[biologie] percentage crossing over berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 12

percentage crossing over berekenen

Hallo, kan iemand mij helpen? ik volg VWO Biologie, maar kan echt nergens uit mijn schoolboek herleiden hoe je dit moet berekenen of herleiden uit.

De vraag:

Bij ratten komt de oogkleur tot stand onder invloed van twee gekoppelde allelenparen.

Als er van ieder allelenpaar tenminste één dominant allel aanwezig is, dan heeft de desbetreffende rat een donkere oogkleur.

Als van één of van beide allelenparen alleen het recessieve allel aanwezig is dan heeft de desbetreffende rat een lichte oogkleur.

Homozygote donkerogige ratten worden gekruist met homozygote recessieve ratten: de F1-dieren worden vervolgens weer gekruist met homozygote recessieve soortgenoten.

Uit deze laatste serie kruisingen ontstaan in totaal 450 donkerogige en 550 lichtogige nakomelingen.

Wat is het percentage nakomelingen met het genotype dat door crossing-over is ontstaan?

A: 5%

B: 10%

C: 20%

D: 40%

Als je het antwoord weet, kan je mij dan vertellen hoe je aan dat antwoord bent gekomen? Anders leer ik er nog niks van.

Bij voorbaat bedankt!

Groetjes Gaelwyn

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: percentage crossing over berekenen

Definieer als eerste je allelenparen. Bijvoorbeeld AABB voor homozygoot dominant en aabb voor homozygoot recessief.

Stel dan een kruisschema op zodat je weet uit welke allelenparen je F1-nakomelingen bestaan.

Je krijgt dan een verdeling wat je zou verwachten op basis van louter Mendeliaanse overerving.

Komt deze verdeling overeen met de gegeven verdeling (450 donker en 550 licht)?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12

Re: percentage crossing over berekenen

Hallo,

Dat heb ik dus gister gedaan op papier, bij de F1 generatie is gewoonweg 100% dominant en dus donkerogig.

Maar omdat de tegenpartij 100% recessief is, vermengd deze gen dus zich met de dominante versie.

Dus krijgen we een hetero zygote variant dus AaBb zeg maar.

Dan zou alsnog de verhouding 75% dominant donkerogig als uitkomst zijn en 25% lichtogig.

Maar het aantal ratten bedraagt 1000 in totaal en de verhouding is dan ook 450 donkerogig is 45% procent van geheel tegenover de 55% lichtogig.

In plaats van de 75-25 variant zoals het op de algemene wijze zou gaan.

Ik kan hieruit niet opmaken wat het crossing over percentage dan zou kunnen bedragen omdat dat niet uitgelegd staat hoe je dat kan berekenen.

Er zit echter wel een 10% verschil tussen de 450-550 aantal, en een afwijking van 30% op de verhouding tegenover het algemene verhouding 75-25%.

Dus als iemand mij hierin verheldering kan geven?

Bij voorbaat bedankt!

Groetjes Gaelwyn

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: percentage crossing over berekenen

Je verwacht inderdaad 250 ratten met donkere ogen en 750 ratten met lichte ogen.

Je hebt echter 450 ratten met donkere ogen en 550 ratten met lichte ogen.

Hoeveel 'extra' ratten hebben donkere ogen, en hoeveel ratten hebben lichte ogen te weinig?

Hoe druk je dit in percentages uit?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12

Re: percentage crossing over berekenen

Hallo,

Zoals ik al aangaf in mijn vorige antwoord, het afwijkingspercentage bedraagt 30% voor zowel de donkerogige en de lichtogige, maar nu is dat 30% als antwoord niet beschikbaar in de antwoordenlijst van mijn 1e post.

En volgens mijn schema zou juist 75% donkerogig zijn en 25% lichtogig als het op een algemene wijze ging zonder crossing over.

Gr Gaelwyn

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: percentage crossing over berekenen

Ik denk dat je net de verkeerde afwijking hebt berekend, namelijk die tussen het gegeven donkere ogen (450) en het verwachte lichte ogen (750). Het verschil tussen het gegeven donkere ogen (450) en verwachte donkere ogen (250) is 200. Het verschil tussen het gegeven lichte ogen (550) en verwachte (750) is ook 200. Een groep van 200 ratten voldoet dus niet aan pure Mendeliaanse overerving.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12

Re: percentage crossing over berekenen

Hallo,

Ik snap jouw uitleg niet omdat er je afwijkt van de hoofdgetallen, " namelijk het verwachte lichte ogen (750)."

Zover ik dat heb kunnen berekenen waren juist de lichtogige maar 25% van de 2e fase en niet 75%.

Hoe kom jij aan het getal 750 verwachte lichtogige?

En hoe kom jij aan het getal 250 donkerogige ? want zover ik het gelezen heb waren juist de donkerogige genen juist dominant en zou in de F2 juist 75% bedragen.

Groetjes Gaelwyn

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: percentage crossing over berekenen

Heb je wel een kruisschema gemaakt? Uit je hoofd doen werkt niet.

Je eerste kruising = AABB * aabb

Alle nakomelingen hebben dan AaBb.

Deze worden opnieuw gekruist met aabb.

Welke genotypes in welke verdeling krijg je dan?

PS Lees ook goed bij welke genotypes een rat donkere ogen dan wel lichte ogen krijgt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: percentage crossing over berekenen

anusthesist schreef: zo 13 mei 2012, 11:20
PS Lees ook goed bij welke genotypes een rat donkere ogen dan wel lichte ogen krijgt.
Meer dan een PS-je waard, dáár zit het hele misverstand.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: percentage crossing over berekenen

Hallo,

Ik heb de herberekening op papier gedaan.

Dan kom ik uit bij de AABB x aabb => AaBb dus 100% donkerogig

Daarna is het mannetje zeg maar hetero zygoot voor beide eigenschappen dus de AaBb varient.

Dus AaBb x aabb dan kom ik uit op de 50-50% verdeling. namelijk: AB-Ab-aB-ab verdeling.

Dat zou dus overeenkomen met de 500 donkerogig en 500 lichtogig als het zonder over crossing ging.

Maar nu is het anders want de afwijking is nu 5% (50 ratten bij beide kleuren), want 5% minder donkerogig (450) en 5% lichtogig meer (550).

Dus dan kan ik hieruit opmaken dat de crossing-over dus 5% bedraagt!

Kan iemand mij vertellen of deze berekening correct is?

Groetjes Gaelwyn

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: percentage crossing over berekenen

Ja dat kan ik, nee, dat is hij niet.

De mogelijke genotypes F2 zijn:

AaBb = 25%

Aabb = 25%

aaBb = 25%

aabb = 25%

En nu eerst even GOED lezen....

Als er van ieder allelenpaar tenminste één dominant allel aanwezig is, dan heeft de desbetreffende rat een donkere oogkleur.

Als van één of van beide allelenparen alleen het recessieve allel aanwezig is dan heeft de desbetreffende rat een lichte oogkleur.

Welke van de genoemde F2-genotypen zijn nu eigenlijk donker- of lichtogig? Welke percentages horen daarbij (afgezien van crossing-over)?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: percentage crossing over berekenen

Hallo,

Bedankt voor je opheldering.

Nu begint het helder te worden en snap ik wat de echte misopvatting is.

Datgene wat jij in het rood aangaf had ik al wel 100x gelezen maar nooit opgevat op de manier zoals het er staat, misschien te moeilijk gedacht of zo.

Dus simpel gezegd als er 1 a dominant is -> A en die in dezelfde reeks ook een b dominant is => B dan is het donkerkleurig. dus alleen bij de AaBb variant dus.

De overige 3 hebben maar 1 dominant allel aanwezig en niet 2 dus die zijn dan lichtogig.

Dan is de verhouding 25-75% (250-750) op basis van de uitleg.

Terwijl de uitkomst met crossing over 450-550 is, dus een crossing over percentage van 20% verschil van hetgeen dat het zou zijn zonder.

Is deze conclusie dan correct of zie ik het nog steeds verkeerd?

Groetjes Gaelwyn

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: percentage crossing over berekenen

we zijn er..... :D/
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: percentage crossing over berekenen

Hallo,

Harstikke bedankt met jullie hulp!

Zonder mij het antwoord te geven maar daarentegen mij ertoe te zetten zelf tot het antwoord te komen en dus ook begrijpen hoe ik aan het antwoord kom en het dan ook kan uitleggen heeft mij zeer geholpen!

Nu kan ik er dus profijt van krijgen nu ik het eindelijk doorheb!

Dankzij jullie inzet en medewerking ben ik een heel stuk verder!

Nogmaals harstikke bedankt!

Groetjes Gaelwyn

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: percentage crossing over berekenen

Ik zit met de zelfde vraag. Wat ik niet snap is: Waarom worden de genen opgeschreven als AABB? Er word toch naar één eigenschap gekeken (monohybride kruising). Dan zou je dat toch Moeten opschrijven als AA, Aa of aa? Of BB,Bb, bb?  Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie mij kunnen helpen (en dat kunnen jullie:D!).

Reageer