Springen naar inhoud

Vraag over verbranding en massaverhouding

• Log in om te kunnen reageren

Vriend

Vriend

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2012 - 21:08

Beste Mensen,

ik heb dinsdag mijn examen scheikunde vmbo-t en heb nog een paar vragen.
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Mijn eerste vraag is wat er nou allemaal bij een volledige en onvolledige verbranding sowieso betrokken wordt, ik bedoel methaan verbrandt volledig bijv.
je heb methaan+ iets-->C02+ Ik dacht water maar weet niet zeker, ik hoop dat jullie me vraag ongeveer begrijpen en zeg het anders gewoon.

ook begrijp ik niet zo veel van massaverhouding.
in mijn boek staat deze vraag: tijdens elektrolyse van 10 water onstaat waterstof en zuurstof. hoeveel gram waterstof wordt er gevormd.
hun zeggen dat het met een verhoudingstabel moet maar is er misschien een makkelijke manier of kan iemand het goed uitleggen of heeft een ezelsbruggetje hiervoor.

Alvast bedankt voor de moeite!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

SamirAliyev_CF

SamirAliyev_CF

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2012 - 18:29

Bij een onvolledig verbranding ontstaat er altijd CO2 en H20
Bij een volledig verbranding is het anders... dan moet je kijken naar de begin stoffen, stoffen voor de pijl (reactievergelijking) komen altijd voor na de pijl ... dus methaan is CH4... CH4 + 02 -----> CO2 + H20
Zie je ? er staan helemaal geen andere moleculen...

Maar je 2e vraag begrijp ik niet.. 10 water.. ??

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 mei 2012 - 20:08

Bij een onvolledig verbranding ontstaat er altijd CO2 en H20

ook wel, maar dat is niet kenmerkend voor een ONvolledige verbranding. Juist dan mag je behalve CO2 ook CO (koolstofmono-oxide) en C (roet) verwachten

als er koolwaterstoffen worden verbrand zijn bij volledige verbranding de producten altijd CO2 en H2O.

je heb methaan+ iets-->C02+ Ik dacht water

1) Welke stof heb je sowieso ALTIJD nodig om iets te kunnen verbranden? Onmisbaar? Zeker weten dat je dat weet.

2) Zie hierboven
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

SamirAliyev_CF

SamirAliyev_CF

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2012 - 20:43

als er koolwaterstoffen worden verbrand zijn bij volledige verbranding de producten altijd CO2 en H2O.

Juist,
dus samengevat,

Bij een volledige verbranding van koolwaterstoffen zijn de producten altijd CO2 en H2O
Bij een onvolledige verbranding zijn de producten naast CO2 en H2O ook C en CO

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 mei 2012 - 12:43

En zoals Jan vd Velde al eerder vroeg, wat is er voor iedere verbranding absoluut noodzakelijk?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures