Springen naar inhoud

Stelsel eerste-orde differentiaalvergelijkingen

• Log in om te kunnen reageren

Uomo Universale

Uomo Universale

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2012 - 17:13

Vraag N1 examen 2010.jpg

(a) De Jacobiaan in een generiek evenwichtspunt is denk ik het nemen van de partiële afgeleiden van beide vergelijkingen, waarna je het evenwichtspunt invult.

Dus J = LaTeX

Zou dit correct kunnen zijn?

---------------------------------------------------------------------------------------------

(b) De perturbatiefunctie g(z) staat in mijn cursus gedefinieerd als: LaTeX waarbij A de Jacobiaan is. Verder vind ik ook dat de nieuwe veranderlijke z(t) (is de nieuwe veranderlijke die we bekomen door te lineariseren) gedefinieerd is als: LaTeX

Dus is: LaTeX

Als ik dit verder uitwerk dan kom ik nogal wat complex geharrewar uit, daarom vroeg ik me af of wat ik tot hier toe gedaan heb correct is?

---------------------------------------------------------------------------------------
( c ) Deze vraag lijkt me nogal simpel, ik heb gewoon de linkerleden gelijk aan nul gesteld en dit opgelost in maple. Wat ik bekwam was:
{S = N ; I = 0} en {S = LaTeX ; I = LaTeX }

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 mei 2012 - 16:27

Verplaatst naar Analyse.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 mei 2012 - 10:59

a en c lijken mij goed. Bij b twijfel ik. Dat komt omdat ik niet helemaal snap wat hier de bedoeling is. Wat me sowieso opvalt is dan je laatste term bij b de evenwichtswaarden bevat terwijl ik bij de definitie die niet zie (daar staat A*z).

Uomo Universale

Uomo Universale

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2012 - 11:48

a en c lijken mij goed. Bij b twijfel ik. Dat komt omdat ik niet helemaal snap wat hier de bedoeling is. Wat me sowieso opvalt is dan je laatste term bij b de evenwichtswaarden bevat terwijl ik bij de definitie die niet zie (daar staat A*z).

Gelijk heb je. Die evenwichtswaarden moeten daar bij nader inzien inderdaad niet staan (ik weet zelf eigenlijk niet meer waarom ik die er bij geschreven had).
Ondertussen heb ik het ook nog eens vlug gevraagd aan de assistent van dit vak en die zei dat het wel normaal is dat je wat 'geharrewar'/lange uitdrukkingen bekomt. Dan is het gewoon hopen dat je heel wat kan wegschrappen.

Bedankt voor je hulp!

Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures