Stelsel eerste-orde differentiaalvergelijkingen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 411

Stelsel eerste-orde differentiaalvergelijkingen

Vraag N1 examen 2010.jpg
Vraag N1 examen 2010.jpg (87.13 KiB) 355 keer bekeken
(a) De Jacobiaan in een generiek evenwichtspunt is denk ik het nemen van de partiële afgeleiden van beide vergelijkingen, waarna je het evenwichtspunt invult.

Dus J =
\(} \left[ \begin{array}{cc}

-\beta I_e - 1 & -\beta S_e-1 \\ \beta I_e & \beta S_e-1 \end{array} \right]\)
Zou dit correct kunnen zijn?

---------------------------------------------------------------------------------------------

(b) De perturbatiefunctie g(z) staat in mijn cursus gedefinieerd als:
\(\overrightarrow{g(z(t))} = f(\overrightarrow{z(t)} + \overrightarrow{y_e}) - A\overrightarrow{z(t)}\)
waarbij A de Jacobiaan is. Verder vind ik ook dat de nieuwe veranderlijke z(t) (is de nieuwe veranderlijke die we bekomen door te lineariseren) gedefinieerd is als:
\(\overrightarrow{z(t)} = \overrightarrow{y(t)} - \overrightarrow{y_e}\)
Dus is:
\(\overrightarrow{g(z)} = \left[ \begin{array}{c}

-\beta z_1 z_2 + N - z_1 - z_2 \\ \beta z_1 z_2 - z_2 \end{array} \right] - \left[ \begin{array}{cc}

-\beta I_e - 1 & -\beta S_e-1 \\ \beta I_e & \beta S_e-1 \end{array} \right] * \left[ \begin{array}{c}

z_1 + S_e \\ z_2 + I_e \end{array} \right] \)
Als ik dit verder uitwerk dan kom ik nogal wat complex geharrewar uit, daarom vroeg ik me af of wat ik tot hier toe gedaan heb correct is?

---------------------------------------------------------------------------------------

( c ) Deze vraag lijkt me nogal simpel, ik heb gewoon de linkerleden gelijk aan nul gesteld en dit opgelost in maple. Wat ik bekwam was:

{S = N ; I = 0} en {S =
\(\frac{1}{\beta}\)
; I =
\(\frac{N \beta - 1}{2 \beta}\)
}

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Stelsel eerste-orde differentiaalvergelijkingen

Verplaatst naar Analyse.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 7.068

Re: Stelsel eerste-orde differentiaalvergelijkingen

a en c lijken mij goed. Bij b twijfel ik. Dat komt omdat ik niet helemaal snap wat hier de bedoeling is. Wat me sowieso opvalt is dan je laatste term bij b de evenwichtswaarden bevat terwijl ik bij de definitie die niet zie (daar staat A*z).

Berichten: 411

Re: Stelsel eerste-orde differentiaalvergelijkingen

EvilBro schreef: vr 18 mei 2012, 11:59
a en c lijken mij goed. Bij b twijfel ik. Dat komt omdat ik niet helemaal snap wat hier de bedoeling is. Wat me sowieso opvalt is dan je laatste term bij b de evenwichtswaarden bevat terwijl ik bij de definitie die niet zie (daar staat A*z).
Gelijk heb je. Die evenwichtswaarden moeten daar bij nader inzien inderdaad niet staan (ik weet zelf eigenlijk niet meer waarom ik die er bij geschreven had).

Ondertussen heb ik het ook nog eens vlug gevraagd aan de assistent van dit vak en die zei dat het wel normaal is dat je wat 'geharrewar'/lange uitdrukkingen bekomt. Dan is het gewoon hopen dat je heel wat kan wegschrappen.

Bedankt voor je hulp!

Reageer