[scheikunde] Vraag 162 toelatingsexamen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 416

Vraag 162 toelatingsexamen

162) Wanneer zal zich koper afzetten op een zilveren munt bij elektrolyse?
  • De zilveren munt als anode en CuSO4 als elektrolyt.
  • De zilveren munt als kathode en CuSO4 als elektrolyt.
  • De zilveren munt als anode en AgNO3 als elektrolyt.
  • De zilveren munt als kathode en AgNO3 als elektrolyt.
Het antwoord is B, omdat het aan de kathode is dat er een reductie plaatsvindt die nodig is voor de vorming van de kopermoleculen van de gevraagde afzetting.

Mijn (bijkomende) vraag is nu: indien men zou vragen of die zilveren munt als + pool of als - pool zou fungeren, dan is het toch als - pool aangezien we te maken hebben met elektrolyse, en niet met een "gewone" chemische cel?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Vraag 162 toelatingsexamen

mooier dan hier kan ik het niet uitleggen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kathode
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Vraag 162 toelatingsexamen

Da's inderdaad een heel goede uitleg.

Maw. in geval van een elektrolyse is de kathode wel degelijk de negatieve pool.
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Vraag 162 toelatingsexamen

Klopt, dat kan je onthouden via het regeltje KNAP (Kathode Negatief Anode Positief)

Let wel: dit is enkel geldig bij elektrolyse!
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Vraag 162 toelatingsexamen

Nog een vraagje aangaande redoxreacties en neerslag bij metalen.

Kan zuiver Fe eigenlijk roesten? Mijn gevoel zegt van wel, maar de cursus die ik hier heb, heeft het over roest als resultaat van een aantal (minuscuul kleine) chemische (galvanische) cellen die ontstaan bij beschadiging van een combinatie van metalen, waarbij het minst edele (of het sterkste) dan gaat dienen als anode (die dus geoxideerd wordt) en gaat oplossen en waarbij m.b.v het andere metaal gaat zorgen voor een reductie waarbij de e-n verkregen uit het sterkere metaal gaan opgenomen worden om zo een laagje roest te vormen.

Mijn vraag is dus of dit bij zuiver Fe mogelijk is, als er geen ander metaal in de buurt is.
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Vraag 162 toelatingsexamen

Ik denk dat dit al kan gebeuren zodra je ergens ijzer(III) hebt zitten. Water en zuurstof zijn reactiever dan je denkt en best in staat ijzer tot ijzer(III) te oxideren. En dan heb je je galvanische cel dus al! ;)

Reageer