[biologie] Neuronen en excitatorische postsynaptische potentialen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Neuronen en excitatorische postsynaptische potentialen

Eindexamen vwo biologie, 2006, 2e tijdvak

Twee schakelmogelijkheden in het zenuwstelsel zijn:

1 divergentie: één sensorische prikkel activeert bij schakeling een toenemend aantal neuronen;

2 convergentie: door een aantal sensorische prikkels wordt bij schakeling een afnemend aantal

neuronen geactiveerd.

Na aankomst van een impuls bij de synaps treedt een potentiaalverandering in het postsynaptische

membraan op die men EPSP (excitatorische postsynaptische potentiaal) noemt. Vaak is er meer dan één

EPSP nodig om in een neuron een actiepotentiaal op te wekken.

In het schakelschema van afbeelding 5 ontstaan postsynaptische impulsen als ten minste twee EPSP’s

(vrijwel) tegelijkertijd optreden. Als er slechts één EPSP is, ontstaat hier geen postsynaptische impuls.

Neuronen die een impuls geleiden hebben in de afbeelding een donker cellichaam en dikkere axonen.
Schermafdruk-64.jpg
Schermafdruk-64.jpg (69.97 KiB) 156 keer bekeken
Hoeveel neuronen in de hersenschors worden er door de prikkels, zoals weergegeven in afbeelding 5,

geactiveerd in afbeelding 6?


A 2

B 3

C 4

D 5

E 6

Volgens het eerste figuur zijn er twee EPSP's, die (gelijktijdig) optreden, nodig om het signaal in de hersenschors aan te laten komen. Daar dient zo'n 'dubbelblokje' dus al snel voor. Nu is zo'n 'dubbelblokje' ook zichtbaar in het tweede figuur, dus dat signaal komt sowieso aan in de hersenschors. De andere twee kleinere blokjes krijgen het volgens mij niet voor elkaar omdat de opties die zij activeren geen axon hebben.Conclusie: ik zou zeggen antwoord A, omdat ik eigenlijk maar van twee synapsen zeker ben dat ze het signaal doorgeven...over de twee anderen twijfel ik aangezien die niet zo'n middelste lijntje hebben die aan het rondje zit, en dat lijkt wel relevant te zijn om het signaal door te geven.
106_42133.JPG
106_42133.JPG (86.27 KiB) 156 keer bekeken
Het antwoordenmodel geeft aan dat antwoord C goed is, maar dat begrijp ik niet. Want dat zou (mogelijk) betekenen dat die twee opties waar mijn vraagteken bij staat, juist zijn...maar die opties hebben helemaal geen axon om het signaal door te geven...dus hoe kan dat? :-s
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Neuronen en excitatorische postsynaptische potentialen

De 2de, 3de, 4de en 6de van boven gezien krijgen dubbele input, dus inderdaad antwoord C.

Dus waar jij je vraagtekens bij hebt staan zijn beide goed. Hoezo hebben die geen axon, alle afgebeelde neuronen hebben een axon?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Neuronen en excitatorische postsynaptische potentialen

anusthesist schreef: za 12 mei 2012, 10:27
De 2de, 3de, 4de en 6de van boven gezien krijgen dubbele input, dus inderdaad antwoord C.

Dus waar jij je vraagtekens bij hebt staan zijn beide goed. Hoezo hebben die geen axon, alle afgebeelde neuronen hebben een axon?


Ok. Ja, ze hebben wel een axon, maar ik zat even te knoeien met het feit dat een impuls dan via die dendrieten wel of niet werd doorgegeven, en of dat axon dan wel of niet als dikker en zwart moest worden weergegeven. Maar ik denk dat ik het nu snap, bedankt!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer