Springen naar inhoud

pH/hardheid water voor planten.

• Log in om te kunnen reageren

marre02

marre02

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2012 - 16:37

Beste,

Ik heb eigenlijk niet zoveel verstand van chemie maar ik ben er van overtuigd dat er hier wel andere mensen zijn die er verstand van hebben.

Mijn hobby is tuinieren. Ook bij tuinieren komt er chemie bij te pas. :)

Nu zit ik met het volgende probleem.

Ik ben bezig met pelargoniums te kweken. Na een tijdje zie ik dat ze gebreksverschijnselen tonen. Ik vrees een ijzergebrek of magnesiumgebrek. Dit zou komen omdat er geen goede verhouding is tussen de spoorelementen in mijn water.

Op mijn potgrondzak zie ik staan: Ph (water) zone: 5 - 6,5.

Ik veronderstel dat het aanbevolen wordt gietwater te gebruiken die tussen deze pH waarden ligt.

Na wat opzoekwerk lees ik dat leidingwater niet goed is voor planten. Vooral in mijn regio heb ik hard water. De pH is rond 8. Als ik het goe versta zou hard water gevormd worden door calcium en magnesiumcarbonaten. Maar omdat deze verhoudingen niet optimaal zijn (veel meer calcium dan magnesium) kan er bijvoorbeeld magnesiumtekort ontstaan.

Na wat rondvraag hebben velen me voorgesteld om een product te gebruiken die de pH verlaagt. Dus ik gebruik nu leidingwater met een pH- product, tot de juiste gewenste pH. Nu zie ik toch dat er nog altijd gebreksverschijnselen zijn. En mijn hoofdvraag is:

Kan een product die de pH verlaagt (zuur) dit wel oplossen? Heeft dit wel invloed op de hardheid van het water en reduceert dit bijvoorbeeld de calciumcarbonaten? Of werkt zo een product anders? Als men de pH van water verlaagt met een zuur, verandert dan ook de hardheid of mag men pH en hardheid niet met elkaar als gelijk beschouwen?

Kan iemand me helpen,

Mvg,
marre

Veranderd door marre02, 13 mei 2012 - 16:38

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 mei 2012 - 17:29

Dit onderwerp past beter onder scheikunde en is daarom verplaatst.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.
I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 mei 2012 - 18:01

Op mijn potgrondzak zie ik staan: Ph (water) zone: 5 - 6,5.

Ik veronderstel dat het aanbevolen wordt gietwater te gebruiken die tussen deze pH waarden ligt.

Dat zou moeten betekenen dat de pH (gemeten in een waterige oplossing ipv in een KCl-oplossing (de zg pH-KCl) ) van de potgrond -af fabriek- tussen die waarden ligt.

Zodra de pH van je potgrond oploopt naar waarden boven de 7,5 kun je je verwachten aan ijzer- en/of mangaangebrek.

Als ik het goe versta zou hard water gevormd worden door calcium en magnesiumcarbonaten. Maar omdat deze verhoudingen niet optimaal zijn (veel meer calcium dan magnesium) kan er bijvoorbeeld magnesiumtekort ontstaan.

Dan zou het nogal bont moeten worden, maar als je zeker weet dat je magnesiumgebrek hebt kun je altijd wat magnesiumsulfaat (bitterzout) toevoegen.

trouwens, magnesiumgebrek ga je waarnemen in je oude blad, ijzer en/of mangaangebrek in je jonge blad. Magnesium is namelijk wél mobiel in de plant, ijzer en mangaan niet. Deze beide gebreksverschijnselen zijn zo goed te onderscheiden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

marre02

marre02

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2012 - 18:31

Ik heb het volgende gedaan. Ik heb een staal ongebruikte potgrond vermengd met gedemineraliseerd water en ik had 6.2.

En ik heb een staal potgrond gebruikt waar mijn pelargonium inzit en ik had 5.9.

Ik weet niet of dit een goede methode is om de pH in je potgrond te meten.

Nu als ik het goed versta kan ik gerust leidingwater van pH 8 gebruiken. Het wordt pas gevaarlijk als de pH in je medium stijgt?

Hier alvast wat foto's van de gebreksverschijnselen.

http://desmond.imageshack.us/Himg338/scaled.php?server=338&filename=sam1253p.jpg&res=landing

http://desmond.image...jpg&res=landing

Dan is dit een magnesiumgebrek? Ik heb altijd mijn leidingwater aangezuurd met een product, de pH in het medium kan dus niet echt gestegen zijn.

Veranderd door marre02, 13 mei 2012 - 18:37

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 mei 2012 - 19:52

foto's zijn wat vaag, het ziet er uit als jong blad? In dat geval: IJzergebrek, misschien mangaangebrek.

Wat gebruik je als meststof?

Ik heb het volgende gedaan. Ik heb een staal ongebruikte potgrond vermengd met gedemineraliseerd water en ik had 6.2.

En ik heb een staal potgrond gebruikt waar mijn pelargonium inzit en ik had 5.9.

Ik weet niet of dit een goede methode is om de pH in je potgrond te meten.

In het lab gaat dat volgens vaste protocollen, maar op die manier zit je er zeker niet ver naast. En dat soort pH's zijn geen reden voor ijzergebrek, bij dat soort pH's is ijzer voldoende mobiel in de bodem.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

marre02

marre02

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2012 - 21:40

Ik gebruik eigenlijk weinig meststof omdat de potgrond al bemest is. Soms voeg ik bij het gietwater een zeer lichte meststof toe. De NPK waarde zijn 2-1-2 met alle spoorelementen. Ik gebruik daar maar de helft van de dosis omdat de potrond al bemest is. En wanneer ik de meststof heb gemengd met het leidingwater zuur ik het aan tot een pH van tussen de 5,9 a 6,2. Ik heb ook nog een 5tal zeer slechte pelargoniums. Die deden het van in het begin niet zo goed en daar kan ik misschien betere foto's van trekken. Na vandaag wat verder te hebben gegoogled constateer ik wel nog 2 andere problemen. Dat zuur dat de pH naar omlaag trekt is 59% fosforzuur. Nu bestaat fosforzuur uit fosfaten blijkt uit internet. De geraniums staan in potgrond speciaal voor geraniums. Er is standaard wat extra fosfor aan toegevoegd voor een uitbundige bloei. Teveel aan fosfaten zouden een ijzertekort veroorzaken.

http://desmond.imageshack.us/Himg571/scaled.php?server=571&filename=sam1267y.jpg&res=landing

Er komen bruinrode vlekken op de bladeren, het zijn redelijke jonge bladeren maar niet de jongste.

Het bovenste blad heb ik met mijn duim opzijgetrokken zodat het blad onderaan de afbeelding kan gezien worden, dit blad is al goed bleek, daarboven zie je wel een kleinder blad dat goed groen is.

Indien de foto's niet goed zijn probeer ik er morgen nog eens te trekken want de belichting is niet optimaal.

Greetz

Veranderd door marre02, 13 mei 2012 - 21:42

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 mei 2012 - 22:24

Lijkt dus het meest op een magnesiumgebrek. Oudere bladeren vergelen langs de randen ten gunste van jonger blad.

NPK waarde zijn 2-1-2 met alle spoorelementen

daar lijkt dan geen magnesium van betekenis in te zitten, want dan komt er nog een 4e cijfer achteraan.
(bijv. 12-10-18-3) . 2-1-2 is een redelijk "mager" stofje. Dit klinkt niet alsof je druk aan het overbemesten kunt zijn. Je hoeft niet bang te zijn te gieten met een oplossing van ca 1,5 g/L van bijvoorbeeld een 15-10-15 -achtige oplosbare korrelmeststof zoals bijvoorbeeld kristalon e.d. , mits je ook steeds een 10-20 procent draineert (dwz dat als je een liter geeft dat er dan 100-200 mL uit de potten loopt)

Als je aanzuurt met fosforzuur is het inderdaad aan te bevelen een meststof zonder, of met weinig, fosfaat te gebruiken. NB, aanzuren met zwavelzuur of salpeterzuur kan als alternatief ook geen kwaad, het ene is een sulfaatmeststof, het andere een nitraatmeststof. Géén zoutzuur gebruiken trouwens, chloride is zeer schadelijk voor planten.

Gebrek (en/of overmaat) kan trouwens in combinaties voorkomen en dan lastig te herkennen zijn. Uitproberen met toevoegen van enkelvoudige meststoffen (voor ijzer bijvoorbeeld een ijzerchelaat, voor magnesium bijvoorbeeld bitterzout, etc. ) kan je dan wel na een paar weken uitproberen de goede kant op sturen.

De potgrond mag dan trouwens bemest heten, die voorraad is in het algemeen slechts voldoende voor een paar weken (voor een plant in een standaard potmaatje, voor een pelargonium bijv 13-14 cm) en dan is het op. Dat is geen reden om mager te gieten.

marre02

marre02

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2012 - 06:51

In ieder geval bedankt al voor de antwoorden. De potgrond is organisch bemest (met magnesium) en zou goed zijn voor 3 maanden. Daarom dat ik er af en toe een lichte vloeibare meststof bij doe. Op de achterkant van het etiket van de vloeibare meststof staan de hoeveelheden spoorelementen. Bij magnesium staat de hoeveelheid er niet bij maar men beweert dat het er wel inzit. In de potgrond zit er dus zoals gezegd een extra toevoeging van fosforbron.

Wat zou ik nu eigenlijk doen met het gietwater? Blijven aanzuren of gewoon leidingwater gebruiken?
Misschien als ik gewoon leidingwater gebruik dat de pH in de potgrond wat omhoog zal gaan zodat magnesium makkelijker opneembaar wordt want een potgrond van pH 6 is misschien wat kantje boordje voor de opname van magnesium? Ik heb ook nog een bladvoeding liggen waar spoorelementen zijn zonder magnesium maar wel met koper, mangaan en ijzer.

Misschien kan ik bewateren met leidingwater zonder aan te zuren (voor de magnesium beter opneembaar te maken) + de planten bespuiten met een bladvoeding voor ijzer of mangaan?

Wat ik ook heb is nog kieserietpoeder met 26% magnesium. Ik weet niet of dat oplosbaar is in het water. Ik heb eigenlijk alles bij de hand maar ik weet niet in welke volgorde of combinatie ik het zou gebruiken.

Veranderd door Kravitz, 14 mei 2012 - 11:25
vette opmaak verwijderd

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 mei 2012 - 00:05

pH heeft niet zo'n enorme invloed op de oplosbaarheid van magnesium, daarvoor hoef je de pH niet te verhogen

Kieseriet is slecht (d.w.z. zeer traag) oplosbaar, tenzij je je water kokend heet maakt (daarmee maak je er dan de gehydrateerde vorm van magnesiumsufaat, bitterzout, van). Gewoon af en toe een schepje door de bovengrond krauwen en de plant kan weer een tijdje toe.

Nogmaals, combinaies van gebreks en overmaatsverschijnselen zijn vaak lastig te diagnosticeren. Totdat je precies weet wat je nou eigenlijk gebrek hebt (bladanalyse tijdens een beginnend stadium van het optreden van symptomen) zit er weinig anders op dan gewoon op basis van educated guesses eens wat te proberen (en paar planten zus handelen, een paar andere zo, etc)

Vang bijvoorbeeld eens wat regenwater op en giet een paar planten standvastig daarmee ipv met leidingwater, check of dat werkelijk verschil maakt na een aantal weken/maanden. Andere zaken (zoals bemesting) dan natuurlijk wél precies hetzelfde doen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures