Bewegingsrichting van aftitelingen

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Bewegingsrichting van aftitelingen

Het viel me een tijdje geleden op, en nu is het een standaard-checkje geworden, maar ik ben het nog geen enkele keer anders tegengekomen:

Waarom bewegen aftitelingen van films en documentaires altijd van beneden naar boven?

Is er een speciale reden dat het niet van boven- naar beneden verloopt, of zijn er wel regelmatig filmmaterialen die de aftiteling anders programmeren (maar die ik dan niet heb gezien)?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Bewegingsrichting van aftitelingen

Dat heeft volgens mij puur te maken met leescomfort. Een tekst die van rechts naar links of boven naar onder beweegt is vermoeiender om te lezen :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Bewegingsrichting van aftitelingen

In Star Wars is de begintekst andersom :D
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: Bewegingsrichting van aftitelingen

In principe begin je normaal van boven te lezen, dus is het logisch dat wanneer je iemand de volledige tekst wil laten lezen je deze weghaalt en onderin nieuwe tekst aanvult. Het zou een beetje raar zijn als je het van bonven naar onder laat rollen. Dan haal je de tekst die je nog wil lezen als eerst weg en blijft de tekst die je gelezen hebt nog een tijdje staan.

Een mens is gewend van boven naar beneden en links naar rechts te lezen. (wij westerlingen tenminste)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Bewegingsrichting van aftitelingen

Xenion schreef: wo 09 mei 2012, 21:21
Dat heeft volgens mij puur te maken met leescomfort. Een tekst die van rechts naar links of boven naar onder beweegt is vermoeiender om te lezen :)
Is er hier niet iemand die wat leuks in elkaar kan zetten, zodat we dat kunnen testen? :)

Aah, Typhoner heeft het over Starwars (nog nooit gezien, dus misschien moet ik dat even opzoeken, al denk ik niet dat de hele film + aftiteling op youtube te vinden is :P ).
Het zou een beetje raar zijn als je het van bonven naar onder laat rollen.
Ik weet niet of dat zo raar is, je kunt het ook anders bekijken: je begint bovenaan en hoeft enkel van links naar rechts te lezen doordat de tekst zich (met dezelfde snelheid) naar beneden beweegt...
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 289

Re: Bewegingsrichting van aftitelingen

Typhoner schreef: wo 09 mei 2012, 21:26
In Star Wars is de begintekst andersom :D
Nee toch?

Ik zal m'n dvdbox er eens bijpakken :D

Edit: Ik zie dat Typhoner het verkeerd begrepen had (volgende post). Voor de volledigheid: bij Star Wars gaan zowel de begintekst als de aftiteling gaat van onder naar boven, net gecheckt ;) .

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Bewegingsrichting van aftitelingen

Ericw schreef: wo 09 mei 2012, 21:38
Nee toch?

Ik zal m'n dvdbox er eens bijpakken :D
In a Galaxy... komt van onder aangerold, en gaat dan de verte in

--------------------------------------------

Ik kan niet lezen, blijkbaar.

Pectus zegt dat alles van beneden naar boven gaat.

Zucht.....
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Bewegingsrichting van aftitelingen

Typhoner schreef: wo 09 mei 2012, 21:41
Ik kan niet lezen, blijkbaar.
Hahaha, dan maakt het ook niet meer uit welke kant de tekst op beweegt... ;)

Maar toch ben ik nog niet overtuigd dat van beneden- naar boven lezen comfortabeler is dan van boven- naar beneden...en er zijn blijkbaar geen tot weinig films/docu's die het andersom proberen, althans die wij hier aankaarten! :P
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: Bewegingsrichting van aftitelingen


Ik weet niet of dat zo raar is, je kunt het ook anders bekijken: je begint bovenaan en hoeft enkel van links naar rechts te lezen doordat de tekst zich (met dezelfde snelheid) naar beneden beweegt...
Maar dat blijft een raar gevoel voor mensen. Dan is het net of je een tekst van beneden naar boven leest. Dat komt mijn inziens heel onnatuurlijk over. Op zich geen probleem als zinnen geen samenhang hebben. Maar als je bv wil laten zien:

montage: Henk,

klaasje

jopie

dan ziet het er vreemd uit als je begint met Jopie, en pas aan eht eind ziet dat ze van de montage zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Bewegingsrichting van aftitelingen

soepkip88 schreef: wo 09 mei 2012, 21:52
dan ziet het er vreemd uit als je begint met Jopie, en pas aan eht eind ziet dat ze van de montage zijn.
Uhm, je kunt toch ook het volgende doen (vanaf Henk gezien):

Jopie

Klaasje

Montage: Henk

Als ik handig was met computers zou ik het wel willen testen, programma in elkaar knutselen met verschillende lay-outs en snelheden...maar allemaal van boven- naar beneden. Ach ja, zo heeft ieder z'n fantasieën! :D
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Bewegingsrichting van aftitelingen

Ik denk dat je zoiets vrij makkelijk kan doen in Powerpoint. Ik denk zelfs dat het standaard in Windows Movie Maker zit :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Bewegingsrichting van aftitelingen

Xenion schreef: wo 09 mei 2012, 22:00
Ik denk dat je zoiets vrij makkelijk kan doen in Powerpoint. Ik denk zelfs dat het standaard in Windows Movie Maker zit :)
Echt? Geen idee hoe WMM werkt, maar powerpoint moet nog wel lukken, denk ik zo... :mrgreen:

Heb net even snel gekeken, en er is een optie beschikbaar om de tekst binnen te laten komen, en deze optie gaat van boven- naar beneden...en heet ook nog eens 'filmaftiteling'! Paar minuutjes, dan hoop ik dat ik voorbeeldje even hier kan plaatsen.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Bewegingsrichting van aftitelingen

succes ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: Bewegingsrichting van aftitelingen

Pectus schreef: wo 09 mei 2012, 21:56
Uhm, je kunt toch ook het volgende doen (vanaf Henk gezien):

Jopie

Klaasje

Montage: Henk
klopt.. maar stel dat je dan hebt:

karla

visagie: Berta

Jopie

Klaasje

Montage: Henk


maar de (westerse) mens is gewend om dan de link te leggen van boven naar beneden. Dus als ie het leest als zijnde Berta, Jopie en klaasie. Iets wat verwarrend is.

Overigens geeft een link op google dat er wel films zijn die ook van boven naar beneden afrollen. http://maarten.ovcentraal.nl/lolarennt.php

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Bewegingsrichting van aftitelingen

Pectus schreef: wo 09 mei 2012, 21:34
Aah, Typhoner heeft het over Starwars (nog nooit gezien, dus misschien moet ik dat even opzoeken, al denk ik niet dat de hele film + aftiteling op youtube te vinden is :P ).


Schande!

Hij bedoelde ook niet de aftiteling maar de "intiteling" geloof ik, zie:

Reageer