Gc-MS vs Triple Quadrupole vs Ion Trap

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Gc-MS vs Triple Quadrupole vs Ion Trap

Beste mensen,

Wij zijn op school bezig met de apparatuur in de titel. Nu vroeg ik mij een aantal dingen af.

Ik weet in het algemeen hoe de apparatuur werkt en welke methoden er kunnen worden uitgevoerd:

GC-MS: SIM mode

Triple Quadrupole: SRM of MRM mode

Ion Trap: MSn d.m.v. meerdere keren trappen en fragmenteren

Nu vroeg ik mij echter wel het volgende af. Stel dat we een component hebben en na EI ionisatie blijven er ionen 300, 250 en 200 over en nog een aantal kleine ionen die minder interessant zijn. In een GC-MS zou je dan kiezen voor SIM mode.

In een Triple Quad zou je bijvoorbeeld kiezen voor ion 300 in MS1, in de collision cel wordt dit ion gefragmenteerd en in MS2 filter je nogmaals op bijvoorbeeld ion 275.

Oftewel,

GC-MS SIM mode op ion 300

Triple Quadrupole MRM mode van ion 300 naar ion 275.

Ik snap dat een Triple Quadrupole om deze reden selectiever is dan een GC-MS met SIM mode.

Mijn vraag is echter, of hierdoor ook de gevoeligheid omhoog gaat en vooral waarom? Ik zou graag eerst deze vraag willen snappen voordat ik aan de ion trap ga beginnen. Iemand die mijn vraag zou willen en kunnen beantwoorden? Alvast bedankt!!

Mvg

Berichten: 244

Re: Gc-MS vs Triple Quadrupole vs Ion Trap

Ik ben momenteel ook met MS bezig, dus even verdiept :)

Link: http://www.ionsource.com/tutorial/msquan/intro.htm

Ik weet niet of dit met gevoeligheid te maken heeft, ik denk het niet. Een MS heeft een bepaalde m/z range waar deze kan meten en een bepaalde 'resolving power'. Als je over verandering in 'gevoeligheid' wil praten, dan kun je volgens mij alleen richting een hogere resolving power. Dit zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld drie ionen met een m/z van 211 nog prima uit elkaar kan houden. Dit zal met een Ion-Trap niet lukken, maar met bijvoorbeeld een FT-ICR MS wel, die meet bijvoorbeeld m/z 211,353; 211,132 en 211, 465. Dit kan heel veel uitmaken.

Maar echt gevoeligheid? Nee volgens mij verandert daar weinig aan.

Reageer