Springen naar inhoud

Profielwerkstuk natuurkunde

• Log in om te kunnen reageren

Dirk..

Dirk..

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2012 - 14:52

Hallo allemaal,
Ik zit in 5 VWO en moet binnenkort een onderwerp opgeven voor mijn profielwerkstuk. Ik wil me bij mijn profielwerkstuk richten op natuurkunde maar het lijkt mij leuk als er bij dat onderwerp wiskunde op een redelijk hoog niveau bij zit omdat de wiskunde die we in de les bij natuurkunde krijgen niet erg moeilijk is.
Ik heb al gekeken naar onderwerpen en ik zat onder andere te denken aan het zelf bouwen van een radio maar twijfel hier nog erg over.

Misschien hebben jullie nog leuke ideeën.
Groeten Dirk

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 mei 2012 - 18:06

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 10 mei 2012 - 19:01

Een (eenvoudige) radio bouwen is leuk, maar behoort meer tot de elektronica. Veel wiskunde komt daar ook niet bij kijken, tenzij je héél diep op de zaken in gaat.

Hoeveel tijd wil je in je profielwerkstuk steken? Er zijn hier nog wel wat topics waar je je tanden in zou kunnen zetten, maar ik twijfel nog of dat voor een project op school wel verstandig is...

Axioma91

Axioma91

• >250 berichten
  • 264 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2012 - 19:45

Als je wiskunde in de natuurkunde zoekt, dan kun je terecht in de meer theoretische hoek van de natuurkunde. Achter de elektronica zit ook een heleboel theorie. Misschien is de "Fourier Transformatie" een onderwerp wat je aanspreekt.

Dirk..

Dirk..

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2012 - 20:49

We moeten minimaal 80 uur in het project steken. Misschien kan ik dieper in gaan op de radiogolven. Hoe ver het bereik ervan is bijvoorbeeld(waarom ze verder dan de horizon bewegen misschien). Het lijkt me namelijk wel een interessant onderwerp. Zou ik bij het analyseren van radiogolven dan misschien de fouriertransformatie kunnen gebruiken?(Misschien sla ik de plank compleet mis maar ik heb me nog maar kort ingelezen en zal me er wel goed in moeten verdiepen om het echt te snappen zo op het eerste gezicht gezien).

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 10 mei 2012 - 21:13

Als je de Fouriertransformatie nog niet kent, heb je daar waarschijnlijk al je handen vol aan. Bovendien kan je er theoretisch en historisch net zo diep op in gaan als je wilt (bijvoorbeeld door er ook gegeneraliseerde functies bij te betrekken), dus je hoeft niet bang te zijn dat je er te snel mee klaar bent.

Bij een juist (klassiek) begrip van wat radiogolven zijn komt ook heel wat wiskunde kijken.

Veranderd door Bartjes, 10 mei 2012 - 21:14

Axioma91

Axioma91

• >250 berichten
  • 264 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2012 - 21:32

FT is een hele kluif ja. Je zou kunnen kijken naar wat er gebeurt met impulsjes die je in eenvoudige systemen stopt. Daarvoor moet je vaardig worden met het begrip convolutie en je kunt wat lezen over stapfuncties/deltafuncties. Misschien kan je docent een pad uitstippelen en bepalen of het een goed idee is. Als je ook aan de toepassingen toe wilt komen, dan zou ik meteen beginnen met de fouriertransformatie zelf - uitzoeken hoe dat werkt, niet zozeer waarom het werkt. Je kunt ook beginnen bij Fourier Reeksen, maar dan gaat je profielwerkstuk hoofdzakelijk over wiskunde (een ambitieus plan).

Een ander idee is misschien dat je het golfverschijnsel op zichzelf bestudeert. De golfvergelijking oplossen in een snaar/membraan bijvoorbeeld. Dan krijg je mooie dingen te zien. Heb je toevallig differentiaalvergelijkingen gehad met wiskunde D?

Dirk..

Dirk..

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2012 - 06:43

Het leek mij op het eerste gezicht ook wel een pittig onderwerp die fouriertransformatie. Het lijkt me inderdaad misschien wel leuk als ik dieper op het begrip radiogolven in ga. En dan echt ga kijken hoe dat verschijnsel in elkaar zit. Ik ga vandaag overleggen met mijn begeleider. Dan zal ik het hem eens voorstellen.
Ik heb wel differentiaalvergelijkingen gehad maar ik heb geen wiskunde D(ik had voor biologie gekozen, achteraf had ik wel liever wiskunde D gedaan).

Zijn er bij dit onderwerp ook experimenten die uitgevoerd kunnen worden? Het is denk ik geen vereiste maar het zou misschien een toevoeging kunnen zijn.

Veranderd door Dirk.., 11 mei 2012 - 06:52

Axioma91

Axioma91

• >250 berichten
  • 264 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2012 - 12:45

Zijn er bij dit onderwerp ook experimenten die uitgevoerd kunnen worden? Het is denk ik geen vereiste maar het zou misschien een toevoeging kunnen zijn.

Dat kan zeker! Je kunt kijken of je gevonden oplossingen kloppen (dat hangt dus af van wat je hebt opgelost). Als je kijkt naar golven in een membraan, dan vind je zogeheten "normal modes", zie bijv. dit plaatje
http://www-solar.mcs...als/node60.html . Het is fascinerend om dat eens "in het echt" te zien en de bijbehorende eigenschappen te bevestigen/ontkennen. Dit zou je kunnen doen door een groot vierkant/rechthoek van draad (koper misschien) in een bak met zeepsop te dopen en dan voorzichtig het ontstane membraan heen en weer te bewegen. (oh trouwens, dit valt dan weer buiten "radiogolven" en fouriertransformaties etc, als je je specifiek met het golfverschijnsel bezig houdt, dan ben je waarschijnlijk genoeg tijd kwijt aan de golfvergelijking zelf).
Radiogolven zijn elektromagnetische golven, geen mechanische. Ze voldoen aan eenzelfde soort golfvergelijking, behalve dat de elektromagnetische golfvergelijking afgeleid wordt uit de wetten van Maxwell (die je nog niet kent) en de mechanische golfvergelijking met wat vwo-kennis rond Newton.

Veranderd door Axioma91, 11 mei 2012 - 12:54

Dirk..

Dirk..

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2012 - 14:31

Ik heb net overleg gehad met mijn leraar. Ik stelde voor dat ik me wilde gaan verdiepen in radiogolven. Hij vond het een goed onderwerp. Ik heb nog wat verder gezocht en het lijkt me wel interessant om te onderzoeken hoe radiogolven geproduceerd worden en hoe een signaal verwerkt wordt in de draaggolf(met amplitude-modulatie en frequentie-modulatie).
Over de golfvergelijking heb ik nog niks gehad op school dus ik weet niet of ik dat er in kan gebruiken. Ik zal het wel vragen aan mijn leraar. Ik heb de volgende deelonderwerpen gekozen op dit moment:
  • Wat zijn radiogolven en elektromagnetische straling
  • Hoe worden radiogolven opgewekt
  • Hoe worden signalen verwerkt in de draaggolf
  • Hoe worden radiosignalen ontvangen
Ik weet nog niet of dit mijn uiteindelijke deelonderwerpen worden want nu neem ik het onderwerp wel redelijk breed dus kan ik waarschijnlijk niet overal erg diep op in gaan.
Die golfvergelijking klinkt wel interessant, ik heb er ook al wat over gelezen. Ik denk alleen dat het misschien nog te moeilijk is.

Veranderd door Dirk.., 11 mei 2012 - 14:34

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures