[natuurkunde] volumedebiet bepalen dmv. iteratiemethode.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 581

volumedebiet bepalen dmv. iteratiemethode.

hallo.

ik ben bezig met een aantal vraagstukken waarbij het de bedoeling is dat ik het volumedebiet berekenen in een leiding rekening houdend met alle energieverliezen ( kleppen , bochten , leiding etc etc.).

voor het berekenen van volumedebieten zijn er verschillende methoden.

de methode die je gebruikt is afhankelijk van de bekende gegevens.

in het boek dat ik gebruik is een vraagstuk waarin gevraagd word om een volumedebiet te berekenen dat een buis levert.

het gedeelte wat ik niet goed snap staat hieronder.
Naamloos.png
Naamloos.png (41.51 KiB) 95 keer bekeken
ik snap namelijk niet hoe ze erbij komen dat 0.0155 de laagst mogelijke waarde is als d/e 2238 is , en de hoogst mogelijke waarde 0.039 is.

is iemand bekend met deze methode voor het berekenen van het volumedebiet?

en zo ja , kan iemand me misschien uitleggen hoe dat dit werkt?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: volumedebiet bepalen dmv. iteratiemethode.

ik snap namelijk niet hoe ze erbij komen dat 0.0155 de laagst mogelijke waarde is als d/e 2238 is , en de hoogst mogelijke waarde 0.039 is.
Wel eens van Moody diagram gehoord?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 581

Re: volumedebiet bepalen dmv. iteratiemethode.

moody diagram ken ik.

heb ik nu ook mee gewerkt...

alleen kom ik voor de laagste waarde van d/e = 2238 uit op f = 0.0165 ipv. 0.0155.

en de grootste waarde (bij een reynoldsgetal van 4000) op 0.040..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: volumedebiet bepalen dmv. iteratiemethode.

Je moet niet muggenziften hoor. Het gaat er bij een iteratie om dat je met een redelijke startwaarde begint. Daarvoor moet je enig idee hebben van de bandbreedte waarbinnen die startwaarde moet liggen, en dan prik je een startwaarde daar ergens tussenin. Erg nauwkeurig hoeft die startwaarde niet bepaald te worden.

Overigens kun je de iteratie in plaats van met een startwaarde voor f ook beginnen met een startwaarde voor v. Vloeistoffen hebben in de praktijk vaak een snelheid in orde van 2 - 3 m/s, gassen in de orde van 20 - 30 m/s.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 581

Re: volumedebiet bepalen dmv. iteratiemethode.

okey heb je gelijk in gaat ook wel om kleine verschillen...

maar ik zit er altijd een beetje naast dus ik dacht mss dat ik het verkeerd aflas....

ik ga het nog eens proberen kijken of ik nu wel goed uitkom....

en bedankt voor de tip over de snelheid ;)

Reageer