[natuurkunde] negatieve draaistroom

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 232

negatieve draaistroom

Dag,

volgende oefening omtrent 3-fasige draaistoom heb ik gevonden in een boek. Ik heb het nagerekend en kon er niet direct wijs aan uit. Tot ik plotseling dacht aan het soort draaisysteem, deze oefening werd volgens mij opgelost met een negatieve fasevolgorde.

Een positieve fasevolgorde gaat als volgt L1-L2-L3 (wat u wrs. wel weet), maar toch even voor de zekerheid vermelden.
0070459363CircuitsB_page_0326.jpg
0070459363CircuitsB_page_0326.jpg (78.51 KiB) 357 keer bekeken
Ben ik juist? Zoniet, hoe kan het dat de lijnspannign tussen lijn 1-lijn3 (ac) , 120° naijlt tov. van de lijnspanning lijn1-lijn2 (ab).

Dit lijkt me enkel mogelijk met een negatieve fasevolgorde (L1-L3-L2).

MVG

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: negatieve draaistroom

Iemand die hier een handje kan toesteken?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: negatieve draaistroom

Ik heb er naar zitten kijken, maar kom een inconsequentie tegen.

Volgens mij is het een normaal draaiend systeem.

Als je Vac leest als: de spanning op a t.o.v. c, en Vab als: de spanning op a t.o.v. b, dan ijlt Vac na op Vab.

Maar wat ik dan niet snap is dat ze bij Vac een minteken voor 208 zetten.

Berichten: 232

Re: negatieve draaistroom

Als u de spanningsvectoren van een linksdraaiende fasesysteem uittekent, en de spanningsvector die Vab (L1-L2)vertegenwoordigt op 0° plaatst (dus de driehoek 120° wijzerszin roteert zodat Vab horizontaal ligt).

Dan bekomt u toch een spanningsvector Vac (L1-L3)die 120° naijlt op Vab, Vbc zal dan mooi 120° voorijlen op Vab.

Daarmee dat er een minteken bij de fasorvoorstelling van Vac komt te staan.Dit is de enige verklaring die ik kan vinden voor dat minteken. De oefening komt trouwens uit een boek Schaum's Outline, dus deze zijn betrouwbaar..

Ik zou het graag uittekenen, maar ik kan geen afbeeldingen invoegen vanuit reply modus..

Mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: negatieve draaistroom

hwgxx7 schreef: wo 16 mei 2012, 18:38
Ik zou het graag uittekenen, maar ik kan geen afbeeldingen invoegen vanuit reply modus..
Ook niet als je op 'uitgebreid bewerken' klikt?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 232

Re: negatieve draaistroom

Juist, uitebreid bewerken. Domweg overgekeken..

Dus hierbij dan de afbeelding van het linksdraaien 3 fasig systeem. Ik draai de driehoek zodat de fasoren de overeenkomstige vectoruitdrukkingen bekomen, zoals degene die in de uitwerking van de oefening voorkomen.
3f.png
3f.png (12.92 KiB) 343 keer bekeken
Deze uitwerking kan ik niet volbrengen in dien ik met een rechtsdraaiend systeem werk ,immers Vac zal dan altijd 240° na-ijlen (= +120 ° voor-ijlen) op Vab.

Mvg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: negatieve draaistroom

Ik ben er ook nog niet uit, maar ik zie in je vectordiagram toch een inconsequentie.

Bij Vac teken je de pijlpunt bij de a, dat is correct. Vac is spanning van a t.o.v. c.

Maar dan verwacht ik dat je bij Vab ook de pijlpunt bij a tekent, spanning van a t.o.v. c.

Berichten: 232

Re: negatieve draaistroom

Maar dan verwacht ik dat je bij Vab ook de pijlpunt bij a tekent, spanning van a t.o.v. c.
Dit begrijp ik niet. Indien het een linksdraaiend systeem is geldt: Vab is de lijnspanning tussen lijn 1 en lijn 2. Zodat lijn 1 op een lager potentiaal tov. van lijn 2, en op een hogere potentiaal tov. van lijn 3...

Indien ik fout zou zijn met mijn tekening, dan heb ik een fundamenteel inzichtrprobleem. Kan je een verbeterde afbeelding posten, eventueel?

Mvg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: negatieve draaistroom

Het heeft niks met linksdraaiend of rechtsdraaiend te maken. Het is een kwestie van notatie, ofewel, welke letter komt eerst.

Dus bij Vab lees ik: de spanning van a t.o.v. b en bij Vba:de spanning van b t.o.v. a.

Geeft dus aan aan welke kant de pijlpunt staat.

Berichten: 232

Re: negatieve draaistroom


Het heeft niks met linksdraaiend of rechtsdraaiend te maken. Het is een kwestie van notatie, ofewel, welke letter komt eerst.
Fasoren worden zo gedefinieerd (getekend), dat de pijlpunt wijst richting potentiaalstijging.

Ik kwam er ook achter dat ik een grove fout in post #4 heb gezet, het minteken verklaarde ik daar tgv. het naijlen. Echter mag dit niet: -208(120°) is natuurlijk niet hetzelfde als 208(120°).

Enfin, los daarvan is het idd. een vage oefening. Ik heb reeds andere oefn. opgelost en die zijn wel correct. Dus wrs. gaat het hier om een fout...

Alleszins bedankt voor de hulp!

Reageer