.

Dit wordt veroorzaakt door een groot aantal herhalingen (repeats) van een tripletcode in het DNA van de korte arm van chromosoom 4.

In vier tekeningen (afbeelding 3) is een stukje DNA schematisch weergegeven.

Geplaatste afbeelding

Welke van deze tekeningen is een juiste weergave van repeats in de korte arm van chromosoom 4?

A: tekening 1
B: tekening 2
C: tekening 3
D: tekening 4

Omdat in de tekst gesproken wordt van een groot aantal repeats, vielen tekeningen 1 en 3 voor mij af. Maar waarop moet ik mijn keuze baseren tussen 2 en 4? De herhalende aminozuureenheden zijn verschillend...maar ik weet niet hoe ik nu verder moet.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2012 - 19:41

Waarom valt optie 3 sowieso af?

Glutamine wordt gemaakt vanuit de codons CAA of CAG. Je zoekt dus naar CAA of CAG repeats. CAA vind je nergens terug. CAG vind je in optie 3 en 4. Translatie gaat van 5' -> 3', ergo antwoord D.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 mei 2012 - 19:48

Waarom valt optie 3 sowieso af?

Ow, ik zie dat ik het niet helemaal goed heb opgeschreven. Ik bedoelde dat 1 en 2 afvallen, maar 3 en 4 nog overblijven (gezien bij deze twee opties het enige verschil is dat de aminozuureenheden op leading- en laggingstrand zijn omgedraaid).

Aaah, ik zat meer naar het chromosoom en start/stopcodons te kijken...vergeten dat er nog wat gedaan kan worden met de aminozuren zelf. #-o
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 mei 2012 - 01:26

Waarom valt optie 3 eigenlijk af? Ik zie daar toch 3 codons op rij die voor Asp coderen in de bovenste strand van rechts naar links. Dat het bij huntington om de glutamine repeats gaat die in dna fragment 4 van links naar rechts gaan is wel het geval, maar uit de vraagstelling zie ik niet in waarom je 3 kunt uitsluiten zonder die voorkennis.
Victory through technology

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2012 - 05:46

De vraag vermeldt dat het om glutamine gaat. Van de scholier wordt verwacht dat ze bedenken welke codons hiervoor coderen. Dat is met een zoekactie in de Binas zo gebeurd. In mijn Binas (5de druk) is dat tabel 70E.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Also tagged with one or more of these keywords: biologie

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures