Springen naar inhoud

Formule van Gompertz

• Log in om te kunnen reageren

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 mei 2012 - 20:08

Eindexamen vwo wiskunde B, 2011, 1e tijdvak

Schermafdruk-59.jpg

Als ik zo'n formule zie, denk ik aan afgeleide berekenen en nul stellen -> om t te kunnen berekenen. Maar nadat ik daar na wat prutsen niet meer mee verder kwam om daadwerkelijk t te berekenen, heb ik het antwoordenmodel maar geraadpleegd:

Schermafdruk-60.jpg

Hoe komen ze aan die P(t) = 50 ?? Dat zou dus betekenen dat 50% van de mensen die een dergelijke berekening afsluit minstens t jaar oud wordt...maar ik begrijp niet waar ze die 50 vandaan toveren.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 mei 2012 - 20:15

Je moet het anders bekijken hoor. Je zoekt de t waarvoor de helft is overleden, dus 50 percent. En dus P(t)=50%. Daaruit dien je dan t op te lossen.

PS:
Opmerking over jouw idee: de afgeleide berekenen en 0 stellen is een manier om een extremum te vinden. Dat is dus de goede manier als er gevraagd wordt: 'voor welke t wordt P(t) maximaal'.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 mei 2012 - 20:17

Maar waarom moet je dan kijken naar de waarde waarop de helft is overleden: waarom de helft?

Edit: ik zie het al, finaal over een zinsgedeelte heen gelezen, stomstomstom!

Jep, dan is het gewoon een peanutvraag! :mrgreen:
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures