[natuurkunde] q=e?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

q=e?

Wie-o-wie kan mij helpen?

Ik ben bij het leren van mijn examen natuurkunde beetje in de war geraakt .Bij een examenopgave staat een formule gegeven waarin q= lading van het ion. Ik moet deze formule invullen voor Pb=207. In het correctie voorschrift staat dat q=e. Mijn vraag is nu moet ik voor elke willekeurige isotoop (of ion) q=e nemen? Dus is q altijd gelijk aan e?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: q=e?

de lading van alle ionen kan je schrijven in termen van e, maar het hoeft niet e zelf te zijn.

Een elektron heeft lading -e

Een proton +e

Een willekeurig ion Mn heeft lading ne
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 12

Re: q=e?

Dank voor je snelle reactie! Ik begrijp nu dat als er stond Ca2+ dat ik dan q=2e moest nemen. Maar Pb-207= neutraal dus dan is het gelijk aan 0*e?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: q=e?

dat 207Pb kan ook worden geïoniseerd. Als er in je correctievoorschrift staat dat "q=e" dan zul je daar ongetwijfeld iets meer mee moeten doen dan nul stellen.

"correctievoorschrift" ==> oud examen ==> welk examen, welke vraag?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: q=e?

Dit is de vraag( 2010-I-9). In het correctiemodel staat inzicht dat q=e en opzoeken van e. Alle stappen begrijp ik nu behalve waarom q=e.
Bijlagen
qe.jpg
qe.jpg (28.37 KiB) 436 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: q=e?

Als je alleen Lood-207 zegt weet je zeker wat de massa van het atoom/ion is. Maar de lading van het ion is in de vraag niet gespecifieerd, dus dat kan je uit de vraag niet afleiden.

Voor sommige ionen kan je dat wel: natrium-, kalium-, lithiumionen, ... zijn typisch +1, chlooride, fluoride, etc. zijn -1.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: q=e?

Zou je een tekening kunnen maken van de situatie?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: q=e?

beta94 schreef: di 15 mei 2012, 12:14
Alle stappen begrijp ik nu behalve waarom q=e.
Kwestie van lezen. De hele probleemgroep begint met de introductietekst op blz 4. Lees nog eens goed de zesde regel onder figuur 1.

link naar examentekst:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: q=e?

Aha. Ik moet denk ik een bril, sorry! Bedankt!

Reageer