Lekkage probleem Zonnecollector ontwerp

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Lekkage probleem Zonnecollector ontwerp

Korte inleiding:

Ik ben een student van de Haagse hogeschool en studeer daar werktuigbouwkunde. Met het huidige project waar ik al een lange tijd bij betrokken ben, ben ik een beetje vast komen te zitten. Wij ontwerpen namelijk een zonnecollector welke voor de zuid afrikaanse bewoners als betaalbaar bevonden kan worden. We maken op dit moment gebruik van een Polycarbonaat kanaalplaat i.c.m. PVC buizen welke op elkaar aangesloten worden.

We hebben deze verbinding na lange tijd kunnen dichten met een silicone kit van Dow Corning. Vaste verbindingen zoals epoxy of diverse lijmsoorten gaan kapot door waarschijnlijk de uitzetting van het materiaal op hogere temperaturen.

Nu zijn wij op zoek naar een definitieve oplossing, wat gebruikt kan worden in een seriematig productieproces. We zijn daarbij uitgekomen op een rubber. Dit is nog niet toegepast en getest, ik zie hier namelijk al voortijdige problemen mee. Ik zou jullie daarom graag willen vragen om mee te denken aan een oplossing op deze probleemstelling.

Hieronder een aantal afbeeldingen om het probleem te verduidelijken.
Paneel assembly.jpg
Paneel assembly.jpg (34.76 KiB) 857 keer bekeken
Hierboven een overzicht van de assemblage van de diverse onderdelen. het water loopt door de zwarte kanaalplaat en door de PVC pijpen (momenteel).

De verbinding hiervan wil ik dus graag met een rubber strip proberen te verwezenlijken. Echter, zoals wellicht zichtbaar is op de afbeelding hierboven zijn de zijkanten van de kanaalplaat niet netjes recht. Ik vraag mij dus af of ik die afdichting kan maken. Het idee zoals ik die heb, heb ik hieronder geschetst. Heb daarvoor 3 situaties in kaart gebracht.

1. Alu of ‘plastic’ U profiel

2. Vierkant hol (misschien zelfs een idee om hier direct de omlijsting van de maken, ik denk daarbij stiekem een klein beetje richting polyester)