elektrochemische cel: oxidans/reductans

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 36

elektrochemische cel: oxidans/reductans

Ik loop een beetje vast bij mijn elektrochemische cellen.

Ik weet dat aan de kathode de reductie doorgaat en aan de anode de oxidatie en ik weet ook wat reductiereacties en oxidatiereacties zijn.

Het probleem dat ik heb is...hoe zie ik welke reacties juist doorgaan?

Om in een voorbeeld weer te geven:

In een elektrolytoplossing die bestaat uit 0,01 mol/l HCl worden 2 elektroden ondergedompeld die aangesloten zijn aan een voltmeter. De ene elektrode is een Pt-elektrode en de andere een Ag-elektrode.

Hoe weet ik nu welke reacties aan welke elektrode doorgaan?

Wij mogen op het exaam geen tabel gebruiken. Ik weet dat hierop de reacties staan met hun E° waarde, maar we mogen hem dus niet gebruiken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: elektrochemische cel: oxidans/reductans

Dan zul je de die tabel zodanig in je hoofd moeten prenten dat je weet wat de volgorde is van de diverse oxidatoren en reduktoren zodat je weet welke in een bepaalde situatie de sterkste is.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 36

Re: elektrochemische cel: oxidans/reductans

Dank u voor de goede hoop :P

Maar het klopt toch mijn redenering dat de stof met de hoogste reductiepotentiaal een reductie gaat ondergaan aan de kathode.

Volgens mijn cursus gaat in dit geval aan de anode waterstofgas gevormd worden. Ik vermoed dat deze H+ van de HCl komt?

Zorgt de Ag elektrode voor een AgCl neerslag?

Door een stroom op de elektroden te zetten kan de anode/kathode veranderen. Hoe moet ik dit dan zien in mijn voorbeeld? Dan gaan er vermoed ik toch andere reacties plaatsvinden?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: elektrochemische cel: oxidans/reductans

Volgens mijn cursus gaat in dit geval aan de anode waterstofgas gevormd worden. Ik vermoed dat deze H+ van de HCl komt?

Zorgt de Ag elektrode voor een AgCl neerslag?
Ja.

Om dit alles te verklaren heb je overigens niet genoeg aan een tabel met Eo maar moet je ook de Wet van Nernst kennen en gebruiken.
Door een stroom op de elektroden te zetten kan de anode/kathode veranderen. Hoe moet ik dit dan zien in mijn voorbeeld? Dan gaan er vermoed ik toch andere reacties plaatsvinden?
Hangt er vanaf welke elektrode je de plus en welke je de min maakt.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer