Springen naar inhoud

oppervlaktespanning water verminderen

• Log in om te kunnen reageren

vinno97

vinno97

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2012 - 10:31

hallo,

ik heb voor school een opdracht gekregen om iets te ontwikkelen dat afval scheidt.
ik wou hiervoor o.a. een basin maken waar het ene afval in kan zinken en het ander blijft drijven, hiervoor moet ik de oppervlaktespanning van water verminderen. Ik weet dat je hiervoor zeep kunt gebruiken, maar ik wil graag weten welke stof in zeep hiervoor zorgt zodat ik het geconcentreerd kan gebruiken.

bij voorbaat dank

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 09 mei 2012 - 10:37

...maar ik wil graag weten welke stof in zeep hiervoor zorgt ...

Die stof heet zeep. ;)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 mei 2012 - 11:02

een basin maken waar het ene afval in kan zinken en het ander blijft drijven,

zinniger lijkt me dan om niet de oppervlaktespanning van water aan te passen, maar de dichtheid. Die techniek wordt in de scheiding van plastics wel toegepast.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

vinno97

vinno97

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2012 - 08:45

hoe verander ik de dichtheid dan?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 mei 2012 - 12:45

Bijvoorbeeld zout toevoegen en laten oplossen.

knip thuis eens (herkenbare, bijvoorbeeld rond, vierkant, driehoekig) snippers van verschillende soorten plastics (PE, HDPE, PET, PP, PVC, etc). Kijk maar op de verpakkingen.

Roer die goed door een glas met een bodem spiritus. Ze zullen allemaal zinken. Voeg een beetje water toe, roer, en herhaal dat net zo lang totdat er één soort komt bovendrijven. Verwijder die, en ga voorzichtig verder met toevoegen, en er zal een tweede soort komen bovendrijven.

Tenslotte heb je bijna puur water met nog maar een beetje spiritus, en er gaat niks meer drijven. Voeg nu een schepje zout toe, en roer totdat dat is opgelost. Herhaal dat net zo lang totdat er wéér een soort komt bovendrijven. Verwijder die, en ga voorzichtig verder met toevoegen, en er zal een tweede soort komen bovendrijven.

etcetera totdat je ze allemaal gescheiden hebt.

http://faculty.kutzt...yWeb/DENWIN.htm

(halverwege de pagina een lijstje met recyclingnummers en een tabelletje met dichtheden.)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

vinno97

vinno97

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2012 - 09:51

ik begrijp hieruit dat spiritus en zout allebei de waterdichtheid vergroten, hoe verlaag ik die?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 mei 2012 - 10:32

Dat begrijp je niet goed.
Je begint met spiritus, dat heeft de laagste dichtheid.
Door toevoegen van water vergroot je de dichtheid, en door daarna zout toe te voegen vergroot je de dichtheid nog meer.
Je begint dus met een dichtheid die lager is dan schoon water, en je eindigt met een dichtheid die groter is.

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures