[scheikunde] Atomen (protonen,neutronen en elektronen)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 37

Atomen (protonen,neutronen en elektronen)

Hallo,

Ik snap het achterhalen van protonen, neutronen en elektronen niet van een bepaald atoom. Wat ik weet is dat protonen +geladen zijn en neutronen neutraal zijn en dat elektronen -geladen zijn.

bijvoorbeeld die van een lithiumatoom. het massagetal is 7 en atoomnummer is 3. Hoe weet ik nu hoeveel protonen,neutronen en elektronen dit atoom heeft?

alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Atomen (protonen,neutronen en elektronen)

Aderi schreef: ma 14 mei 2012, 17:51
bijvoorbeeld die van een lithiumatoom. het massagetal is 7 en atoomnummer is 3. Hoe weet ik nu hoeveel protonen,neutronen en elektronen dit atoom heeft?

alvast bedankt,
atoomnummer staat gelijk aan het aantal protonen

(een proton meer of minder betekent dus ook een andere atoomsoort. Geef een stikstofkern een proton erbij en je hebt ineens zuurstof)

massagetal staat (afgerond) gelijk aan de optelsom van het aantal protonen + neutronen

(protonen en neutronen hebben ongeveer gelijke massa's, en de massa van elektronen is verwaarloosbaar klein)

aantal elektronen is gelijk aan het aantal protonen

(want ladingen van elektron en proton zijn van gelijke grootte maar tegengesteld van teken, en een atoom is in principe neutraal, ongeladen)

Kun je nou je eigen redenerinkje opzetten? Het is niet meer dan een logisch puzzeltje.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 37

Re: Atomen (protonen,neutronen en elektronen)

Jan van de Velde schreef: ma 14 mei 2012, 17:57
atoomnummer staat gelijk aan het aantal protonen

(een proton meer of minder betekent dus ook een andere atoomsoort. Geef een stikstofkern een proton erbij en je hebt ineens zuurstof)

massagetal staat (afgerond) gelijk aan de optelsom van het aantal protonen + neutronen

(protonen en neutronen hebben ongeveer gelijke massa's, en de massa van elektronen is verwaarloosbaar klein)

Kun je nou je eigen redenerinkje opzetten.
Atoomnummer is dus 3 dan zijn er dus 3 protonen.

protonen+neutronen is dus 3+4=7 dus 4 neutronen.

Hoe kom ik nu te weten hoeveel elektronen er zijn? U zegt dat ik ze moet verwaarlozen. Betekent het dan dat het aantal elektronen 0 is? En moet je elektronen altijd verwaarlozen?

Gebruikersavatar
Berichten: 127

Re: Atomen (protonen,neutronen en elektronen)

Aderi schreef: ma 14 mei 2012, 18:04
Hoe kom ik nu te weten hoeveel elektronen er zijn? U zegt dat ik ze moet verwaarlozen. Betekent het dan dat het aantal elektronen 0 is?
Een atoom is 'neutraal geladen', wat wil zeggen dat de negatieve elektronen - buiten de kern - de lading van de positieve protonen - in de kern - opheffen.

Als een lithiumatoom drie protonen heeft (atoomnummer 3), hoeveel elektronen kent het atoom dan?
''God created everything by number, weight and measure'' - Sir Isaac Newton, 1698

Berichten: 37

Re: Atomen (protonen,neutronen en elektronen)

isaacnewton schreef: ma 14 mei 2012, 18:08
Een atoom is 'neutraal geladen', wat wil zeggen dat de negatieve elektronen - buiten de kern - de lading van de positieve protonen - in de kern - opheffen.

Als een lithiumatoom drie protonen heeft (atoomnummer 3), hoeveel elektronen kent het atoom dan?


3?

Gebruikersavatar
Berichten: 127

Re: Atomen (protonen,neutronen en elektronen)

Aderi schreef: ma 14 mei 2012, 18:04
Hoe kom ik nu te weten hoeveel elektronen er zijn? U zegt dat ik ze moet verwaarlozen. Betekent het dan dat het aantal elektronen 0 is? En moet je elektronen altijd verwaarlozen?


Wanneeer je werkt met atoommassa's mag je de massa van een elektron verwaarlozen. Een elektron heeft namelijk een massa die gelijk staat aan minder dan 1/1000 van de massa van een kerndeeltje (een proton of neutron).

Praktisch is er geen verschil tussen een massa van 56 u en een massa van 56,001 u.
Aderi schreef: ma 14 mei 2012, 18:10
3?


Juist!
''God created everything by number, weight and measure'' - Sir Isaac Newton, 1698

Berichten: 37

Re: Atomen (protonen,neutronen en elektronen)

Heel erg bedankt!

Berichten: 13

Re: Atomen (protonen,neutronen en elektronen)

Maar het kan toch ook zijn dat de atoom negatief of positief is geladen?

Bijvoorbeeld Ijzeratoom,

26p 23e 30n dus is het 3+

Hoe kan je dan achter het aantal electronen komen?

(Als bij ijzer de aantal e was weggelaten)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Atomen (protonen,neutronen en elektronen)

SamirAliyev_CF schreef: ma 14 mei 2012, 19:21
26p 23e 30n dus is het 3+
zou je een nuttig sommetje kunnen maken met 26 en 3 zodat er 23 uitkomt?
ijzerion.png
ijzerion.png (3.49 KiB) 1846 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 13

Re: Atomen (protonen,neutronen en elektronen)

Jan van de Velde schreef: ma 14 mei 2012, 20:50
zou je een nuttig sommetje kunnen maken met 26 en 3 zodat er 23 uitkomt?

[attachment=10396:ijzerion.png]
Daar kan je alleen achter komen als je de massanummer weet

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Atomen (protonen,neutronen en elektronen)

Nee, dit is puur een kwestie van evenwicht van ladingen.

de kern heeft 26 positieve ladingen

de elektronenwolk eromheen heeft een nog onbekend aantal negatieve ladingen

het nettoresultaat van deze beide is dat het ion als geheel "3+ is", oftewel 3 positieve ladingen méér heeft dan dat het negatieve ladingen heeft.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Atomen (protonen,neutronen en elektronen)

SamirAliyev_CF schreef: ma 14 mei 2012, 19:21
Maar het kan toch ook zijn dat de atoom negatief of positief is geladen?
Wanneer iets een lading heeft spreek je a priori van een ion.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 127

Re: Atomen (protonen,neutronen en elektronen)

SamirAliyev_CF schreef: ma 14 mei 2012, 19:21
Maar het kan toch ook zijn dat de atoom negatief of positief is geladen?

Bijvoorbeeld Ijzeratoom,

26p 23e 30n dus is het 3+

Hoe kan je dan achter het aantal electronen komen?

(Als bij ijzer de aantal e was weggelaten)
Onthoud goed dat de kern van een ion altijd dezelfde hoeveelheid protonen bezit als de kern van het atoom van het desbetreffende element. Het atoomnummer verandert dus nooit! Alleen de hoeveelheid elektronen in de schillen kan varieren. Wanneer er zich in de schillen buiten de atoomkern meer elektronen bevinden, is er sprake van een negatieve lading. Zijn er minder elektronen dan protonen, dan is het ion positief geladen.
''God created everything by number, weight and measure'' - Sir Isaac Newton, 1698

Reageer