Wat gebeurt er met het licht wanneer het van kleur verandert?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 33

Wat gebeurt er met het licht wanneer het van kleur verandert?

Wat gebeurt er met het licht wanneer het van kleur veranderd? Wat is er anders aan het gedeelte licht wat voor het een ander kleur wordt nog "normaal" is, vergeleken met het licht wat erna wordt waargenomen. Dan bedoel ik dus niet het licht wat weer terugkaatst en wat wij dan vervolgens weer als een kleur zien. Maar juist nog daar tussen in.

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: Wat gebeurt er met het licht wanneer het van kleur verandert?

Eerlijk gezegd begrijp ik je vraag niet. Licht gedraagt/is een golf. De kleur heeft te maken met de golflengte van het licht. Van kortere golflengte blauw naar langere golflengte rood.

Btw Noem eens een voorbeeld wanneer dat gebeurt? Normaal verandert een kleur namelijk niet, maar bezit bv wit licht alle kleuren en "filter" je de rest eruit.

Volgens mij de enige manier om van "kleur" te veranderen is bij stoffen die fluorescentie/fosforescentie eigenschappen hebben.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.089

Re: Wat gebeurt er met het licht wanneer het van kleur verandert?

Door heel snel te reizen en gebruik te maken van het Doppler effect kun je ook nog de kleur van licht effectief veranderen, maar ook dat is denk ik niet wat de topic starter bedoelt. Misschien kun je je vraag iets duidelijker formuleren?

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: Wat gebeurt er met het licht wanneer het van kleur verandert?

Nou het licht van een lichtbron heeft toch allemaal eigenschappen, waarmee is het mogelijk om die eigenschappen te veranderen? Bijvoorbeeld de richting, kleur misschien zelfs wel de snelheid.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.089

Re: Wat gebeurt er met het licht wanneer het van kleur verandert?

Bedoel je nu te vragen: waarom is de ene lamp rood en de andere blauw? En waarom schijnt de ene lamp in alle richtingen en geeft de andere een gerichtere spot?

De lichtsnelheid in vacüum is trouwens constant, en in lucht/glas/water voor de meeste praktische doeleinden ook.

Reageer