Springen naar inhoud

Wat gebeurt er met het licht wanneer het van kleur verandert?

• Log in om te kunnen reageren

Fleuv

Fleuv

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2012 - 18:43

Wat gebeurt er met het licht wanneer het van kleur veranderd? Wat is er anders aan het gedeelte licht wat voor het een ander kleur wordt nog "normaal" is, vergeleken met het licht wat erna wordt waargenomen. Dan bedoel ik dus niet het licht wat weer terugkaatst en wat wij dan vervolgens weer als een kleur zien. Maar juist nog daar tussen in.
Anonymous <!>

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

soepkip88

soepkip88

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2012 - 18:48

Eerlijk gezegd begrijp ik je vraag niet. Licht gedraagt/is een golf. De kleur heeft te maken met de golflengte van het licht. Van kortere golflengte blauw naar langere golflengte rood.

Btw Noem eens een voorbeeld wanneer dat gebeurt? Normaal verandert een kleur namelijk niet, maar bezit bv wit licht alle kleuren en "filter" je de rest eruit.

Volgens mij de enige manier om van "kleur" te veranderen is bij stoffen die fluorescentie/fosforescentie eigenschappen hebben.

Veranderd door soepkip88, 11 mei 2012 - 18:52

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 mei 2012 - 08:00

Door heel snel te reizen en gebruik te maken van het Doppler effect kun je ook nog de kleur van licht effectief veranderen, maar ook dat is denk ik niet wat de topic starter bedoelt. Misschien kun je je vraag iets duidelijker formuleren?

Fleuv

Fleuv

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2012 - 23:12

Nou het licht van een lichtbron heeft toch allemaal eigenschappen, waarmee is het mogelijk om die eigenschappen te veranderen? Bijvoorbeeld de richting, kleur misschien zelfs wel de snelheid.
Anonymous <!>

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 juni 2012 - 08:51

Bedoel je nu te vragen: waarom is de ene lamp rood en de andere blauw? En waarom schijnt de ene lamp in alle richtingen en geeft de andere een gerichtere spot?

De lichtsnelheid in vacüum is trouwens constant, en in lucht/glas/water voor de meeste praktische doeleinden ook.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures