water/zand cycloon

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 62

water/zand cycloon

hallo allemaal,

ik ben een tijdje wezen zoeken maar kan hier geen antwoord op vinden en dat irriteert mij. ik ben kwam dit filmpje tegen op youtube http://www.youtube.com/watch?v=F-Zr3Ypc8P0&feature=related

dit fimpje laat een demonstratie zien van een gold seperator/cycloon. maar wat ik nu niet snap is waarom het zand naar binnen gaat want je hebt toch een circulaire beweging dus een centipetale kracht die de zanddeeltje naar buiten slingert door hun hogere dichtheid. dit verwacht ik waarom gebeurd dit niet ?

als iemand een artikel heeft met een uitleg over dit graag :D

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: water/zand cycloon

Het water komt aan de rand tangentiaal binnen en stroomt dan in een soort van spiraal naar het gat in het middel.

Als het water van rand naar midden stroomt is het toch niet zo vreemd dat het zand in dezelfde richting beweegt.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 62

Re: water/zand cycloon

Fred F. schreef: ma 14 mei 2012, 15:19
Het water komt aan de rand tangentiaal binnen en stroomt dan in een soort van spiraal naar het gat in het middel.

Als het water van rand naar midden stroomt is het toch niet zo vreemd dat het zand in dezelfde richting beweegt.
bedankt voor het reageren !

jah je weet dat dat gebeurd maar waarom gebeurd dit ?

waarom word zand niet tegen de buitenwand geslingerd ? want als er moet dus een kracht van het water op de zanddeeltjes zien die een ciculiar patroon ontstaat, of iets anders ?

Reageer