Galvanische cel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 22

Galvanische cel

Als een galvanische cel met tin en een Ni(NO3)2-oplossing heeft,

zal de reactie Ni(s) + Sn2+(aq) -> Ni2+(aq) + Sn(s) optreden.

Dit is een galvanische cel met Etot=0,250+(-0,136)=0,114V

Het tin zal dus neerslaan en het nikkel zal oplossen.

klopt dit?

Maar wat zal er dan gebeuren als er een druppel Hcl op een koperplaat valt?

Hoe bepaal je dan wat er gebeurt?

Cl2 + 2e- <-> 2Cl- met Ered = 1,36V

2H+ + 2e- <-> H2 met Ered = 0,00V (standaardpotentiaal)

Cu2+ + 2e- <-> Cu met Ered = 0,337V

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Galvanische cel

Als een galvanische cel met tin en een Ni(NO3)2-oplossing heeft
Bedoel je dat echt, of bedoel je Nickel en een Tinnitraat-oplossing?
Maar wat zal er dan gebeuren als er een druppel Hcl op een koperplaat valt?

Hoe bepaal je dan wat er gebeurt?
Inventariseer alle mogelijke oxidatoren en mogelijke reduktoren, en bezie of een reactie mogelijk is.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 22

Re: Galvanische cel

Ja de opgave is: wat gebeurt er als een tinnen kroon in een Ni(NO3)2-oplossing valt.

Maar ik zie wat je bedoeld, ik heb mijn berekening gemaakt voor Ni in een tinoplossing.

Wat zal er dan gebeuren met het tin?

Als ik bij die druppel HCl op een koperplaat de oxifaties/reducties opschrijf,

zal H+reduceren tot H2en Cl- oxideren tot Cl2,wat volgens mij wel mogelijk lijkt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Galvanische cel

Wat zal er dan gebeuren met het tin?
Tsja, die vraag moet jij beantwoorden.

Denk daarbij niet alleen aan de Eo-waardes maar ook aan de Wet van Nernst. Schrijf dat allemaal maar eens uit.
Als ik bij die druppel HCl op een koperplaat de oxifaties/reducties opschrijf,

zal H+reduceren tot H2en Cl- oxideren tot Cl2,wat volgens mij wel mogelijk lijkt.
Denk je dat serieus? Als H+ in staat zou zijn om Cl- te oxideren zou er geen zoutzuur bestaan, want dat zou dan spontaan uiteen vallen in H2 en Cl2. Toch? Kijk naar de Eo-waardes en je ziet ook dat dat niet zal gebeuren.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 22

Re: Galvanische cel

Fred F. schreef: zo 13 mei 2012, 15:23
Tsja, die vraag moet jij beantwoorden.

Denk daarbij niet alleen aan de Eo-waardes maar ook aan de Wet van Nernst. Schrijf dat allemaal maar eens uit.

Denk je dat serieus? Als H+ in staat zou zijn om Cl- te oxideren zou er geen zoutzuur bestaan, want dat zou dan spontaan uiteen vallen in H2 en Cl2. Toch? Kijk naar de Eo-waardes en je ziet ook dat dat niet zal gebeuren.


Wel het probleem is dat ik geen temperatuur, concentratie of druk gegeven heb, dus die wet kan ik niet gebruiken.

Kan je misschien wat meer uitleg geven aub?

Inderdaad, domme fout gemaakt bij een halfreactie.

Maar als ik het eens opnieuw bekijk zal er dus geen reactie optreden tussen HCl en het koper.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Galvanische cel

Inderdaad, domme fout gemaakt bij een halfreactie.

Maar als ik het eens opnieuw bekijk zal er dus geen reactie optreden tussen HCl en het koper.
Inderdaad. Er is maar één oxidator aanwezig, namelijk H+, en die is niet sterk genoeg om de aanwezige reduktoren Cl- of Cu te oxideren.
Wel het probleem is dat ik geen temperatuur, concentratie of druk gegeven heb, dus die wet kan ik niet gebruiken.
Druk doet niet terzake. Temperatuur mag je bijvoorbeeld kamertemperatuur voor nemen.

Als je de moeite doet met Nernst te werken kun je uitrekenen tot welke verhouding [Sn2+]/[Ni2+] in de oplossing het tin gedeeltelijk op zal lossen.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer